از اجرای آزمایشی تا جهش تولید و اشتغال زایی

واحد عبدالهیان به برنامه های جهاد دانشگاهی واحد استان مازندران در سال نامگذاری جهش تولید اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: دستگاه هایی مانند جهاد دانشگاهی که وابسته به انقلاب و نظام هستند، به منظور تحقق هدف جهش تولید، وظیفه مضاعفی نسبت به سایر ارگان ها و دستگاه ها دارند.

وی افزد: ارگانی مانند جهاد دانشگاهی که نهادی پیشرو در حوزه های پژوهشی است و ساختاری منعطف برای پاسخگویی به نیازهای جامعه دارد، در شرایط کنونی کشور باید ورودی کاملتر و دانش بنیان تری داشته باشد. بر همین مبنا، واحدهای استانی جهاد دانشگاهی هم با توجه به مزیت های نسبی استان شان و قابلیت های نیروی انسانی و منابعی که اکنون در اختیارشان است، برنامه هایی را برای خود تعریف کرده و توسعه می دهند.

واحد عبدالهیان درگفتگو باسیناپرس خاطرنشان کرد: جهاد دانشگاهی استان مازندران نیز با توجه به در نظر گرفتن مزیت های نسبی این استان، اسناد بالادستی توسعه استان مازندران و همچنین سند توسعه جهاد دانشگاهی و سند های برنامه ششم جهاد دانشگاهی استان مازندران، موضوع هایی مانند به نژادی غاز مولد، تولید جلبک اسپیرولینا (Spirulina)، ارایه طرح گردشگری مزرعه، اجرای طرح تلفیقی پرورش ماهیان خاویاری، ارایه طرح به زراعی و اصلاح الگوی کشت، تولید بذر مادری برنج و ارایه طرح اسانس گیری از گل های نرگس و محمدی را در دستور کار خود قرار داده است.

وی اظهارداشت: ویژگی های هرکدام از این طرح ها، اجرای آزمایشی آنهاست؛ هریک از این طرح ها ابتدا تعریف می شوند و پس از آن به صورت مدل اقتصادی در می آیند. سپس این مدل اقتصادی، به منظور تولید و سرمایه گذاری بخش خصوصی و شخصی در معرض دید سرمایه گذاران قرار می گیرد. در نهایت سرمایه گذاران از تجربه جهاد دانشگاهی در این زمینه استفاده خواهند کرد.

وی در پاسخ به میزان اشتغال زایی اجرای این طرح ها به سیناپرس گفت: این طرح به دلیل اینکه آزمایشی هستند، حداقل اشتغال را ممکن می سازند؛ به غیر از طرح گردشگری مزرعه که حدودا برای 30 تا 40 نفر اشتغال مستقیم در استان ایجاد کرده است، اکنون برای یک واحد نیمه صنعتی تولید جلبک اسپیرولینا، زمینه اشتغال مستقیم چهار نفر فراهم شده است. در بحث اجرای طرح به نژادی غاز مولد نیز برای یک گله 800 تایی برای 3 نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

به گفته وی، تکثیر پذیری این طرح پایلوت از اهمیت زیادی برخوردار است؛ این طرح آزمایشی می تواند به تعداد فراوانی در سطح استان و حتی در استان هایی که قابلیت های مشابه دارند، تکثیر شود و به همین نسبت نیز می تواند به جهش تولید و افزایش اشتغال کمک کند.

رئیس جهاد دانشگاهی استان مازندران به شرایطی که اکنون تحریم ها در کشور ایجاد کرده اند، اشاره کرد و افزود: اکنون صد در صد این طرح ها با اتکا و توان متخصصان داخلی انجام می شود؛ هرکدام از این طرح ها بخشی از نیروی مولد کشور را بکار می گیرد. تمامی تجهیزات و امکانات مورد استفاده این طرح ها نیز داخلی بوده و قابلیت تولید نیز دارند از اینرو اعمال تحریم ها هرچند شرایط سختی را برای ما ایجاد کرده است اما به واسطه رویکردی که اکنون شرکت های دانش بنیان و مجموعه هایی مانند جهاد دانشگاهی اتخاذ کرده اند، تهدیدهای تحریم اقتصادی تبدیل به فرصت شده اند.

وی خاطرنشان کرد: ما باید از این فرصت ها برای رونق تولید بهره بگیریم. کما اینکه اکنون جهاد دانشگاهی با حداقل بضاعت خود این کار را انجام می دهد؛ برخلاف دستگاه های دولتی بودجه ای برای طرح های جهاد دانشگاهی از قبل مهیا نشده است تا بر اساس آن هزینه، طرح ها اجرایی شوند. طرح های هر مجموعه جهاد دانشگاهی باید از محل درآمدهای خود آن مجموعه پیش رود و توسعه پیدا کند.

عبدالهیان در پایان گفت: هریک از طرح های تعریف شده این واحد نیز به خودی خود از نظر اقتصادی مولد است که می تواند منابع خودش را تامین کند. همچنین قابلیت تکثیر و جذابیت برای بخش خصوصی دارد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا