وایکینگ‌ها در قطب جاده می‌ساختند

با وجود گزارش‌های مربوط به کاهش موقت در انتشار دی‌اکسید کربن و سایر منابع ایجادکننده آلودگی هوا به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و شیوع بیماری ناشی از آن، تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های مخرب انسانی هنوز هم جوامع و طبیعت سراسر جهان را تهدید می‌کند زیرا یخچال‌های طبیعی با همان روال و سرعت پیشین ذوب‌شده و به‌تبع آن سطح آب دریا افزایش می‌یابد.

یکی از مناطقی که ذوب یخچال‌های قطبی در آن به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته و می‌توان اثرات آن را مشاهده کرد، منطقه لندبرین (Lendbreen) در کشور نروژ است. البته در این مورد خاص، ذوب یخ‌های قطبی به پژوهشگران باستان‌شناس کمک کرده است تا شواهد جدید از زندگی وایکینگ‌ها کشف کنند.

یافته‌های باستان‌شناسان نشان می‌دهد در این گذرگاه مصنوعات مختلف باستانی به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و یخزدگی محیط به‌خوبی حفظ‌شده‌اند. ازجمله مهم‌ترین این کشفیات می‌توان به دستکش، کفش، پاپوش ویژه اسب‌ها برای حرکت روی برف، تکه‌های سورتمه و حتی بقایای اسکلت شده یک سگ سورتمه با افسار و یراق‌های خاص قطبی اشاره کرد.

در این منطقه به‌تازگی یک گذرگاه کوهستانی که قبلاً ناشناخته بوده و جاده‌ای که وایکینگ‌ها در آن ساخته بودند به دلیل ذوب یخچال‌های قطبی، کشف شد. بر اساس گزارش رسمی و نتایج تحقیقات منتشرشده در این رابطه، هنوز تمامی این مسیر توسط باستان‌شناسان کشف نشده و در حال حاضر فقط بخش‌هایی از آن در دست مطالعه قرار دارد. با توجه به در پیش بودن ماه‌های گرم سال، می‌توان امیدوار بود که این جاده باستانی که روزگاری محل عبور جنگجویان وایکینگ بود، به‌طور کامل شناسایی شود.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده در این رابطه، جاده وایکینگ‌ها در خود آثار ارزشمند باستانی و اشیا متعددی را حفظ کرده است. یافته‌های باستان‌شناسان نشان می‌دهد در این گذرگاه مصنوعات مختلف باستانی به دلیل شرایط خاص جغرافیایی و یخزدگی محیط به‌خوبی حفظ‌شده‌اند.

گفتنی است این مورد اخیر یعنی کشف یک سگ سورتمه باستانی درحالی‌که هنوز تجهیزات خاص کشیدن سورتمه به وی متصل است، جز موارد منحصربه‌فرد در کشفیات باستان‌شناسی به شمار می‌رود.

لارس پیلو (Lars Pilø)، یکی از پژوهشگران ارشد این تیم تحقیقاتی و مدیر برنامه باستان‌شناسی یخچال‌های طبیعی نروژ، در این رابطه اعلام کرد: این یافته‌ها از منظر دانش باستان‌شناسی بسیار ارزشمند هستند. البته باید توجه داشت که سرعت‌بالای ذوب یخچال‌های قطبی در این مناطق می‌تواند موجب از بین رفتن آثار احتمالی مشابهی شود که به‌موقع کشف نشوند. در حقیقت ما با تهدیدی روبه‌رو هستیم که شمارش معکوس آن آغازشده و باید نهایت تلاش خود را برای حفظ این آثار به کار ببریم.

واقعیت این است که تغییرات آب و هوایی مستلزم افزایش فعالیت‌های باستان‌شناسی در برخی مناطق مانند یخچال‌های طبیعی در حال ذوب و یا مناطق ساحلی که با افزایش آب دریاها تهدید می‌شوند، است. برای نمونه در سواحل جنوب شرقی ایالات‌متحده آمریکا بیش از 20 هزار محوطه باستانی قرار دارد که مطالعات لازم روی آن‌ها صورت نگرفته و همگی طی 100 سال آینده به زیر آب فرو خواهند رفت.