کدام گروه خونی بیشتر درخطر ابتلا به کرونا است؟

بیماری کووید 19 به دلیل فعالیت نوعی ناشناخته از ویروس کرونا پدیدمی آید و به همین دلیل درک پیچیدگی‌های این بیماری برای دانشمندان بسیار دشوار است.

مشاهدات اولیه از این بیماری نشان می‌داد که افراد مسن و کسانی که شرایط بهداشتی خاص و بیماری‌های زمینه‌ای دارند، بیشتر در معرض خطر عوارض شدید و حتی مرگ ناشی از کووید 19 قرار دارند. به‌طورکلی کودکان علائم خفیف‌تری نسبت به بیماری نشان داده و افراد جوان نیز نسبت به کهن‌سالان مقاومت بهتری در برابر ویروس دارند.

محققان با بررسی و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده، به این نتیجه رسیدند که افراد دارای گروه خونی A در مقایسه با گروه‌های خونی دیگر، بیشتر درخطر ابتلا به کووید 19 قرار دارند درحالی‌که گروه خونی O در مقایسه با افراد دیگر، کمترین تعداد مبتلایان را شامل می‌شد.

 به‌تازگی نتایج یک مطالعه جدید و اولیه می‌گوید که ممکن است بین گروه خون و احتمال بستری شدن براثر ابتلا به بیماری کووید 19 ارتباط وجود داشته باشد. به گفته محققان، افرادی که گروه خونی از نوع A دارند، بیشتر از افراد با گروه‌های خونی دیگر در معرض بستری شدن هستند.

این مطالعه توسط دانشگاه علم و فناوری جنوبی (Southern University of Science and Technology)، در شن ژن کشور چین انجام و البته هنوز از سوی سایر جوامع علمی جهان ارزیابی نشده است.

گروه خونی A آسیب‌پذیر در برابر کرونا

به گفته کارشناسان، افراد دارای گروه خونی A در مقایسه با سایرین به میزان بیشتری در معرض خطر عوارض بیماری قرار دارند. برای رسیدن به این نتیجه‌گیری، اعضای این تیم پژوهشی توزیع گروه خونی را در بین دو هزار و 173 فرد مبتلا به کووید 19 که در بیمارستان بستری‌شده بودند، موردبررسی قراردادند.

تمامی این بیماران از یکی از سه بیمارستان ووهان، چین و شن ژن بستری‌شده بودند. محققان سپس توزیع گروه خونی بیماران را توزیع عمومی گروه‌های خونی در یک جامعه مطالعاتی شامل 3 هزار و 694 نفر در شهر ووهان مقایسه کردند. نتایج این بررسی نشان داد كه افراد دارای گروه خونی A در بين بیماران بستری‌شده براثر ویروس کرونا به‌طور قابل‌توجهی بیشتر است.

حاشیه امنیت گروه خونی O بیشتر از سایرین است

یکی از یافته‌های جالب‌توجه در مطالعات فوق، این بود که افراد مبتلا به گروه خونی O در بین بیماران بستری‌شده براثر عوارض کووید 19 به‌طور قابل‌توجهی کمتر از سایر گروه‌های خونی بود.

محققان با بررسی و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده، به این نتیجه رسیدند که افراد دارای گروه خونی A در مقایسه با گروه‌های خونی دیگر، بیشتر درخطر ابتلا به کووید 19 قرار دارند درحالی‌که گروه خونی O در مقایسه با افراد دیگر، کمترین تعداد مبتلایان را شامل می‌شد.

گفتنی است این مطالعات صرفاً جنبه آماری داشته و تنها روی گروهی از بیماران بستری‌شده در سه بیمارستان مختلف کشور چین انجام‌شده و درنتیجه دلایل احتمالی این تفاوت عملکرد ویروس کرونا در مواجهه با گروه‌های خونی مختلف، مشخص نیست و از سوی دیگر باید توجه داشت که داشتن گروه خونی O به معنی مصونیت در برابر کرونا نبوده و این افراد نیز باید به‌مانند سایرین، دستورالعمل‌های بهداشتی و حفاظت فردی را رعایت کنند.

به اعتقاد پژوهشگران، بدون بررسی دلایل ارتباط بین آنتی‌ژن‌های گروه‌های خونی مختلف و ویروس کرونا، نمی‌توان به‌طور قطعی در این مورد اظهارنظر کرد. علاوه بر این، شیوع یک گروه خونی خاص در یک منطقه به‌خصوص نیز در بررسی و درک این موضوع اهمیت دارد.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا