معادن رها شده از مهمترین کانون های داخلی گرد و غبار هستند

 معصومه ابتکار در دیدار با اعضای اتحادیه صادرکنندگان و تولیدکنندگان محصولات معدنی ایران افزود:برخی تخریب ها و آسیب های وارد شده به محیط زیست و طبیعت ایران به دلیل فعالیت های ناپایدار معادن است.وی گفت: توجه به طراحی سبز به معنای در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی از ابتدای طرح های توسعه ای معدن تا انتهای فعالیت، تنها راه برای جلوگیری از تخریب و آلودگی در طبیعت است.

ابتکار تاکید کرد: شرایط اقلیمی کشور ضرورت مدیریت عرصه سرزمینی را دو چندان می کند.معاون رییس جمهوری با بیان اینکه بخشی از گرد و غبار داخلی ناشی از تخریب های حاصل از فعالیت های معدنی است، اظهار کرد: برای جلوگیری از چنین بحران هایی، ضرورت دارد حفظ محیط زیست به نخستین هدف در فعالیت های معادن تبدیل شود.

وی ادامه داد: آثار عمومی فعالیت های معدنی ناپایدار روی عرصه سرزمینی همچون برداشت بی رویه، تخریب پوشش گیاهی و انسجام خاک، آثار شیمیایی ایجاد شده در برخی فرآیندها از جمله نکات منفی فعالیت های معدنی است که منجر به مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با فعالیت های ناپایدار معادن می شود.

*** دولت یازدهم، دولت محیط زیست است

معاون رییس جمهوری با تاکید بر این که رویکرد اقتصادی از محیط زیست قابل تفکیک نیست، تصریح کرد: به رغم مشکلات زیاد در بخش اشتغال و اقتصاد، رویکرد دولت یازدهم محیط زیستی است و اقتصاد سبز و توجه به رشد اقتصادی را همزمان با مسایل محیط زیستی پیگیری می کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اهمیت حسابرسی سبز که از جمله سرفصل های مهم برنامه چهارم توسعه کشور بود، اظهار کرد: متاسفانه غفلت از برنامه چهارم توسعه و محیط زیست منجر به بحران های کنونی شد این در حالی است که به طور مثال، ارزش خدمات زیستی هر هکتار از تالاب هورالعظیم ، حدود 14هزار دلار تخمین زده می شود.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس قانون و برنامه های دولت یازدهم، توسعه اقتصاد سبز که معدن از مهمترین محورهای آن است را از جمله اولویت های کاری خود قرار داده است.

ابتکار تاکید کرد: منحنی صعودی رشد اقتصادی و اشتغال زمانی ارزشمند است که همزمان منحنی آلودگی و تخریب محیط زیست روندی نزولی داشته باشد.

معاون رییس جمهوری افزود: محیط زیست مخالفتی با بخش معادن و فعالیت های آن ندارد اما معتقدیم این فعالیت ها باید در چارچوب ضوابط و مقررات قانونی صورت گیرد و فعالان این بخش نیز خود را مکلف و متعهد به مسوولیت های اجتماعی خود بدانند.ابتکار تاکید کرد: ضوابط و شاخص های زیست محیطی معادن در بخش های مختلف اکتشاف، آماده سازی، بهره برداری و بازسازی از طریق تعامل و همکاری با شورای عالی معدن تدوین شده و پس از نهایی شدن به دولت ارجاع داده می شود.

*** دستیابی به رشد اشتغال و اقتصاد از طریق توسعه صنعت و اقتصاد سبز

معاون رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی پایدار و سبز در کشور، تصریح کرد: این به آن معنا است که برای دستیابی به رشد اشتغال و اقتصاد مجاز به تخریب عرصه سرزمین و محیط زیست نیستیم و این اهداف باید از طریق اقتصاد سبز مورد پیگیری قرار گیرد.
ابتکار گفت: حفاظت از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست به منظور جلوگیری از تخریب گونه های زیستی گیاهی و جانوری و حفاظت از منابع ملی برای نسل های آینده از مهمترین اولویت های سازمان حفاظت محیط زیست است.

وی گفت: به رغم هدفگذاری جهانی در خصوص حفاظت از 17 درصد عرصه سرزمینی و 10 درصد عرصه دریایی تا سال 2020، ایران تنها 11 درصد عرصه سرزمینی و 3 درصد عرصه دریایی را مورد حفاظت قرار داده است که این مناطق خط قرمز محیط زیست برای فعالیت هایی همچون فعالیت های معدنی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طبق آخرین مطالعات، بهره کشی از کره زمین یک و نیم برابر ظرفیت زیستی آن است و این به آن معنا است که زمین برای هر یکسال فعالیت انسان ها، یک سال و نیم زمان برای بازسازی نیاز دارد و البته در ایران نیز بهره برداری سه برابر بیشتر از ظرفیت است و این تهدیدی جدی برای آینده کشور است.

*** اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه توسعه سبز معادن

اعلام آمادگی برای همکاری در زمینه توسعه سبز معادن و حفظ محیط زیست در کنار نقش پذیری در رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال کشور، درخواست برای تعامل بیشتر میان دو مجموعه از طریق کارگروه های مشترک، تدوین قوانین و مقررات و الزامات فعالیت های معادن به صورت شفاف از طریق بررسی و اصلاح آیین نامه ها و قوانین موجود در کارگروهی مشترک، ایجاد اداره کل تخصصی معادن در سازمان حفاظت محیط زیست از جمله درخواست های طرح شده از سوی حاضرین در جلسه بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا