روز میراث جهانی

  •  روز میراث جهانی (روز بین المللی اماکن و بناهای تاریخی) 

یونسکو در سال ۱۹۸۲ در پاسخ به پیشنهادی از سوی ICOMOS روز ۱۸ آوریل را به عنوان روز جهانی بناها و محوطه‌ها اعلام کرد. هر سال موضوعی متناسب با این روز با هدف افزایش هرچه بیشتر آگاهی‌ها در مورد میراث فرهنگی و گرامیداشت آنها در سراسر جهان انتخاب می‌شود. هدف از اعلام این روز، مطالعه میراث فرهنگی و تشویق افراد و جوامع محلی به شناخت اهمیت این نوع از میراث در زندگی، هویت و جوامع آنان است.

  • روزجهانی علوم آزمایشگاهی

سی‌ام فروردین ماه هرسال مصادف است با روز علوم آزمایشگاهی و سبب نامگذاری این روز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تقدیر از مقام شامخ حکیم احمد گرگانی (جرجانی)، طبیب و پزشک حاذق و برجسته قرون پنج و شش هجری ملقب به «حکیم جرجانی» است.

  • تولد حکیم اسماعیل جرجانی

طبیب زبردست گرگانی ، در سال 504 هجری رهسپار خوارزم و دربار قطب ‌الدین ‌محمد سرسلسله خوارزمشاهیان که دربارش مجمع فضلا و دانشمندان بود شد. وی در خوارزم مسئولیت بیمارستان بزرگ آن دیار را پذیرفت .حکیم سید ‌اسماعیل جرجانی در اولین سال حضورش در خوارزم تدوین کتاب عظیم خود ذخیره خوارزمشاهی را که مشتمل بر 750 هزار اصطلاح مرتبط با علم پزشکی بود به پایان برد.
جرجانی علاوه بر ذخیره خوارزمشاهی دارای آثار دیگری در زمینه علم پزشکی همچون خفی‌ علایی ، طب الملوکی ، الاغراض‌ الطبییه و یادگار نیز می باشد که بسیاری از آنان راهگشای طبیبان آن عصر و نیز مشخص‌ کننده روش پزشکان گذشته برای طبیبان فعلی می ‌باشد . از این روست که بسیاری جرجانی را در ترازوی زمان یکی از بزرگترین پزشکان آن عصر دنیا نامیده‌ اند .پزشک گرگانی که 97 سال عمر کرد بیشتر از دید مشاهدات آزمایشگاهی به تشخیص بیماریها پرداخته و از این رو علاوه بر ذکر نام او به عنوان پدر علوم آزمایشگاهی ، سالروز تولد او 30 فروردین را در ایران روز علوم آزمایشگاهی نام نهاده‌ اند.

  • درگذشت دكتر خواجه نوری

دكتر عباسقلی خواجه نوری در سال 1294 ش در تهران متولد شد و پس از اتمام تحصيلات مقدماتی و دانشگاهی، در سال 1335 از دانشكده علوم دانشگاه پاريس به اخذ درجه دكترا در رشته آمار نائل گشت.وی در مشاغل پژوهشی، آموزشی و مشاوره در امور اجرايی وزارتخانه‏ های مختلف، فعاليت گسترده‏ای داشت و در سال 1345، مؤسسه آموزش عالی آمار را در تهران تأسيس كرد. دكتر خواجه نوری، بنيانگذار روش نمونه ‏گيری مبتنی بر نظريه احتمال و استنباط آماری در ايران و يكی از محققان برجسته علم آمار در كشور بود.

از استاد خواجه نوری تأليفات متعددی برجای مانده كه روش ‏های مقدماتی آمار، روش تحقيق و آمار پيشرفته از آن جمله است. اين استاد و پژوهشگر علم آمار در 30 فروردين 1372 در سن 78 سالگی در تهران درگذشت.

  • تولد محمد تقی دانش‌پژوه

محمد تقی دانش‌پژوه متولد ۳۰ فروردین ۱۲۹۰ در آمل است. وی نویسنده، مترجم، مصحح، خاورشناس و نسخه‌پژوه ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران، استاد دانشگاه تهران و پدر علم نسخه‌شناسی بود. این استاد برجسته در 27 آذر 1375 درگذشت.

  • درگذشت عباسقلي خواجه نوري

دكتر عباسقلي خواجه نوري در سال 1294 ش در تهران متولد شد و پس از اتمام تحصيلات مقدماتي و دانشگاهي، در سال 1335 ش از دانشكده علوم دانشگاه پاريس به اخذ درجه دكترا در رشته آمار نائل گشت.

وي در مشاغل پژوهشي، آموزشي و مشاوره در امور اجرايي وزارتخانه‏هاي مختلف، فعاليت گسترده‏اي داشت و در سال 1345، مؤسسه آموزش عالي آمار را در تهران تأسيس كرد. دكتر خواجه نوري بنيانگذار روش نمونه‏گيري مبتني بر نظريه احتمال و استنباط آماري در ايران و يكي از محققان برجسته علم آمار در كشور بود.

از استاد خواجه نوري تأليفات متعددي برجاي مانده كه روش‏هاي مقدماتي آمار، روش تحقيق و آمار پيشرفته از آن جمله است. اين استاد و پژوهشگر علم آمار سرانجام در 30 فروردين 1372 در هفتاد و هشت سالگي در تهران درگذشت.

  • درگذشت آلبرت اینشتین

آلبرت اینشتین متولد ۱۴ مارس ۱۸۷۹ بود. او بیشتر به خاطر نظریه نسبیت و بویژه برای هم‌ارزی جرم و انرژی (E=mc۲) شهرت دارد. علاوه بر این، او در بسط تئوری کوانتوم و مکانیک آماری سهم عمده‌ای داشت. اینشتین، جایزه نوبل فیزیک سال ۱۹۲۱ برای خدماتش به فیزیک نظری و به خصوص به خاطر کشف قانون اثر فوتوالکتریک دریافت کرد.

او به دلیل تأثیرات چشمگیرش، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فیزیکدانانی شناخته می‌شود که به این جهان پا گذاشته‌اند. در فرهنگ عامه، نام «اینشتین» مترادف هوش زیاد و نابغه شده‌است. وی در  ۱۸ آوریل ۱۹۵۵ درگذشت.

  • تولد جورج هربرت هیچینگز

جورج هربرت هیچینگز در 18 آوریل 1905 شد. این پزشک و داروشناس آمریکایی برای کشف اصول مهم درمان دارویی، برنده جایزه نوبل فیزیولوژی – پزشکی 1988 شد. هیچینگز در 18 فوریه 1998 در گذشت.

  • تولد جوزف لنارد گلداستاین

ژوزف لئونارد گلداستاین در 18 آوریل 1940 متولد شد. این بیوشیمیست آمریکایی برای پژوهش درخصوص تنظیم کلسترول در سلول های بدن، جایزه نوبل فیزیولوژی – پزشکی 1985 را از آن خود کرد. از سال ۱۹۷۲ تاکنون در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب‌غربی به پژوهش مشغول بوده‌است.

جوزف در سال ۱۹۶۲ با میانگین ۱۰۰ کارشناسی خود در رشته شیمی را به پایان برد و جهت اخذ تحصیلات علوم پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب‌غربی و سپس دانشگاه واشینگتن در سیتل ادامه تحصیل داد.وی موفق به خالص‌سازی آنزیمی گردیدند که میزان واکنش در بیوسنتز کلسترول را کاتالیز می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا