روز جهانی هموفیلی

  • روز جهانی هموفیلی

همه ساله 18 آوریل مصادف با 29 فروردین روز جهانی هموفیلی در سراسر جهان گرامی داشته می شود.فدراسیون جهانی هموفیلی در حال حاضر از 123 کشور عضو ملی آن هستند از این مناسبت بین المللی جهت اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه جهانی نسبت به مشکلات بیماران هموفیلی و دیگر مبتلایان به انواع اختلالات انعقادی بهره می برد و بخش مهمی از تلاش خود را معطوف به جلب توجه دولت ها به مشکلات این بیماران و استاندارهای بین المللی در حوزه درمان و دارو این بیماران می نماید.امسال روز جهانی هموفیلی با شعار دانش مان را به اشتراک بگذاریم و قوی تر شویم، برگزار می گردد.

  •  کشف نخستین سیاره اندازه زمین Kepler-186f (2014)

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی کپلر برای اولین بار موفق شدند یک سیاره به اندازه زمین را در خارج از منظومه شمسی کشف کنند که بالاترین قابلیت میزبانی حیات دارد.این سیاره که Kepler-186f نامیده شده است حول یک ستاره کوتوله قرمزرنگ در فاصله 490 سال نوری از زمین می چرخد.سیاره جدید فقط 1.1 برابر اندازه زمین است و هر 130 روز یک بار به دور ستاره خود می چرخد.
این سیاره در ناحیه زیست پذیر ستاره کوتوله Kepler-186 واقع شده و اندازه ستاره میزبان نصف اندازه خورشید است.سیاره جدید می تواند دارای آب مایع باشد که برای وجود حیات ضروری است.این نخستین سیاره به اندازه زمین است که در یک ناحیه زیست پذیر حول ستاره دیگری شناسایی شده است.
بر اساس اطلاعات تیم علمی ناسا، سیاره Kepler-186f فقط یک سوم انرژی خود را از ستاره خود دریافت می کند و شفافیت ظهر آن به اندازه روشنایی یک ساعت پیش از غروب آفتاب زمین است.هنوز درباره وجود واقعی حیات یا حتی آب در این سیاره اطلاعی در دست نیست.

  • اختراع تلويزيون

از نخستين پيش‏گامان موفق در ساخت تلویزیون، "جيوواني كازلي" دانشمند ايتاليايى است كه در سال 1862م موفق به ساخت دستگاهي شد كه با استفاده از سيستم دستگاه تلگراف قادر به مخابره نقوش و تصاوير ساده بود.اما اولين كسي كه عملاً يك تلويزيون ابتدايى ساخت "جان بيرْدْ" پژوهشگر اسكاتلندي بود. وي با كمك ابزار و آلات اوليه در سال 1922م دستگاهي ساخت كه براي اولين بار انتقال تصوير را امكان‏پذير نمود، گرچه در مراحل اوليه فقط قادر به انتقال يك تصوير از يك اتاق به اتاق ديگر در همان خانه بود. تلاش‏هاي جان بيرد ادامه يافت و سرانجام در 17 آوريل 1926م اولين تصوير تلويزيوني براي انجمن سلطنتي انگلستان به نمايش گذاشته شد.

  • مرگ بنجامين فرانْكْلين

بنجامين فرانكلين دانشمند و سياست‏مدار امريكايى، در هفدهم ژانويه 1706م در بندر بوستون امريكا به دنيا آمد.فرانكلين در كنار فعاليت‏هاي سياسي، از امور علمي غافل نبود و در آزمايشگاهي كه براي خود ساخت، به كشف و اختراعات مهمي نايل آمد. او براي اولين بار دريافت كه برق نوعي جريان است و جريان برق، جرياني از انرژي است.

هيچ دانشمندي در زمان فرانكلين به اندازه او از برق اطلاع نداشت. او توانست باتري برق بسازد و انواع برق را به كنترل درآورد. فرانكلين هم‏چنين برق‏گير را براي جلوگيري از خرابي‏هاي صاعقه اختراع كرد و از خسارات صاعقه جلوگيري نمود. وي موقعي كه چشمانش ضعيف شد، ذره بين و عينك دقيق مخصوصي را اختراع كرد و اسبابي را براي آوردن كتاب از قفسه‏ هاي بالايى ساخت كه امروزه در كتابخانه‏ها از آن استفاده مي‏شود. فرانكلين، كليه تحقيقات و اكتشافات خود در باب الكتريسيته را در كتابي جمع آوري كرد كه به عنوان پرتيراژترين كتاب علمي نيمه قرن هجدهم شناخته شد.

  • درگذشت جان باتیست پرن

ژان باتیست پرن متولد ۳۰ سپتامبر ۱۸۷۰ بود .وی فیزیک‌دان و برنده جایزه نوبل فرانسوی بود.او در شهر لیل، فرانسه بدنیا آمد و فرزند یک ارتشی بود. او به خاطر تلاش‌هایش در زمینه پژوهش بر روی ناپیوستگی در ساختار ماده و به ویژه کشف تعادل رسوب گذاری در سال ۱۹۲۶ مفتخر به دریافت جایزه نوبل گردید. سیارک ۸۱۱۶ به افتخار وی نام‌گذاری شده است.وی در۱۷ آوریل ۱۹۴۲در گذشت.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا