استرس سمی مهلک برای مبتلایان به HIV است

در این بین ایدز یکی از شایع ترین، پر عارضه ترین و خطرناکترین بیماری های قابل انتقال از راه تماس جنسی است و برای کاهش بیماری های مقاربتی از جمله ایدز باید رفتارهای پر خطر جنسی را کاهش داد.  

HIV ، یک عفونت ویروسی و چهارمین عامل مرگ در جهان است؛ این بیماری یکی از دلایل اصلی مرگ زود رس جوانان به ویژه در کشورهای آفریقایی و در حال توسعه محسوب می شود.

میلاد ناخایی، کارشناس بیماری های واگیر دار در این خصوص اظهارداشت: «بیماری اچ آی وی، بیماری عفونی است که اگر عامل آن وارد بدن هر کسی شود، آن فرد می ‌تواند به بیماری مبتلا شود. این بیماری برخلاف سایر بیماری ها، هیچ علامتی ندارد و فرد مبتلا می تواند تا سالیان متمادی بدون هیچ علامتی و مشکلی به زندگی معمولی خود ادامه دهد».

این ویروس اغلب از طریق مایعات بدن فرد آلوده و بیشتر از طریق آمیزش جنسی یا استفاده از سوزن مشترک توسط افراد معتاد به دیگران سرایت می کند.

بنابر گفته سردار دکتر اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، نرخ ابتلا به ویروس ایدز ناشی از استفاده از سرنگ مشترک از سال 2019 به‌ طور چشمگیری در ایران کاهش یافته است.

هرچند سهم انتقال این عفونت ویروسی توسط افراد معتاد به طور چشمگیر کاهش یافته است اما رفتارهای پر خطر جنسی همچنان سهم زیادی در انتقال این بیماری دارند. رفتارهایی که اغلب سرعت شان در سنین نوجوانی و جوانی بیشتر از گروه های سنی دیگر است.

مروری بر مطالعات درباره بیماران  مبتلا به ایدز، تایید کننده آن است که در اکثر موارد، عفونت بیماری در طول دوره نوجوانی و جوانی کسب شده است زیرا بخش قابل توجه ای از جوانان دارای رفتارهای پرخطری هستند که آنان را در معرض عفونت قرار می دهد.

در کشور ما بررسی های انجام شده، بیانگر سرعت افزایش رفتارهای پر خطر جنسی است که می تواند زمینه ساز ابتلا به ایدز باشد و مشکلاتی از قبیل اچ آی وی و بیماری های مقاربتی می تواند به واسطه این رفتارها ایجاد شود.

بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد (UNAIDS) هم اکنون 36.7 میلیون نفر از مردم دنیا مبتلا به اچ آی وی/ ایدز هستند که 2.1 میلیون مورد، اخیرا شناسایی شده است. مواردی که بیشتر در جوانان نسبت به دیگر گروه های سنی دیده می شود.

این بیماری در مرحله پیشرفته ( ایدز مرحله پیشرفته بیماری است) تاثیر عمیقی بر کیفیت زندگی مبتلایان دارد. سلامتی، زندگی خانوادگی، فعالیت های گروهی و اجتماعی،  پیشرفت اقتصادی و تکامل فردی از جمله عواملی هستند که کیفیت زندگی فرد مبتلا را متاثر می سازد.

مبتلایان این ویروس بیشتر از افرادعادی به تغذیه مناسب و شرایط روحی آرام و دور از استرس نیازمندند تا سیستم ایمنی بدن‌ شان تقویت شود؛ اضطراب و استرس برای بیماران مبتلا به ویروس اچ آی وی همچون سمی مهلک و کشنده است که باعث تحریک بیشتر فعالیت ویروس می شود و خطر مرگ را افزایش می دهد.

رفعت اکبری، دانش آموخته دانشکده علوم انسانی با راهنمایی دکتر علیرضا مهدویان، با بررسی نقش استرس و اضطراب در رفتارهای جنسی پر خطر در گروه های HIV مثبت و پر خطر و مقیاسه آنها با گروه طبیعی نشان داده که  میزان استرس و اضطراب در مبتلایان به  HIV و گروه دارای رفتار پر خطر جنسی بالاتر از گروه طبیعی است.

همچنین او با در نظر گرفتن میزان بالاتر استرس و اختلال اضطراب در دو گروه مبتلا و غیر مبتلا و اثر گذاری آن به روی کیفیت زندگی و همچنین سایر نتایج به دست آمده در این پژوهش عنوان کرده است که مداخله های متناسب و اثر گذار، ضروری به نظر می رسد.

گزارش: بیتا اکبری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا