امکان انتقال کرونا از سگ‌های ولگرد به انسان

محققان دانشگاه اوتاوا در کانادا از مدت‌ها قبل ردپای مولکولی ویروس‌ها را در بدن میزبان‌های مختلف مورد ارزیابی قرار دادند. هنگامی که ویروس‌ها میزبان خود را آلوده می‌کنند، ژنوم آن‌ها با استفاده از محتوای ژنتیکی میزبان، خود را تغییر داده و تلاش می‌کند سیستم ایمنی بدن میزبان را فریب دهد.

انسان‌ها و پستانداران دارای یک پروتئین ضد ویروس کلیدی موسوم به ZAP‌ هستند که قابلیت نابودی ویروس‌ها را از طریق متوقف کردن تولید مثل و از بین بردن ژنوم آن‌ها دارد. هدف این پروتئین‌ها بخشی از ژنوم آر ان ای ویروس موسوم به CpG dinucleotides است. اما برخی از ویروس‌ها مانند ویروس جدید کرونا از طریق کاهش دادن این بخش از ژنوم خود موجب کاهش توانایی پروتئین ZAP در شناسایی و مبارزه با ویروس می‌شوند. این تغییرات ویروس موجب جهش ژنتیکی آن می‌شود.
بر اساس این تحقیقات نسل‌های قبلی ویروس به Sars-CoV-۲ و نزدیکترین عضو خانواده آن که در بدن خفاش‌ها یافت می‌شود، روده سگ‌سانان را آلوده کرده‌اند و این ویروس در بدن آن‌ها جهش یافته و پس از تغییر شکل به انسان منتقل شده است.
به گزارش ایرنا، ویروس کرونا اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ در ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده می‌شد؛ اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Molecular Biology and Evolution منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا