کشف ریسمان ۵۰ هزار ساله در محوطه نئاندرتال‌ها

مطالعه ای که در نشریه "گزارش های علمی" چاپ شده می گوید که این ریسمان کوچک متشکل از سه رشته که با پوست درختان بافته شده روی یک ابزار سنگی استخراج شده از غار "آبری دو ماراس" پیدا شد.
این کشف می تواند نشان دهد که نئاندرتال ها مفاهیمی مثل جفت، مجموعه و اعداد را درک می کردند.
الیاف دور هم پیچیده شده مواد اولیه تولید جامه، زنبیل، تور و حتی قایق را فراهم می کند.
از قبل معلوم شده بود نئاندرتال، که حدود ۴۰ هزار سال پیش منقرض شد، از جمله با پوسته صدف سوراخ شده کارهای دستی درست می کردند.
آنها همچنین قادر به کنترل آتش، ساخت سرپناه، و شکار ماهرانه حیوانات بزرگ بودند و مردگان خود را در قبر می گذاشتند.
باستان شناسان و دیرین‌مردم‌شناسان معمولا فقط بقایای مردگان یا ابزارهای سنگی را در محوطه ای مثل "ابری دو ماراس" کشف می کنند و اغلب اثری از مواد قابل تجزیه در این سایت ها نیست.
اما این بار تیمی از محققان از فرانسه، آمریکا و اسپانیا قطعه ای از یک ریسمان که زیر یک ابزار سنگی ۶۰ میلیمتری چسبیده بود را کشف کرد.
این قطعه از سه رشته الیاف جداگانه از جنس پوسته درونی یک درخت سوزنی بافته شده است. طول این ریسمان حدودا ۶.۲ میلیمتر و قطر آن ۰.۵ میلیمتر است.


بروس هاردی از کالج کنیون در اوهایو که نویسنده اصلی این مقاله است نتیجه گیری کرد که تولید ریسمان نشان می دهد که نئاندرتال ها درکی دقیق از درختان و چگونگی استفاده از آنها برای تولید مواد کاربردی داشتند.
براساس این مطالعه تولید ریسمان همچنین نشان دهنده درکی ذهنی از شمارش است.
در این مطالعه آمده است: "با توجه به اکتشافات جاری از هنر و فناوری نئاندرتال ها، به راحتی نمی توان باور کرد که توانایی ذهنی آنها چیزی غیر از توانایی انسان مدرن بوده است."

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا