تاثیر شگفت انگیز عطرها در مناسبات اجتماعی

این بدان معناست که بوی خوش در زمره مواردی است که در همان لحظات نخست می تواند در ایجاد تصویر ذهنی دیگران تاثیرگذار باشد. اهمیت این موضوع تا آنجاست که در علم روانشناسی بسیار به آن پرداخته شده است.

به عنوان مثال، تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می دهد استعمال عطر و بوی خوش بر موارد بی شماری از جمله خواب و احساسات، رانندگی، استرس، درد، تمرکز، حافظه و عشق اثرگذار است.

برکسی پوشیده نیست بوییدن رایحه های مختلف می تواند تاثیرات متفاوتی در انسان برجای بگذارد. به عنوان مثال تجربه نشان داده است رایحه گل سرخ باعث کاهش فشار خون شده یا عطر اکالیپتوس باعث هوشیاری می‌شود، این موارد صحتی بر این ادعاست که عطرها تاثیر شگفت انگیزی بر انسان دارند.

یک روانشناس و استاد دانشگاه در گفتگو با سیناپرس در رابطه با اهمیت استعمال عطر گفت: حدود سی سال پیش روانشناسان به یافته جالبی رسیدند مبنی بر اینکه وقتی فردی عطر می زند چند تحول مثبت در او و نسبت به او اتفاق می افتد.

دکتر بهروز بیرشک تصریح کرد: نخستین تحول این است که فردی که عطر می زند رفتار نرم تری از خود بروز می دهد. به این معنا که اشخاصی که عطر می زنند نرم تر صحبت کرده و رفتار بهتری در مواجهه با دیگران از خود نشان می دهند.

وی تاکید کرد: نکته دیگر اینکه استعمال عطر باعث افزایش تمرکز در افراد می شود و آرامش افراد را چند برابر می کند. در علم روانشناسی مطالعات فراوانی روی این موضوع صورت گرفته و به صورت علمی به اثبات رسیده است.

بیرشک ادامه داد: ضمن اینکه استفاده از عطر یکی از نشانه های دوست داشتن خود و احترام به خود است. انسان با استعمال عطریات قدرت اقناع دیگران را در خود افزایش می دهد. تا حدی که علم روانشناسی معتقد است بوی خوش دامنه همکاری در افراد را بالا می برد.

وی در ادامه افزود: اهمیت این موضوع تا جایی است که بسیاری از کشورها در فروشگاه ها و هتل های خود از این راهکار برای جلب مشتری و بالا بردن حس همکاری در آنها استفاده می کنند.

بیرشک اظهار کرد: علاوه بر این، در مذاکرات و جلسات هم معطر بودن فضا در ایجاد یک محیط مناسب برای گفتگوی دوستانه بسیار حائز اهمیت است. بنابراین، نباید این نکته را فراموش کنید که استفاده از رایحه های مختلف در مناسبت های مختلف می تواند در ساخت تصویر ذهنی که دیگران از شما دارند بسیار اثربخش باشد.

وی ادامه داد: اهمیت این موضوع در علم روانشناسی به این دلیل است که یک عطر قابلیت بالایی در ثبت شدن در خاطره‌ها دارد و به دلیل اینکه بو از نمودهای شخصیتی است، این امر باعث می شود دیگران شما را با یک رایحه خاص برای همیشه به خاطر بسپارند.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا