خنثی کردن اثرات نامطلوب رژیم پرچربی با بلوبری وحشی

سیناپرس: تاکنون پژوهش های متعددی در مورد اثرات بلوبری بر روی سلامت به انجام رسیده است. شاید پلی فنول ها و به ویژه یکی از زیر مجموعه های آن یعنی آنتوسیانین را بتوان اصلی ترین مواد سودمند موجود در این میوه دانست. در میان انواع بلوبری، یکی از انواع آن به نام بلوبری وحشی که بیلبری هم خوانده می شود، دارای بیشترین میزان آنتوسیانین است.

پژوهش جدیدی که در زمینه خواص بلوبری به انجام رسیده نشان می دهد که این میوه می تواند برای درمان التهاب خفیف ناشی از چاقی و نیز افزایش فشار خون ناشی از آن سودمند باشد.

در این آزمیاش، ابتدا دسته ای از موشها به مدت 3 ماه تحت رژیم غذایی پرچرب قرار گرفتند. با این حال، بین 5 تا 10 درصد از مواد غذایی مصرلفی توسط برخی از این موش ها را بلوبری وحشی تشکیل می داد.

دانشمندان برای اندازه گیری اثرات این رژیم غذایی بر روی موش ها، به سنجش سلول های التهابی و نیز میزان سیتوکین، فشار خون سیستولیک، مقاومت گلوکز، حساسیت انسولین و نیز میزان وزن اضافه شده در این موش ها پرداختند. نتیجه این بررسی نشان داد که رژیم غذایی پرچرب سبب افزایش وزن و تغییرات نامطلوب در متابولیسم چربی و گلوکز، فاکتورهای التهاب و نیز فشار خون شده بود.

با این حال، ان دسته از موش هایی که بلوبری وحشی را نیز در رژیم غذایی خود داشتند، از نوعی دیگر از سیتوکین برخوردار بودند و همچنین میزان سلول های T پشتیبان التهاب در آنها کمتر از موش های دیگر بود. این دانشمندان همچنین اعلام کردند که بلوبری وحشی همچنین موجب جلوگیری از افزایش فشار خون ناشی از رژیم غذایی پرچرب می شود.

نتایج این پژوهش در نشریه PLOS ONE منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا