دانشگاه ها باید از وابستگی به بودجه های نفتی خارج شوند

 سورنا ستاری در جریان بازدید از پژوهشگاه بیوتکنولوژی در کرج، گفت: نباید بودجه های پژوهشی را صرف ساختمان سازی کنیم و هزینه ها صرفا باید برای پژوهش باشد.وی با اشاره به اینکه به واسطه عملکرد بخش پژوهش نگاه تمام دولت ها نسبت به پژوهش تا حدودی منفی بوده است، گفت: این موضوع ناشی از عملکرد دستگاه های پژوهشی در این زمینه بوده است و نگاه ها زمانی تغییر می یابد که سیستم به سویی برود که این بخش ها قسمتی از درآمدهای خود را از طریق فروش خدمات پژوهشی به دست آورند.

ستاری با تاکید بر اینکه دولت باید در زمینه پژوهش هزینه کند، گفت: انسان روح پژوهش است که این یک اصل محسوب می شود. پژوهش نباید به یک دستگاه خاص نیز محدود شود.معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با تاکید بر اینکه پژوهش های کشور بدون برنامه ریزی صورت می گیرد، اظهار داشت: نخست دستگاهی را می خریم و بعد می خواهیم پژوهشی را بر مبنای آن انجام دهیم، در حالی که نخست باید پژوهش صورت گیرد.

بهزاد قره یاضی رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی نیز گفت: مقام معظم رهبری تاکیدات بسیاری بر این بخش دارد، رییس جمهوری نیز بر اهمیت بیوتکنولوژی بارها تاکید کرده است. ماموریت موسسه انجام پژوهش های هدفمند با استفاده از فناوری های نانو است.

وی با تاکید بر اینکه در 10 سال گذشته به طور مطلق از پژوهش های کاربردی عقب افتاده ایم، گفت: سطح زیرکشت جهانی محصولات تراریخته بیش از 10 برابر کل اراضی زیرکشت در ایران است. 5 میلیارد از واردات کشور ما به محصولات تراریخته اختصاص دارد.

قره یاضی افزود: از سال 82 کلید تجاری سازی محصولات تراریخته در ایران خورده است. برنج تراریخته از سال آینده تجاری سازی می شود. در سال 84 بیش از 102 برنج تراریخته تولید و در سوله ای انبار و تمام بذر پوسیده شد. وی ادامه داد: محصولاتی نظیر قند رژیمی، سیب زمینی، فرآورده های لبنی، ساخت تراکتور نیمه صنعتی پیشرفته، تولید بیودیزل و پنبه تراریخته از جمله تولیدات است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا