واکسن کرونا تا پاییز آماده می‌شود

بر اساس آمارها، کشته‌شدگان بیماری کووید 19 در سطح جهانی از صد هزار نفر گذشته است درحالی‌که محققان و دانشمندان همچنان در تلاش هستند تا واکسن مؤثری برای این بیماری تولید کنند. تیم‌های مختلفی از چندین کشور به فعالیت‌های آزمایشی خود در این رابطه ادامه می‌دهند و رقابت سختی برای آماده شدن این واکسن در حال انجام است.

تاکنون ویروس کرونا انسان‌های زیادی را در سطح جهانی مبتلا ساخته و بالای صد هزار نفر را نیز کشته است که در این میان مسئولان و اشخاص مهم و سرشناس نیز دیده می‌شوند. برای نمونه بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس که تست ویروس کرونایش مثبت بوده اخیراً به دلیل مشکلات ناشی از کرونا به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل‌شده است.

ازآن‌جهت که کشورهای بسیاری طرح قرنطینه خانگی را اجرا می‌کنند و فشار زیادی را ازنظر اقتصادی متحمل هستند، هر خبر خوشایند و امیدوارکننده‌ای در رابطه با تهیه و تولید واکسن بیماری کووید 19 می‌تواند مردم را به آینده امیدوار سازد.

به‌تازگی دانشمندان کشور انگلیس امید جدیدی در به دست آوردن واکسن ارائه داده و اعلام کردند به‌زودی محصول نهایی عرضه خواهد شد و شاید این واقعه خیلی زودتر از آن‌که حتی خوش‌بین‌ترین کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند، صورت گیرد.

سارا گیلبرت (Sarah Gilbert)، استاد واکسینولوژی دانشگاه آکسفورد در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد، تیم دانشمندانی که او سرپرستی‌اش را بر عهده دارد، یکی از ده‌ها گروه در سراسر جهان است که سعی در ساخت واکسن دارند. احتمالاً آن‌ها می‌توانند در ماه سپتامبر سال جاری، این واکسن را آماده کنند. علاوه بر این گیلبرت اطمینان داد که 80 درصد، این واکسن موفقیت‌آمیز خواهد بود.

دولت انگلیس به‌نوبه خود این کار را نظارت خواهد کرد و از پیش اعلام کرده است که اگر این روش درمانی موفقیت‌آمیز باشد بودجه‌ای برای میلیون‌ها دوز از این واکسن در نظر گرفته می‌شود. به‌این‌ترتیب، واکسن بلافاصله پس از آماده شدن در اختیار میلیون‌ها نفر قرار خواهد گرفت. در ضمن ازآن‌جهت که ساخت دوز واکسن در مقیاس زیاد می‌تواند ماه‌ها طول بکشد، لازم است کار قابل‌توجهی انجام شود.

گیلبرت در این مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که آزمایش‌های انسانی این واکسن از دو هفته آینده آغاز می‌شود. او در ادامه توضیحاتش گفت: «اگر همه‌چیز به‌طور کامل پیش برود، ارائه این واکسن در پاییز امکان‌پذیر است. ما باید به کارمان ادامه دهیم. هیچ‌کس نمی‌تواند هیچ ضمانتی در این رابطه بدهد. هیچ‌کس نمی‌تواند قول دهد که این واکسن صد در صد موفقیت‌آمیز خواهد بود و هیچ‌کس نمی‌تواند تاریخ مشخصی را اعلام کند اما ما باید هر چه سریع‌تر آن را با نهایت تلاشمان انجام دهیم.»

گیلبرت راجع به آزمایش‌های مناسب این واکسن گفت: «ما باید در كشورهای مختلف مطالعات لازم را انجام دهیم زیرا میزان انتقال ویروس تحت تأثیر قرنطینه است. انجام ندادن قرنطینه کار را سخت می‌کند و قرنطینه سنگین نیز مصونیت کامل می‌دهد که برای این تیم مفید نیست. ما می‌خواهیم که آن‌ها صرفاً برای آزمایش اثربخش، مستعد باشند. پیش‌بینی اینکه کدام قاره‌ها یا کشورها بهترین مکان برای آزمایش هستند، آسان نیست.»