آگاهی حق مردم است

البته بعد از آن مسوولان مربوطه این رقم را 3400 نقطه اعلام کرده اند که البته در اصل ماجرا تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.

منظور از نقطه حادثه ساز چیست؟

نقاط حادثه خیز به نقاطی در جاده های کشور اطلاق می شود که بر اساس محل تصادفاتی که رخ می دهد تعیین و علامتگذاری شده و بر اساس تراکم تعداد تصادفات در نقاط ثابت و مشخصی معرفی می شود.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور در رابطه با این موضوع در گفتگو با سیناپرس گفت: در رابطه با نقاط حادثه خیز جاده ای، نکته مهم این است که نزدیک به نیمی از این نقاط پر تکرار هستند و به طور مستمر در آن حادثه رخ می دهد.

دکتر جواد نوفرستی با بیان اینکه این اطلاعات در اختیار سازمان راهداری و نیروی انتظامی است، افزود: به نظر می رسد که اگر رانندگان بدانند کدام نقاط در مسیرشان حادثه خیز است طبیعتا وقتی به آن نزدیک می شوند بیشتر احتیاط می کنند و سعی می کنند از بروز خطر جلوگیری کنند.

وی ادامه داد: حال سوالی که در اینجا پیش می آید این است که چطور می توان این آگاهی را به مردم داد که باید بگویم راه های مختلفی در این حوزه وجود دارد. به عنوان مثال اگر آدرس این نقاط عمومی شود و در اختیار استارت آپ هایی که نرم افزارهای الکترونیکی درست می کنند، قرار گیرد؛ این نقاط در مسیرها مشخص شده و هنگامی که راننده به آنها نزدیک شود، هشدار می دهد تا راننده به سلامت این نقطه را رد کند.

نوفرستی عنوان کرد: اما مشکلی که وجود دارد این است که برخی از مسوولان مربوطه ناایمن بودن جاده ها را قبول ندارند. این در حالیست که چیزی به نام نقطه حادثه ساز ثابت شده و مشخص است که در نقطه خاصی حادثه های رانندگی مکررا تکرار می شود.

وی ادامه داد: می توان گفت در اینجا بخشی از موضوع به بحث اصلاح جاده ها و وضعیت ایمنی جاده ها برمی گردد.

نوفرستی تصریح کرد: در هرحال، بعد از مطالبه گری و پیگیری این موضوع در راستای ایمن سازی نقاط مذکور موضوع کمبود بودجه از سوی مسوولان مربوطه مطرح شد که البته تا حدی قابل قبول است.

وی افزود: اما پیشنهادی که در رابطه با حل این مشکل و جلوگیری از سالانه 17 هزار کشته در کشور از سوی کارشناسان و متخصصان مربوطه مطرح شد این بود که این 3400 نقطه را با نصب تابلو یا بنر برای مردم آشکارسازی کنیم.

نوفرستی اذعان کرد: در پی مطرح شدن این موضوع مسوولان مربوطه اعلام کردند که این نقاط آشکار سازی شده و با کمک تابلوهای فسفری در جاده های کشور مشخص شدند.

راز تابلوهای فسفری چیست؟

وی در ادامه افزود: حال با فرض اینکه همه نقاط مذکور در جاده های کشور علامتگذاری شده اند، سوالی که در این میان مطرح می شود این است که آشکارسازی شده که چه کسی خبردار شود؟ به بیان دیگر اکنون که سازمان راهداری بودجه ای هزینه کرده و زحمتی کشیده و در نقاط حادثه خیز تابلوهای فسفری نصب کرده آیا از اینها استفاده می شود؟

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن کشور ادامه داد: در حال حاضر در حالت خوشبینانه می توان گفت راز این تابلوها را تنها پلیس راهور و سازمان راهداری می داند. این درحالیست که مهم است که مردم راز آن را بدانند.

وی اظهار کرد: اینگونه هرجا تابلوهای فسفری را دیدند می دانند که در حال نزدیک شدن به یک نقطه حادثه خیز مرگبار هستند. من مطمئن هستم که اگر بدانند در کاهش سرعت، دقت و احتیاطشان در رانندگی تاثیرگذار است.

نوفرستی خاطرنشان کرد: نکته ای که برخی در توجیه این عملکرد بیان کردند این است که آشکارسازی این نقاط برای رانندگان جاده ای از نظر روانی اثر خوبی ندارد. حال سوالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که آیا آثار روانی آن بدتر از آثار روانی 17 هزار کشته و 360 هزار مصدوم و روزی 50 معلول در حوادث ترافیکی خواهد بود؟

وی تاکید کرد: به هرحال به نظر من لازم است حداقل موضوع تابلوهای فسفری تشریح و در این امر از رسانه ها کمک گرفته شود. علاوه بر این، نقشه آنلاین و راهنمای مسیر در اختیار رانندگان قرار گیرد که اگر این شفاف سازی صورت گیرد، بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا