گسترش هوانوردی عمومی، راه حلی برای بحران تلفات بین جاده‌ای

برای اغلب ساکنان کلانشهرها تجربه ساعت‌ها ماندن پشت ترافیک جاده‌های بین شهری در تعطیلات چند روزه امری عادی به شمار می‌آید. هر چند این بخش از سفر معمولا به عنوان ناخوشایندترین قسمت آن یاد می‌شود اما برای برخی که تعدادشان هم کم نیست، یادآور خاطره‌‌ تلخ و فاجعه بار از دست رفتن عزیزان در سوانح رانندگی است.

بنا بر گزارش‌ها یکی از علل آمار بسیار بالای سوانح جاده‌ای عدم کشش ظرفیت جاده‌ها برای پذیرش بار تعداد زیاد مسافران است. این در حالی است که آسمان ایران خالی است و بسیاری از فرودگاه‌های کشور برای ماه‌ها انتظار تنها یک هواپیما را می‌کشند. فتح اله امی، رییس پژوهشگاه هوافضا در این باره می‌گوید: کل ناوگان هوایی مسافری ایران به زحمت به ۲۰۰ فروند می‌رسد. این در حالی است که در برخی کشورها تا ۲۰۰ هزار فروند هواپیما پرواز می‌کند که بسیاری از آنها هواپیماهای سبک و  فوق سبک هستند.

هر چند بسیاری با استناد به آمار سقوط هواپیماهای ایرانی، سفر هوایی را غیر ایمن می‌دانند اما واقعیت‌های موجود حکایتی غیر از این دارد. رییس پژوهشگاه هوافضا معتقد است سفرهای هوایی، از ایمنی بالایی برخوردارند و در صورتی که زیرساخت مناسب برای هوانوردی عمومی در کشور فراهم شود، می‌تواند ضمن فعال کردن فرودگاه‌های متروک کشور، نقش موثری در کاهش تلفات جاده‌ای بازی کند.

وی همچنین تاکید می‌کند: برای کشور پهناوری مثل ایران نباید تمام بار حمل و نقل بر دوش جاده‌ها باشد در حالیکه خطرات هواپیما به مراتب کمتر از خودرو است. وی همچنین مشکل عدم گسترش هوانوردی عمومی را کمبود امکانات ندانسته و می‌گوید: ما مشکل مدیریت در این زمینه داریم.

دکتر امی یکی از برنامه‌های اصلی پژوهشگاه هوافضا را کمک به توسعه هوانوردی عمومی در کشور اعلام کرد و اظهار داشت:  در دور جدید فعالیت‌های پژوهشگاه هوافضا، بخش هوایی این پژوهشگاه قطعا احیا خواهد شد و یکی از اصلی‌ترین محورهای کاری این بخش، هوانوردی عمومی خواهد بود.

گزارش از محمد امین آهنگری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا