نئاندرتال ها نساجی می‌کردند

برخلاف تصور عامه، نئاندرتال ها ازنظر پیشرفت‌های تکنولوژی از انسان‌های هوشمند کمتر نبودند. بر اساس شواهد باستان‌شناسی به‌دست‌آمده از یک سایت پیش‌ازتاریخی به نام ابری دو ماراس (Abri du Maras) واقع در جنوب فرانسه، مشخص شد که نخستین ریسمان یا طناب نازک توسط نئاندرتال ها بافته‌شده است. این ریسمان متصل به یک قطعه‌سنگ چخماق پیدا شده است.

یک تیم بین‌المللی از باستان شناسان و پژوهشگران چندین کشور که شامل محققان مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه نیز می‌شوند، روی یافته‌های سایت پیش‌ازتاریخی ابری دو ماراس تحقیق و بررسی کردند.

کاوش‌های این سایت به‌طور خاص با حمایت وزارت فرهنگ فرانسه و سرویس باستان‌شناسی منطقه‌ای اوورگن-رون-آلپس (Auvergne-Rhône-Alpes) پیش رفته است.

تجزیه‌وتحلیل میکروسکوپی این اثر و بقایای به‌هم‌پیوسته این شیء نشان می‌دهد که پیرایش و ساخت آن توسط انسان‌ها در چهل هزار سال پیش صورت گرفته است. عکس‌ها سه دسته از الیاف پیچ‌خورده را نشان داده‌اند که برای ایجاد یک ریسمان به‌هم‌پیچیده و چسبیده‌اند. علاوه بر این، تجزیه‌وتحلیل طیف‌سنجی اثر نشان می‌دهد که این رشته‌ها از سلولز که احتمالاً از درختان مخروطی گرفته‌شده، ساخته‌شده‌اند.

این کشف، توانایی‌های شناختی غیرمنتظره نئاندرتال ها را نشان می‌دهد که نه‌تنها درک خوبی از ریاضیات در پیچاندن الیاف داشتند بلکه دانش کاملی از رشد درختان و استفاده از اجزای آن‌ها را نیز در اختیار داشتند.

بررسی‌های مدارک به‌دست‌آمده از این سایت و نتایج حاصل از آن‌که نشان‌دهنده اثبات قدیمی‌ترین فناوری شناخته‌شده نساجی و بافت ریسمان تا به امروز است، در تاریخ 9 آوریل سال 2020 میلادی در مجله گزارش‌های علمی منتشرشده و در دسترس علاقه مندان به این حوزه قرار دارد.