تغییر سبک زندگی، خطر سکته مغزی در زنان را کاهش می دهد

به قول معروف، هرگز دیر نیست. یک مطالعه جدید می گوید که زنان در دهه ششم عمر خود این فرصت را دارند که با تغییر سبک زندگی، خطر ابتلا به سکته مغزی را کاهش دهند. بله، اگر شما زنی در سنین میانسالی هستید، ممکن است خیلی دیر نباشد که تغییرات سبک زندگی را ایجاد کرده و خطر سکته مغزی را کاهش دهید.

این تحقیق جدید که در مجله انجمن سکته مغزی آمریکا منتشر شده می گوید این تغییرات شامل ترک سیگار، ورزش روزانه، حفظ وزن سالم و انتخاب مواد غذایی سالم است.

این مطالعه نشان می دهد كه احتمال سکته مغزی منجر به مرگ در زنان نسبت به مردان بیشتر است. همچنین سکته منجر به مشکلات سلامتی و ضعف عملکرد بدنی می شود.  میانگین سنی که زنان نخستین سکته مغزی خود را تجربه می کنند، 75 سال است. این باعث شد تا محققان این نظریه را مطرح کنند که ایجاد تغییرات جزئی در میانسالی ممکن است به زنان در کاهش خطر سکته مغزی کمک کند.

تغییر سبک زندگی حتی بعد از سن 50 سالگی می تواند در کاهش خطر سکته مغزی به شما کمک کند.

گودرز دانایی نویسنده اصلی این تحقیق، از دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد در بوستون آمریکا می‌گوید: ما دریافتیم که تغییر به یک سبک زندگی سالم ، حتی در دهه 50 زندگی، هنوز هم می تواند از احتمال سکته مغزی جلوگیری کند.

وی می گوید: سکته های مغزی زنانی که در دوران میانسالی سبک زندگی خود را اصلاح کرده اند ، خطر ابتلا به سکته مغزی به طور کلی را یک چهارم و خطر سکته مغزی ایسکمیک (انسدادی) که شایع ترین نوع سکته مغزی است را در دراز مدت در حدود یک سوم کاهش می دهند. برای دستیابی به این نتیجه گیری، متخصصان، تحقیقی با عنوان «تحقیق بررسی سلامت پرستاران» را تحلیل کردند.

این تحقیق شامل اطلاعات بهداشتی در مورد تقریباً 60 هزار زن بود که با میانگین سنی​​52 سال ثبت نام کرده بودند. این مطالعه به طور متوسط ​​26 سال ادامه داشته است.

تغییر سبک زندگی

محققان تأثیر ترک سیگار، حداقل 30 دقیقه ورزش، کاهش وزن منظم و تدریجی در صورت اضافه وزن زنان در کاهش سکته مغزی را بررسی کردند. همچنین تأثیر ایجاد رژیم غذایی در سبک زندگی که شامل خوردن ماهی، آجیل، غلات کامل، میوه و سبزیجات بیشتر و گوشت قرمز کمتر است مورد بررسی قرار گرفت.

آنها همچنین اثر دو عامل دیگر شامل اجتناب از خوردن گوشت فرآوری شده و نوشیدن الكل كمتر را در خطر سكته مغزی ارزیابی کردند. در طی پیگیری 26 ساله، محققان دریافتند که 4.7 درصد از زنانی که هیچگونه تغییری در شیوه زندگی نداشته اند ، دچار انوع سکته مغزی شده اند.
4/2 درصد به سكته مغزي انسدادی و 7/ 0 درصد به سكته هموراژیک که با خونریزی عروق مغزی همراه است دچار شدند.

همچنین برآورد شد که انجام سه مداخله غیر غذایی شامل ترک سیگار، ورزش روزانه و کاهش وزن خطر سکته مغزی در کل را 25 درصد و سکته مغزی ایسکمیک را 36 درصد کاهش می دهد.  تخمین زده شد که تغییرات پایدار در رژیم غذایی ، 23 درصد خطر سکته مغزی را کاهش می دهد.

محققان همچنین دریافتند که افزایش مصرف ماهی و گردو در رژیم غذایی و کاهش مصرف گوشت قرمز فرآوری نشده اثرات مثبتی در کاهش خطر سکته مغزی دارد. این یک تحقیق مشاهده ای بود که بیشتر شامل زنان سفید پوست و میانسال بود.

دکتر دانایی افزود: ما همچنین تخمین می زنیم که ورزش به مدت 30 دقیقه یا بیشتر در روز ممکن است خطر سکته مغزی را تا 20 درصد کاهش دهد.

همانطور که قبلاً نیز گفته شد، تغییر سبک زندگی حتی بعد از سن 50 سالگی می تواند در کاهش خطر سکته مغزی به شما کمک کند. در اینجا اقدامات دیگری وجود دارد که می تواند به شما در انجام این کار کار کمک کند.

سطح فشار خون خود را پایین بیاورید

فشار خون بالا ممکن است احتمال ابتلا به سکته مغزی را دو برابر کند. بنابراین، با کاهش نمک در رژیم غذایی و جلوگیری از خوردن غذاهای پر کلسترول مانند همبرگر، پنیر و غیره آن را درمان کنید.

دیابت خود را درمان کنید

به گزارش سیناپرس،داشتن قند خون بالا می تواند به مرور زمان به رگ های خونی شما آسیب برساند و باعث ایجاد لخته در آنها شود. مراقب رژیم غذایی خود باشید، بیشتر ورزش کنید و داروهای مناسب برای حفظ سطح قند خون خود مصرف کنید.

فیبریلاسیون دهلیزی را درمان کنید

فیبریلاسیون دهلیزی نوعی ضربان قلب نامنظم است که منجر به ایجاد لخته در قلب شما می شود. سپس این لخته ها می توانند به سمت مغز حرکت کرده و سکته ایجاد کنند. در صورت احساس علائمی مانند تپش قلب یا تنگی نفس، با پزشک خود مشورت کنید.

مترجم:محسن حدادی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا