ساخت ونتیلاتور با دستگاه شیردوش

کمبود جهانی "ونتیلاتور" در بحران همه‌گیری کووید-۱۹ موجب چالشی بزرگ شده که رفع آن نیازمند ابداع راه حل‌های غیرمتعارف است. اکنون چهار تن از مهندسان دانشگاه مریلند با تبدیل شیردوش استفاده نشده به ونتیلاتورهای بسیار مورد نیاز و حیاتی، رویکرد جدیدی را اتخاذ کرده‌اند.

به دلیل کمبود ونتیلاتور یا همان دستگاه تنفس مصنوعی در ایالات متحده و همچنین در سراسر جهان، مقامات مسئول پیشنهاد می‌دهند که بیمارستان‌ها روش‌های بی‌سابقه ای را برای حل این بحران پیدا کنند.

همچنین چندین شرکت بزرگ مانند اپل، تسلا و دایسون در تلاش هستند تا این کمبود را برطرف کنند یا کاهش دهند. اکنون مهندسان دانشگاه مریلند با تغییر شیردوش‌های استفاده نشده به دستگاه‌های تنفس مصنوعی، پنجره جدیدی رو به این چالش باز کرده اند.

این مهندسان توانسته اند جریان هوا را در شیردوش‌ها معکوس کنند. به این معنی که شیردوش به جای مکیدن هوا و دوشیدن شیر، قادر به دمیدن هوا به ریه‌های بیماران است.

"برندی گرستنر" یکی از این مهندسان می‌گوید: شیردوش‌ها دستگاه‌های بهداشتی هستند که توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده و قابل اعتماد هستند.

بهترین قسمت این پروژه این است که نمونه اولیه این ونتیلاتور ظرف چهار ساعت قابل تولید است و در مقایسه با دستگاه‌های تنفس مصنوعی موجود در بیمارستان‌ها که چندین هزار دلار قیمت دارد، تنها حدود ۳۰۰ دلار خرج برمی‌دارد.

این مهندسان پس از موفقیت اولیه، برای ارتقای کار خود یک صفحه فیسبوک ایجاد کردند و هم اکنون در حال پذیرش کمک‌های مالی برای تأمین اعتبار پروژه و تولید انبوه این ونتیلاتورها هستند.

بدیهی است که این ایده جدید می‌تواند کمک کننده باشد، اما مهندسان هنوز برای استفاده از آنها در بیمارستانها به تأیید سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) احتیاج دارند.

همچنین نمونه‌های اولیه را باید بتوان به آسانی ضدعفونی کرد تا خطر آلودگی و انتقال به حداقل برسد. تا زمانی که این معیارها برآورده نشوند، سازمان غذا و دارو این طرح را تایید نخواهد کرد. البته از آنجایی که دانشمندان و مهندسان در سراسر جهان برای جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ متحد شده‌اند، مهم است که سازمان‌ها هیچ ایده جدیدی را رد نکنند و احتمالا همین‌طور خواهد بود.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا