کشف روش کارکرد قطب نمای داخلی بدن حیوانات

حیواناتی نظیرغازهای مهاجر، لاک پشت های دریایی و گرگ ها به وسیله میدان مغناطیسی زمین مسیر یابی می کنند اما تا کنون موفق به کشف چگونگی کارکرد این حیوانات نشده است.حسگری که در بدن این کرم ها یافت شده نوعی ساختار میکروسکپی در انتهای سلول های عصبی که C. elegans نام دارد.این سنسور مانند یک آنتن بسیار کوچک تلویزیون عمل می کند و کرم ها با استفاده از آن در زیر خاک به مسیر یابی می پردازند.

جان پیرس شیمومورا، استادیارعلوم اعصاب در دانشکده علوم طبیعی و یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی، در این باره گقت: «احتمالا مولکول های مشابه این ساختار در پرندگان و پروانه ها هم وجود دارد. این کشف اولین سرنخ برای دست یافتن به چگونگی کارکرد حس گر های مغناطیسی بدن حیوانات است.»

محققان کشف کردند که کرم های گرسنه در لوله های ژلاتینی به سمت پایین حرکت می کنند، این استراتژی ممکن است هنگام پیدا کردن غذا هم توسط آنها مورد استفاده قرار گیرد. زمانی که محققان کرم ها را از بخش های مختلف جهان به آزمایشگاه آوردند، همه آنها به سمت پایین حرکت نمی کردند بلکه براساس زادگاهشان، به سمت زاویه خاصی از میدان مغناطیسی حرکت می کردند که با خانه اصلی آنها مطابقت می کرد. برای مثال کرم های استرالیایی در لوله ها به سمت بالا حرکت می کردند. گرایش مغناطیسی زمین در هر نقطه از آن متفاوت است و سیستم حسگر مغناطیسی هر کرمی با محیط زندگی اش وفق داده شده است که همین امر باعث می شود که کرم ها به جای حرکت به سمت پایین، به بالا حرکت کنند.

در سال 2012 محققان دانشگاه پزشکی بیلور در پنگوئن ها سلول های عصبی را کشف کردند که اطلاعات میدان مغناطیسی زمین را پردازش می کرد اما نتوانستند بفهمند که کدام قسمت از بدن آن ها این میدان ها را حس می کند. همچنین این تیم موفق به کشف حسگرهای مغناطیسی در داخل گوش پردنگان شد.

جان پیرس در این باره بیان کرد: «پیدا کردن عصب های حسگر مغناطیسی به چالشی بزرگ تبدیل شده است و ما بر این باوریم که توانسته ایم این چالش را با پیداکردن این حسگر ها در کرم ها پشت سر بگذاریم.همین امر هم شگفتی بزرگی محسوب می شود زیرا هیچ کس حدس نمیزد که کرم ها هم بتوانند میدان مغناطیسی زمین را حس کنند.»

عصبی که می تواند میدان میدان مغناطیسی زمین را شناسایی کند AFD نام دارد که سابقا به عنوان حسگر کربن دی اکسید و دما شناخته شده بود. جان پیرس اعلام کرد که این تحقیق می تواند برای دست کاری میدان مغناطیسی زمین برای جلوگیری از حمله آفت ها به زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا