تصویربرداری حین جراحی سرطان پستان با دستاورد محققان ایرانی

آرام رادنیا از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا گفت: دستگاه گاما پروب در حین عمل جراحی سرطان پستان استفاده می‌شود.وی درباره نحوه عملکرد این دستگاه اظهار داشت: با تزریق رادیودارو به بدن بیمار، این ماده وارد غدد سرطانی می‌شود و در حین عمل با استفاده از سنسورهای آشکار ساز دستگاه گاما پروب، غدد سرطانی برای پزشک مشخص خواهد شد.

رادنیا با تاکید بر اینکه با این روش آسیب کمتری به بافت‌های سالم وارد خواهد شد، ادامه داد: به این ترتیب تنها غدد سرطانی از بدن بیمار خارج خواهد شد و به بافت سالم آسیبی وارد نخواهد شد.وی دوربین گاما را از دیگر محصولات این شرکت دانش بنیان عنوان و خاطرنشان کرد: به وسیله این دستگاه امکان تصویر برداری دو بعدی از غدد درگیر سرطان فراهم خواهد شد.

این محقق کاربرد این دستگاه را در تصویر برداری غدد کوچک دانست و خاطر نشان کرد: این دستگاه برای تصویربرداری از غددی مثل غده تیروئید در اتاق عمل کاربرد دارد.

رادنیا با اشاره به طراحی و ساخت دستگاه تصویربرداری حیوانی با شفافیت بالا (اسپکت حیوانی) در این شرکت دانش بنیان، ادامه داد: هر دارویی که ساخته می‌شود قبل از اینکه وارد پروسه درمانی در انسان شود، باید در نمونه آزمایشگاهی و در حیواناتی مانند موش آزمایش شود. پیش از ساخت این دستگاه برای بررسی داروها در بدن حیوان از دستگاه تصویربرداری انسانی استفاده می‌شد که دقت و کیفیت بالایی نداشت.

وی با اشاره به ساخت دستگاه اسپکت حیوانی، خاطر نشان کرد: در روش تصویربرداری اسپکت، ابتدا مواد رادیواکتیو با داروی مورد نیاز ترکیب شده و به موش تزریق می‌شود. پس از مدت زمان معینی مواد رادیو اکتیو به وسیله جریان خون در عضو مورد نظر تجمع می‌کند و در مرحله بعد موش در داخل دستگاه قرار می‌گیرد و آشکارسازهای هسته‌یی موجود در دستگاه، اقدام به ثبت فوتون‌های خروجی از بدن موش می‌کند.

این محقق اضافه کرد: پس از جمع‌آوری این اطلاعات با استفاده از روش‌های بازسازی تصویر، نحوه توزیع مواد رادیو اکتیو در بدن حیوان به دست می‌آید. از اطلاعات به دست آمده می‌توان در مورد اثربخشی رادیو داروی مورد استفاده، قضاوت کرد. به گفته وی این دستگاه برای مراکز تحقیقاتی و آموزشی کاربرد دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا