تحول در آب شیرین کن ها با نسل جدید پنل های خورشیدی

سیناپرس: این روز ها که جمعیت  وحرارت کره زمین روز به روز در حال افزایش است، عدم اطمینان از تامین آب آشامیدنی و آب سالم، محققان را تشویق می کند تا با پیشرفت علم ،به تکنولوژی آب شیرین کن های در دسترس تر و ارزان تر دست یابند.

آزمایش نسل جدید آب شیرین کن ها در سال 2010 توسط شرکت آی بی ام در بیابان های عربستان آغاز شد . در همان سال، دانشگاه MIT سیستم قابل حمل پنل های خورشیدی را برای این دستگاه طراحی کرد.

 

توسعه دهندگان این صنعت، وعده دادند که دستگاه جدید کمترین قیمت را برای تولید هر لیتر آب سالم نسبت به دیگر محصولات مشابه دارد. این دستگاه آب شیرین کن به روش سنتی کار می کند و روش استفاده از این دستگاه، روش اسمز معکوس است که با به کار بردن یک غشای مخصوص، ذرات اضافی و زائد را از آب جدا می کند . نکته مهم این است که چون دستگاه هیچ موتور و پمپی ندارد، پس انرژی ای هم مصرف نمی کند.

ویلیام جانسون، مدیر عامل شرکت و بنیانگذار دستگاه جدید در مورد جزیئات عملکرد دستگاه می گوید : این دستگاه نیاز به گرما دارد.بخش اصلی گرما با تبدیل انرژی خورشید به الکتریسیته توسط پنل های خورشیدی صورت می گیرد. دو جداره کردن این پنل های خورشیدی و پوشاندن سرتاسر پنل ها کمک به سزایی در گرم تر شدن سطح صفحه های خورشیدی دارد. حال پس از بالا رفتن دمای سطح صفحه های خورشیدی، خط نازکی از آب بر روی صفحه به حرکت در می آید که در انتهای آن آب گرم حاصل می شود. بعد از آن آب به لوله های داغی که توسط برق تولیدی دستگاه داغ شده اند، وارد می شود و در آنجا به نقطه جوش می رسد و در نهایت عمل تقطیر صورت می گیرد. این سیستم می تواند روزانه در حدود 15 لیتر آب تمیز فراهم کند.

جانسون در ادامه اضافه کرد :این دستگاه که به قیمت 450 دلار در دسترس خواهد بود مطابق با برنامه ریزی ها در اکتبر سال 2015  عرضه می شود.

منبع

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا