لینکدین قوی‌ترین شبکه‌ اجتماعی اشتغال در سراسر دنیا است

 لینکدین چیست؟ لینکدین به شرط استفاده‌ی صحیح، می‌تواند ابزار مفیدی باشد. این پلتفرم نوعی شبکه‌ی اجتماعی است که در اصل برای کسب‌وکارها ساخته شده است. با این حال در صورت استفاده‌ی صحیح می‌تواند برای افراد، بلاگرها و بازاریاب‌های اینترنتی هم مفید واقع شود. در ادامه توضیحات کوتاهی درباره‌ی سازوکار و عملکرد این شبکه‌ی اجتماعی ارائه شده است.

لینکدین چیست؟

لینکدین، شبکه‌ اجتماعی حرفه‌ای است که برای کسب‌و کارها و همکارها طراحی شده است. لزوما کسب‌وکارها از لینکدین استفاده نمی‌کنند بلکه هر فردی با هر هدفی می‌تواند در این شبکه‌ی اجتماعی عضو شود. برای مثال افراد با علایق یا شغل مشابه، کارمندان یا افراد خوداشتغال که وب‌سایت و بلاگ مستقلی دارند می‌توانند از لینکدین استفاده کنند.

در لینکدین می‌توان بیش از یک حساب کاربری ایجاد کرد. برای مثال حسابی برای اشتغال و حساب دیگری برای کارهای شخصی. حساب دوم می‌تواند مرتبط با کسب‌وکارهای بلاگینگ یا اینترنتی در وقت آزاد باشد. در لینکدین می‌توانید پروفایل بسازید، پروفایل‌ها و سوابق اشتغال دیگران یا حساب‌های پیشنهادی لینکدین را بررسی کنید و از دیگران برای برقراری تماس دعوت کنید. این سازوکار تا اندازه‌ای مشابه فیسبوک است با این تفاوت که بیشتر مبتنی بر کسب‌وکار است. لینکدین به شیوه‌های مختلف می‌تواند به کسب‌وکار روتین، کسب‌وکار خانگی یا بلاگی آنلاین یا آفلاین شما کمک کند. اما برای عضویت در Linkedin باید نکاتی را در نظر داشته باشید.

‍۱. پروفایل لینکدین

هنگام ساخت پروفایل به یاد داشته باشید، لینکدین مانند فیسبوک نیست و اطلاعات و عکس شما باید رویکردی سازمانی و شغلی داشته باشند. لینکدین را می‌توان به کارت ویزیت توسعه‌یافته‌ای تشبیه کرد که می‌تواند اعتبار شما را در مقابل مخاطبان و علاقه‌مندان به کسب‌وکار افزایش دهد" درنتیجه در تنظیمات Linkedin به نکات زیر توجه کنید:

جزئیات شخصی: باید تا حد مشخصی اطلاعات شخصی خود را به اشتراک بگذارید. برای مثال آدرس لینک وب‌سایت خود را در پروفایل قرار دهید. لینک تماس، اختیارات شما را در لینکدین افزایش می‌دهد. در ابتدا ثبت‌نام کنید یا وارد پروفایل خود شوید و سپس در نوار کنترلی روی Profile کلیک کنید. در صفحه‌ی پروفایل می‌توانید گزینه‌های ذیل را کامل کنید:

  •  آدرس ایمیل (Email Address)
  • تلفن (Telephone)
  • آدرس پستی (Postal Address)
  • حساب توییتر (Twitter name)
  • اسامی وب‌سایت‌ها به‌علاوه‌ی آدرس آن‌ها (Website names URLs)

گزینه‌های فوق، راه‌های ارتباطی میان شما و مخاطب هستند. با پر کردن این گزینه‌ها می‌توانید اعتبار وب‌سایت خود را در لینکدین افزایش بدهید. سعی کنید یک حساب گوگل هم داشته باشید.

 

تصویر (Photo): از آواتار استفاده نکنید. سعی کنید تصویر پرتره‌ی مناسبی را به‌عنوان عکس پروفایل خود انتخاب کنید. به‌طوری‌که صورت شما بیشترین بخش قاب تصویر را بپوشاند. سیستم آپلود لینکدین از سرویس کراپ برخوردار است و می‌توانید عکس خود را کراپ کنید.

عنوان (Headline):‌عنوان پروفایل زیر قسمت نام و هر جای دیگری که نام شما ظاهر شود، نشان داده می‌شود؛ بنابراین سعی کنید با این عنوان هدف اصلی خود را بیان کنید. برای مثال ننویسید «دارنده‌ی بلاگ» بلکه سعی کنید برای ارتقای نام و URL خود، عنوان مناسب و دقیق‌تری را انتخاب کنید که تبلیغی برای وبلاگ شما هم باشد؛ مثل: مالک myblog.com.

پس‌زمینه (Background): می‌توانید توضیحاتی را درباره‌ی شخصیت و پس‌زمینه‌ی خود بنویسید؛ بنابراین در درجه‌ی اول سعی کنید اطلاعات مرتبط با کسب وکار خود را ارائه دهید. برای مثال می‌توانید بگویید چرا در لینکدین هستید یا چه هدفی دارید.

سوابق (Experience): فعالیت‌های فعلی خود را شرح دهید. اگر بلاگر هستید، سوابق آنلاین، تخصص‌ها و مهارت‌های خود را بنویسید. افراد برای ارتباط و استفاده از خدمات و محصولاتتان باید از سوابق و مهارت‌هایتان آگاه شوند.

نباید در سوابق، وقفه‌ای وجود داشته باشد. در طول این وقفه‌ها چه کار می‌کردید و کجا بوده‌اید؟ کارفرماها از شکاف در سوابق شغلی متنفرند. اگر برای خودتان به‌صورت آنلاین کار می‌کنید، تمام شغل‌ها را در رزومه‌ی خود ننویسید بلکه صرفا مشاغلی را بنویسید که مرتبط با فعالیت فعلی شما هستند.

افتخارات، جوایز و دوره‌ها (Honors and Awards): سعی کنید موارد مرتبط با شغل خود را بنویسید. افراد معمولا تحت تأثیر افتخارات و جوایز قرار می‌گیرند؛ زیرا این موارد می‌توانند توانمندی و قابل اعتماد بودن اشخاص را ثابت کنند. البته در صورتی که برنده‌‌ی رقابتی ضعیف و محلی شده باشید، بعید است بتوانید توجه کارفرما را جلب کنید. پس همیشه جوایز مرتبط را بنویسید.

دوره‌ها، آثار (Courses- Publications): این دو بخش امکان عمومی ساختن دوره‌ها و آثار را می‌دهند. این اطلاعات به کارفرماها یا مشتریان کمک می‌کنند تا به ارزش کاری شما پی ببرند. اگر معتقدید دوره‌ها و آثارتان می‌توانند قابلیت‌هایتان را بهتر منعکس کنند این بخش را پر کنید اما در غیر این صورت آن را خالی بگذارید.

مهارت‌ها و تخصص (Skills and Expertise): سعی کنید تمام مهارت‌های مرتبط با شغل حرفه‌ای خود را بنویسید. کارفرماها یا افراد علاقه‌مند به تخصص شما، جذب تخصص‌های غیرمرتبط نمی‌شوند اما برای مثال اگر در زمینه‌های طراحی وب یا تحلیل فارکس مهارت‌ داشته باشید، می‌توانید از تخصص‌های مرتبط بنویسید.

تحصیلات (Education): اگر تحصیلات خوبی دارید و به آن افتخار می‌کنید، آن را در رزومه‌ لحاظ کنید. در غیر این صورت صرفا به‌طور خلاصه به آن اشاره کنید.

اطلاعات فوق، از اطلاعات بنیادی برای تکمیل پروفایل لینکدین هستند. پروفایل، مبنای تصمیم دیگران برای انتخاب شما است. بسیاری از کارفرماها با دیدن رزومه‌ی مناسب با افراد تماس می‌گیرند.

۲. پروفایلتان را عمومی کنید

باتوجه به اطلاعات فوق، لینکدین لزوما محدود به کاربران تجاری نیست. با این حال، این وب‌سایت نوع خاصی از شبکه‌ی اجتماعی به‌شمار می‌آید. درواقع، گوگل پلتفرم لینکدین را یکی از شکل‌های حائز اهمیت شبکه‌ی اجتماعی می‌داند و اعتبارهای ویژه‌ای را به آن می‌دهد. انتشار وب‌سایت یا لینک بلاگ روی صفحه‌ی لینکدین می‌تواند تأثیر بالایی در رتبه‌ی پیج داشته باشد. از این رو اهمیت لینک در آغاز بخش قبلی و ارائه‌ی جزئیات تماس، در اینجا آشکار می‌شود.

هنگام تکمیل بخش‌های پروفایل، سعی کنید از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید. لزوما نباید تعداد زیادی کلمه‌ی کلیدی داشته باشید، فقط در اندازه‌ای که گوگل با نقطه‌ی تمرکز کسب‌و‌کار آشنا شود. استفاده از کلمات کلیدی می‌تواند سئوی وب‌سایت را بهبود دهد. سعی کنید از نام اصلی خود برای پروفایل استفاده کنید. از عمومی بودن پروفایل مطمئن شوید. برای این کار روی پروفایل خود در صفحه‌ی خانگی کلیک کنید. سپس روی فلشی که در سمت راست لینک Edit Profile ظاهر می‌شود، کلیک کنید.

روی دکمه‌ی Manage public profile settings کلیک کنید. سپس پروفایل خود را به‌صورت public دربیاورید. با این لینک می‌توانید هر کدام از بخش‌ها را به دلخواه از وضعیت عمومی خارج کنید. اگر به‌دنبال استخدام هستید، Linkedin Profile URL را در بخش CV قرار دهید. کارفرماها معمولا برای مشاهده‌ی جزئیات بیشتر روی این لینک کلیک می‌کنند.

۳. مخاطبان را پیدا کنید و ارتباط ایجاد کنید

مرحله‌ی بعد، یافتن تماس‌ها و راه‌های ارتباطی با دیگران است. لینکدین، رابط کاربری ساده‌ای دارد و می‌توان با کمی جست‌وجو در منوهای مختلف به قابلیت‌های ارائه‌شده پی برد. سیستم منوی لینکدین بسیار ساده است.

مطابق تصویر فوق، روی گزینه‌های Network و سپس Contacts کلیک کنید. لینکدین، چند کاربر را به شما پیشنهاد می‌دهد. برای اضافه کردن تعداد بیشتری از آدرس‌های ایمیل روی Add Connections کلیک کنید. در این بخش فهرستی از افراد که در فهرست ایمیل شما قرار دارند و در لینکدین ثبت‌نام کرده‌اند، نمایش داده می‌شود.

با کمی جست‌وجو در لینکدین متوجه می‌شوید، این پلتفرم صرفا برای کاربردهای تجاری نیست. البته مانند فیسبوک هم صرفا برای دوست‌یابی نیست و جنبه‌ی حرفه‌ای‌تری دارد. در ادامه، کاربردهای مختلف لینکدین به‌عنوان شکلی از شبکه‌سازی تجاری و اجتماعی معرفی شده‌اند.

نحوه‌ی استفاده از لینکدین

روش‌های مختلفی برای استفاده از لینکدین وجود دارد. لینکدین هم ابزاری تجاری برای کسب‌وکار آنلاین یا آفلاین است و هم می‌توان از آن به‌عنوان ابزاری برای تعامل اجتماعی استفاده کرد.

‍۱. ارتباطات مفید ایجاد کنید

سه نوع تماس یا contact را می‌توان با لینکدین ایجاد کرد:

تماس حرفه‌ای (professional contact): این نوع تماس با شرکا یا همکاران تجاری برقرار می‌شود. بسیاری از افراد و سازمان‌ها با همکاران یا مشاغل مرتبط ارتباط برقرار می‌کنند تا به بررسی فعالیت‌های آن‌ها پرداخته یا به توافق‌های بازاریابی با آن‌ها برسند. افراد می‌توانند مانند بسیاری از شبکه‌های اجتماعی، تماس را بپذیرند یا رد کنند.

تماس مشتری (client contact): این نوع تماس با مشتری‌ها و مصرف‌کننده‌ها ایجاد می‌شود. هدف این نوع تماس، حفظ ارتباط بر مبنایی حرفه‌ای است. فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی شکل‌های غیررسمی‌تری برای برقراری ارتباط با مشتریان هستند. گاهی بسیاری از مشتریان هرگز صفحه‌ی هواداران فیسبوک را دنبال نمی‌کنند، اما پیشنهاد تماس لینکدین را می‌پذیرند.

بهتر است از لینکدین برای امور شخصی استفاده نشود

تماس شخصی (personal contact): در لینکدین می‌توانید با دوستان و اعضای خانواده‌ی خود هم ارتباط برقرار کنید. البته چنین تماسی روی پلتفرمی حرفه‌ای ایجاد می‌شود. سعی کنید روابط شخصی و اجتماعی را محدود به فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی شخصی کنید.

تماس‌هایی که ایجاد می‌کنید باید به سودتان باشند. اگر از شخص یا شرکتی در حوزه‌ی علایق خود درخواستی گرفتید، قبل از پذیرفتن آن سعی کنید منافع‌ آن‌ها را برای خود ارزیابی کنید. رقبای دوست می‌دانند که چگونه از لینکدین برای برقراری ارتباط دوستانه اما رقابتی استفاده کنند.

سعی کنید هر ماه فهرست تماس‌ها و دوستانتان را به‌روزرسانی کنید. ابزار People You May Already Know می‌تواند روش خوبی برای ارزیابی تماس‌های سودمند احتمالی باشد. به بیان ساده‌تر اگر نسبت به قدم زدن یا دست دادن یا تماس تلفنی با کسی احساس خوبی ندارید پس بهتر است در لینکدین هم با او ارتباط برقرار نکنید.

۲. مزایای سئو در لینکدین

گوگل، لینکدین را سایت معتبری می‌داند. بسیاری معتقدند، ارزش لینک دادن به این سایت حتی از لینک‌های یوتیوب، فیسبوک یا هر شبکه‌ی اجتماعی دیگری بیشتر است. گوگل و بینگ هر دو پروفایل‌های عمومی لینکدین را شاخص‌گذاری می‌کنند.

گوگل، لینک صفحه‌ی پروفایل را تا لینک صفحه‌ی About یا Bio در وب سایت شما دنبال می‌کند؛ بنابراین سعی کنید این دو را به یکدیگر لینک دهید. به این ترتیب عصاره‌ی لینک برای هر صفحه ایجاد می‌شود. عصاره‌ی لینک، اصطلاحی در سئو است که به ارزش هر صفحه یا سایت از طریق صفحه‌ای دیگر گفته می‌شود. باید وب‌سایت یا بلاگ خود را برای تماس‌های پروفایل لینکدین و افرادی که پروفایل را می‌بینند به شکل عمومی دربیاورید. همچنین از بهینه‌سازی پروفایل برای کلمه‌های کلیدی مطمئن شوید.

۳. شانس فروش خود را افزایش دهید

اگر وب‌سایت یا بلاگ شما از نوع تجاری است و محصولاتی را برای فروش دارید، می‌توانید از لینکدین برای افزایش شانس فروش استفاده کنید. وقتی شخصی را ملاقات می‌کنید که می‌تواند مشتری بالقوه‌ای باشد، می‌توانید از طریق لینکدین با او تماس بگیرید.

شاید برخی افراد در لینکدین ثبت‌نام کرده باشند؛ اما جزئیات مورد نیاز را در اختیار نداشته باشند. می‌توانید از آن‌ها دعوت کنید با شما تماس بگیرند. به قول بسیاری از بازاریاب‌های اینترنتی ممکن است پس از ۶ الی هشت بازدید محصول یا ایجاد تماس، مشتری اقدام به خرید محصول کند. با برقراری تماس در لینکدین، نصف راه را پیموده‌اید.

۴. مرتب با مشتریان و فهرست تماس خود در ارتباط باشید

در قسمت صندوق ورودی پیام‌ها، گزینه‌ای برای ارسال پیغام به فهرست تماس دیده می‌شود. در ابتدا روی لینک پیغام کلیک کنید.

اینباکس پیام

سپس این تصویر را خواهید دید:

ارسال پیام

در این بخش می‌توانید پیام خود را به هر کدام از تماس‌های دلخواه خود ارسال کنید. در بسیاری از نمونه‌ها بهتر است با کسب‌وکارها و افراد حرفه‌ای از طریق این گزینه ارتباط برقرار کنید و از فیسبوک برای پیام‌رسانی استفاده نکنید. می‌توانید از این سرویس برای برقراری ارتباط با افراد در موقعیت‌های جغرافیایی مشخص یا افراد شاغل در صنعتی خاص استفاده کنید. همچنین می‌توانید هم‌زمان به ۵۰ آدرس پیام بدهید.

از ارسال محتوای اسپم خودداری کنید: از امکانات پیام رسانی به هر شکلی برای ارتقای محصولات یا خدمات خود استفاده نکنید. بلکه از آن برای اطلاع‌رسانی درباره‌ی پروژه‌ها و ایده‌هایی که فکر می‌کنید برای مخاطب مفید هستند، استفاده کنید. فهرست تماس خود را همکاران خود در نظر بگیرید نه مشتری، ارائه‌دهنده‌ی خدمت یا تأمین‌کننده.

۵. چشم‌انداز برند و تبلیغات

هرگز از لینکدین برای تبلیغات خودنمایانه استفاده نکنید، بلکه سعی کنید چشم‌انداز کسب‌وکار خود را به شیوه‌ای صحیح ترسیم کنید. همچنین می‌توانید صفحه‌ای تجاری بسازید و از آن مشابه صفحه‌ی تجاری فیسبوک استفاده کنید. با این کار می‌توانید محصولات و خدمات را ارتقا دهید و پیشنهاد‌های ویژه‌ای را به بازدیدکنندگان صفحه‌ی خود ارائه دهید.

تبلیغات در لینکدین مشابه Google Adwords است. در این نوع تبلیغات می‌توانید برای انتشار تبلیغات خود در لینکدین، در مزایده شرکت کنید. همچنین می‌توانید کسب‌وکار خود را با استفاده از بازاریابی ایمیلی و بحث‌ها و اعلان‌های گروهی ارتقا دهید. کسب‌وکار شما می‌تواند بلاگی سرگرم کننده، وب‌سایت بازاریابی وابسته یا امتیازی انحصاری و حتی وال مارت و مایکروسافت باشد.

۶. ساخت گروه لینکدین

گروه لینکدین شامل مجموعه‌‌ای از افراد با علایق مشابه است. این گروه می‌تواند شامل همکاران علاقه‌مند به سئو، تولید محتوا، تبلیغات CPA (هزینه به ازای فعالیت) یا PPC (تبلیغات کلیکی)، بلاگر وردپرس یا حتی متخصص در زمینه‌ی سیستم‌های سیسکو و جاوااسکریپت باشد. این گروه‌ها برای بحث یا کمک به حل مشکلات دیگران سودمند هستند. با کلیک روی بخش Interests در نوار کنترلی و سپس groups می‌توانید گروه‌های دلخواه خود را انتخاب کنید:

گروه لینکدین

با کلیک روی لینک زردرنگ می‌توانید گروه موردنظر خود را بسازید. یکی از مزایای ساخت گروه، دسترسی به خدمات رایگان توزیع ایمیل برای تماس اعضای گروه است. می‌توانید این کار را هفته‌ای یک بار انجام دهید که باز هم کافی است. با ساخت و حفظ گروه خود می‌توانید به تعداد زیادی از گروه‌های مشابه دسترسی پیدا کنید. این کار درست مانند ساخت فهرست بازاریابی اینترنتی است.

۷. روش استفاده از لینکدین برای استخدام

اگر فضایی خالی در کسب‌وکار خود دارید، لینکدین می‌تواند مرجع خوبی برای استخدام باشد. به همین دلیل در فرم درخواست خود لینک‌های شبکه‌های اجتماعی را هم قرار دهید. همچنین می‌توانید از پروفایل لینکدین به نکات زیادی درباره‌ی فرد مورد نظر پی ببرید.

حتی فهرست تماس افراد هم می‌تواند مرجع خوبی برای استخدام باشد. افراد به‌ندرت با افرادی که نکات اشتراکی کمی دارند ارتباط برقرار می‌کنند. می‌توانید اطلاعات فرم درخواست را با اطلاعات شبکه‌های اجتماعی مقایسه کنید، مخفی‌ کردن اطلاعات کذب در شبکه‌های اجتماعی کار دشواری است.

لینکدین حتی اجازه می‌دهد پا را فراتر بگذارید: می‌توانید از فهرست تماس‌های شغلی هم به‌عنوان مرجع استفاده کنید. از طریق لینکدین می‌توانید به میزان ارتباط افراد با موقعیت‌های استخدامی پی برید. همچنین می‌توانید براساس پروفایل آن‌ها تا حدودی با شخصیت افراد آشنا شوید.

۸. استفاده از لینکدین برای یافتن شغل

روی دیگر سکه، یافتن شغل از طریق لینکدین است. برای یافتن شغل مورد نظر باید پروفایل خود را متناسب با همان شغل تنظیم کنید. تا آنجا که می‌توانید درباره‌ی شایستگی‌ها، مهارت‌ها و دستاوردهای خود بنویسید. اغلب شرکت‌ها و مشاوره‌های شغلی، لینکدین را به‌عنوان ابزار مهمی برای رقابت استخدامی معرفی می‌کنند.

همچنین می‌توانید مهارت‌ها، تجربیات، جوایز، موفقیت‌ها و هرچیزی را که به معرفی بهتر شما کمک می‌کنند منتشر کنید. با دسترسی عمومی پروفایل، نه‌تنها کارفرماها بلکه بسیاری از مدیران شخصی و منابع انسانی هم می‌توانند شما را پیدا کنند.

لینکدین می‌تواند سرعت فرایند استخدام را به شکل چشمگیری افزایش دهد

از پروفایل خود پرینت بگیرید و آن را به یک دوست نشان دهید. از او بپرسید آیا این شخص را استخدام می‌کند. از نظرات دوستان و اطرافیان برای بهبود پروفایل خود استفاده کنید. لینکدین ابزار قدرتمندی برای یافتن شغل جدید است و بسیاری از افراد با صرف زمان مناسب برای ساخت پروفایل لینکدین، به موقعیت‌‌های شغلی خوبی رسیده‌اند. سعی کنید پروفایلی دقیق و صادقانه بنویسید زیرا اگر بخواهید پروفایل جعلی بسازید ممکن است صرف‌نظر از سوابق کاری، از محل کار خود اخراج شوید. صادق باشید، لینکدین این راه را برایتان هموار خواهد کرد.

نتیجه‌گیری و نکات پایانی

حالا که با لینکدین و سازوکار آن آشنا شدید، ابزاری قدرتمند در اختیار دارید. ابزاری که در دنیای کسب‌وکار حتی از فیسبوک هم قوی‌تر و صرفا محدود به کسب‌وکارها و کارمندان نیست. هر فردی می‌تواند از لینکدین استفاده کند.

با این حال توصیه می‌شود از لینکدین برای اهداف اجتماعی و شخصی استفاده نکنید؛ زیرا لینکدین مانند فیسبوک یا توییتر نیست؛ اما اگر کسب‌وکار خانگی کوچک یا خدماتی مثل تولید محتوا یا سئو ارائه می‌دهید یا حتی مغازه‌ای در فروشگاهی محلی دارید می‌توانید از لینکدین به‌عنوان ابزاری مفید استفاده کنید.

اگر تجربه‌ی بلاگ‌نویسی حرفه‌ای یا بازاریابی اینترنتی را داشته باشید می‌توانید از لینکدین برای سبقت گرفتن از رقبای خود استفاده کنید. اعتبار لینکدین در موتور جست‌وجوی گوگل بسیار بالا است. درواقع می‌توانید ساختار لینک‌دهی بسیار قدرتمندی را بین صفحه‌های لینکدین، فیسبوک و توییتر ایجاد کنید. با اتصال شبکه‌های اجتماعی به یکدیگر، مشتریان بالقوه راحت‌تر وب‌سایت شما را پیدا می‌کنند.

منبع:دیجیاتو

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا