بازسازی تجهیزات دانشگاهی الزامی است

جلال بختیاری در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس افزود: تجهیزات دانشگاهی برای انجام کارهای پژوهشی از ظرافت خاصی برخوردارند. متاسفانه طی چند سال اخیر به دلیل تحریم ها این تجهیزات وارد نشده و هم اکنون شدت فرسودگی آنان بسیار بالاست و نیاز به بازسازی مجدد دارند.

وی وارات این تجهیزات را نیازمند به اختصاص بودجه ای کلان عنوان کردو گفت: تنها برای تامین نیاز اولیه تجهیزات دانشگاه‌های بزرگ برای انجام کارهای تحقیقاتی و پژوهشی شان یک میلیارد دلار احتیاج داریم.

وی اظهارکرد: تنها تامین تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه های بزرگ مد نظر ما نیست. تامین تجهیزات دانشگاه های کوچک نیز در برنامه کاری ما قرار گرفته است زیرا دانشگاه های بزرگ و کوچک به عنوان یک خانواده بزرگ دانشگاهی جزیی از وزارت علوم هستند و باید برای تامین نیاز این خانواده بزرگ تلاش زیاد کنیم.

وی بیان کرد: ما قصد داریم متناسب با نیاز هر دانشگاهی این تجهیزات را تدارک ببینیم. دانشگاه های کوچک و تازه تاسیس برای راه اندازی و استفاده از این تجهیزات به کمک بیشتر وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیاز دارند.

بختیاری در پاسخ به اینکه آیا نیاز کشور با حمایت از محصولات داخلی برطرف نخواهد شد، گفت: متاسفانه هم اکنون بسیاری از این تجهیزات دانشگاهی مانند میکروسکوپ های الکترونی( روبشی،TEM و….) گران قیمت و ظریف بوده و دانش و فناوری آن تنها در انحصار چند کشور پیشرو دنیا مانندآمریکا، آلمان و ژاپن است.

مدیر کل دفتر حمایت و پشتیبانی پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری تصریح کرد: هرچند هم اکنون بسیاری از تجهیزات داخلی از سوی مخترعان کشور تامین می شود و دانشگاه ها نیز از تولیدات داخلی استقبال خوبی کرده اند اما برخی از محصولات ساخت ایران از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و نیاز جامعه دانشگاهی را برطرف نمی کند.

وی درخصوص نحوه حمایت وزارت علوم از مخترعان گفت: تولید کنندگان داخلی می توانند برای فروش کالاهای خود مستقیما به دانشگاه ها مراجعه کنند و قابلیت های محصول های خودشان را به استادان ذکر کنند. استادان دانشگاه ها هم پس از بررسی قابلیت ها و توانمندی های این دستگاه ها نیازشان را برطرف کنند. وزارت علوم تحقیقات و فناوری هم می تواند در این راستا اطلاعات مخترعان را روی شبکه آزمایشگاهی علمی ایران(شاعا) قرار دهد؛ تمامی دانشگاه ها اطلاعات تجهیزات آزمایشگاهی خود از جمله ایمنی و استاندارد ها و… را روی این سایت قرار می دهند و دانشگاه های دیگر می توانند از این اطلاعات بهره مند شوند و در صورت نیاز سفارش دهند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا