گام امیدوارکننده‌ای در درمان کووید ۱۹

پژوهشگران "دانشگاه کرنل"(Cornell University)، یک هدف احتمالی را برای درمان آنتی‌ویروس "کووید- ۱۹"(COVID- 19) شناسایی کرده‌اندـ

پژوهشگران ابتدا با تمرکز بر پروتئین خوشه به خصوص پپتید فیوژن، ساختار و ویژگی‌های کروناویروس را مورد بررسی قرار دادند که به این ویروس امکان می‌دهد با انتقال ژنوم خود، سلول‌ها را ضدعفونی کنند. آنها توالی ژنتیکی پپتیدهای فیوژن هر دو نوع کروناویروس کشف شده را پیدا کردند و دریافتند که میزان انطباق آنها تا ۹۳ درصد است.

فیوژن غشایی، یک روند چند مرحله‌ای دارد که با تشخیص این موضوع آغاز می‌شود که ویروس، سلول درستی را برای عفونی کردن انتخاب کرده است. ویروس برای این کار، بازخورد مناسب را از محیط شیمیایی دریافت می‌کند که از آن میان می‌توان به سرنخ‌هایی مانند گیرنده‌های ارائه شده توسط سلول میزبان اشاره کرد. سپس ویروس، به واسطه پروتئین خوشه‌ای، به گیرنده سلول میزبان متصل می‌شود.

پس از این مرحله، قسمتی از پروتئین سنبله موسوم به پپتید فیوژن، مستقیما با غشای سلول میزبان در تعامل قرار می‌گیرد و ژنوم خود را به سلول میزبان وارد می‌کند. این دستورالعمل‌های ژنومی، سیستم میزبان را برای تولید ویروس‌های بیشتر ترغیب می‌کنند.

پژوهشگران دریافتند یون‌های کلسیم که با پپتید فیوژن در تعامل هستند، می‌توانند ساختار پپتید و نحوه تعامل آن با غشاهای گوناگون را به شکلی تغییر دهند که موجب تقویت عفونت در بیماری‌های "مرس"(MERS) و "سارس"(SARS) شود. اکنون پژوهشگران، توجه خود را به کووید- ۱۹ معطوف داشته‌اند زیرا پپتیدهای فیوژن، در هر سه نوع ویروس وجود دارند.

پژوهشگران امید دارند که این بررسی بتواند به برخی از سوالات مربوط به شیمی کووید- ۱۹ پاسخ دهد و به ارائه نوعی پادتن برای مقابله با کروناویروس کمک کند.

این پژوهش، در مجله "Antiviral Research" به چاپ رسید.