طب سنتی می تواند به طب نوین کمک کند

یکی از موضوعاتی که با شیوع و گسترش این بیماری در کشور ما مورد بحث قرار گرفته این است که آیا طب سنتی می تواند در درمان این ویروس موثر واقع شود؟ داروهای گیاهی تا چه حد انسان را در ابتلا به این بیماری مصون نگه می دارند؟

مدیر گروه پژوهشی کشت و توسعه پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در گفتگو با سیناپرس در پاسخ به این سوالات گفت: در رابطه با ویروس کرونا و درمان آن، نظرات مخالفی از افراد متفاوت دیده می شود.

دکتر علی مهرآفرین ادامه داد: گاهی مشاهده می شود برخی افراد متخصص که در جایگاه علمی بالایی قرار دارند، در رابطه با طب سنتی و طب اسلامی و تاثیر آن صددرصد مخالف هستند.

وی ادامه داد: بر عکس کسانی هم هستند که در این مدت ادعا کرده اند که طب سنتی و طب اسلامی توانایی درمان قطعی کرونا را دارد، در حالیکه طب نوین در این امر درمانده شده است.

مهرآفرین اظهار کرد: در این رابطه باید بگویم که هردو طرف دیدگاه تعصب آمیزی دارند که در مباحث علمی جایی ندارد. چراکه، در پژوهش ها و فعالیت های علمی وقتی در رابطه با تایید یا رد موضوعی صحبت می شود، در تمام موارد نمی توان ادعا کرد که یک حقیقت علمی و قابل قبول است.

وی با بیان اینکه به این معنا که همیشه از لحاظ آماری ادعا می شود که با احتمال 99 درصد یا با احتمال 95 درصد مطلب علمی تایید یا رد شده، عنوان کرد: اما متاسفانه امروزه افرادی در طب نوین و پزشکی وجود دارند که تاثیر طب سنتی در درمان کرونا را کاملا رد می کنند که این اشتباه است. البته، این صحبت در جبهه مقابل هم صدق می کند.

مهرآفرین ادامه داد: به عنوان مثال عده ای ادعا می کنند؛ سیر، زنجبیل یا گیاهانی که در درمان سیستم ایمنی بدن موثرند هیچ تاثیری در درمان و یا پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارند. که باید بگویم این ادعا اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم این صحبت ها را تصحیح کنیم، می توانیم بگوییم که طب نوین برای این بیماری درمانی ندارد و بعید به نظر می رسد که طب سنتی و داروهای گیاهی نیز بتوانند به تنهایی افراد مبتلا به این بیماری را درمان کنند.

این پژوهشگر گیاهان دارویی اظهار کرد: بنابراین اینگونه راه سوء استفاده برخی افراد که باعث شدند برخی داروهای گیاهی مطرح شده، قیمت نجومی پیدا کند، نیز سد می شود.

مهرآفرین با بیان اینکه امروزه طب کل نگر معتقد است از همیوپاتی گرفته تا طب سنتی و طب نوین مکمل یکدیگرند، گفت: این مواد موثره گیاهی که غذادارو نام دارند، در زمره سبک زندگی افراد محسوب می شوند.

وی ادامه داد: کسانی که این گیاهان دارویی را در تغذیه روزانه خود می گنجانند، این مواد در سیستم ایمنی افراد و جلوگیری از ابتلای آنها به برخی از بیماری ها و حتی درمان برخی از بیماری ها موثر است و به هیچ وجه نمی توان منکر این موضوع شد.

مهرآفرین بیان کرد: به عنوان مثال کسی که همواره چای ترش مصرف می کند فشار خون پایینی دارد و نمی توان ادعا کرد که تمام داروهای گیاهی که اکنون استفاده می شود، بی اثر است. اما در کنار این موضوع نقش طب نوین را هم نمی توان نادیده گرفت.

وی افزود: به عنوان مثال اکنون برخی بیماران نیاز به تخلیه ریه یا داروهای احیا دارند که در اینجا نقش طب نوین مشخص می شود. بنابراین، این علوم مکمل یکدیگرند اما برخی از افراد به دلیل تحصیلاتی که صرفا در یک حوزه خاص دارند تنها یک جنبه ماجرا را می بینند و بخش دیگر را به کلی رد می کنند.

مهرآفرین تاکید کرد: این در حالیست که طب سنتی صددرصد در این مورد خاص و موارد دیگر می تواند به طب نوین کمک کند و اگر به طور قطعی درمان صورت نگیرد، اما می تواند در حوزه پیشگیری و کاهش پیشروی بیماری موثر واقع شود.

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا