واگذاری اجرای پروژه‌های بزرگ ملی علوم شناختی به دانشگاه‌ها

 دکتر کمال خرازی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در نشست بررسی چگونگی همکاری میان ستاد و دانشگاه تربیت مدرس که با حضور رئیس دانشگاه تربیت مدرس، معاون پژوهشی و فناوری و جمعی از پژوهشگران و اعضای هیات علمی این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در نظر دارد بعد از شناخت ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور در این حوزه، اجرای پروژه‌های بزرگ ملی را به دانشگاه‌ها واگذار کند.

خرازی در خصوص معرفی ستاد و اهمیت علوم شناختی و نیز چگونگی همکاری‌ها در جهت توسعه هر چه بیشتر و شناخت بهتر علوم شناختی در دانشگاه تربیت مدرس افزود: دانشگاه تربیت مدرس با دانشکده‌های مختلفی که دارد یک دانشگاه جامع است، قرار داشتن این دانشکده‌ها در یک پردیس مزیتی برای رشته علوم شناختی که یک رشته بین رشته‌ای است، محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: برگزاری مقطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه تربیت مدرس از دیگر مزیت‌های این دانشگاه برای فعالیت در رشته علوم شناختی در مقطع تحصیلات تکمیلی است که می‌تواند کار جدی در کشور انجام دهد، این دانشگاه دارای دپارتمان‌های قوی از قبیل مهندسی پزشکی، روانشناسی، فلسفه، زبان شناسی و غیره است که همه این‌ها نقش موثری در توسعه علوم شناختی دارند.

خرازی تصریح کرد: سوق دادن رساله‌ها در دانشکده‌ها به سمت علوم شناختی، فعال کردن و تشکیل رشته علوم شناختی در دانشکده‌ها و جذب دانشجو در این رشته میان رشته‌ای و نیز تدریس رشته‌های علوم شناختی در دانشکده و یا پژوهشکده‌هایی که در یک دانشگاه با این عنوان تاسیس می‌شود، ازجمله راه‌های مهم برای فعالیت جدی دانشگاه‌های کشور در حوزه علوم شناختی است.

 

وی با اشاره به اینکه اکنون روش‌های مختلفی برای توسعه این حوزه در کشور در حال اجراست، افزود: هر کدام از این روش‌ها مزیت‌ها و مشکلاتی داشته است؛ ولی آنچه مهم است اینکه به هر صورت روح فعالیت بین گروهی و تلاش جمعی و ارائه پروژه هایی که پروژه های مشترک و بین رشته ای است، در دانشگاه رشد یابد.

اعزام سالانه 10 نفر بورسیه ستاد فناوری‌های شناختی به خارج کشور

وی گفت: یکی از سیاست‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، حمایت بیشتر از طرح‌های بین رشته ای که توسط استادان مختلف از دانشگاه های مختلف اجرا می شود، است، همچنین ستاد از طرح‌های تحقیقات میان رشته ای و مقالات حمایت می کند، ارائه رساله ها، پایان نامه‌ها و تربیت نیروی انسانی در این حوزه به عنوان هدف استراتژیک ستاد است و ستاد در این زمینه کار می‌کند.

 

خرازی با بیان اینکه اعزام و بورسیه دانشجویان به خارج از کشور نیز یکی دیگر از حمایت‌های در نظر گرفته شده ستاد است، گفت: اکنون مقرر شده در سال 10 نفر بورسیه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی به خارج از کشور اعزام شوند و همچنین 10 بورسیه نیز در این رشته از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به خارج از کشور اعزام شوند.

راه‌اندازی آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز تا پایان سال

وی افزود: آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز تا پایان سال جاری راه‌اندازی می شود و این آزمایشگاه در اختیار تمام دانشگاه ها قرار می گیرد، همچنین تجهیز دیگر آزمایشگاه ها در دانشگاه ها نیز در دستور کار این ستاد است.

دبیر ستاد توسعه علوم وفناوری شناختی گفت: علوم اعصاب شناختی، روانشناسی شناختی، زبانشناسی شناختی، مدل سازی شناختی، شناخت اجتماعی و علوم شناختی از جمله رشته هایی هستند که اکنون در مقطع دکتری در برخی از دانشگاه های کشور و پژوهشکده علوم شناختی در حال تدریس است.

وی بیان کرد: اکنون رشته فلسفه ذهن با دریافت مجوز خاص برای طلاب علوم دینی تدریس می‌شود و از طلاب علوم دینی دانشجو پذیرش شده است.خرازی یادآور شد: همچنین اکنون رشته های روانشناسی شناختی، توانبخشی شناختی، هنر و علوم شناختی، علوم شناختی و رسانه از جمله رشته‌های علوم شناختی در مقطع کارشناسی ارشد است که در حال گذراندن مراحل تصویب در وزارت علوم است.

به گزارش ایسنا ، علوم شناختی که به طور ساده به صورت «پژوهش علمی دربارهٔ ذهن و مغز» تعریف می شود، شاخه ای میان رشته ای است که از رشته های مختلفی مانند روانشناسی، فلسفه ذهن، عصب شناسی، زبان شناسی، انسان شناسی، علوم رایانه و هوش مصنوعی تشکیل شده است.

این علم به بررسی ماهیت فعالیت های ذهنی مانند تفکر، طبقه بندی و فرایندهای که انجام این فعالیتها را ممکن می کند، می پردازد، به صورت مشخص تر از جمله اهداف اصلی این رشته پژوهش در زمینه بینایی، تفکر و استدلال کردن، حافظه، توجه، یادگیری، و مباحثی مربوط به زبان است. در این نشست دکتر محمدتقی احمدی رئیس دانشگاه تربیت مدرس، دکتر فتح‌اللهی معاون پژوهشی و فناوری، دکتر جغتایی و دکتر نیلی از اعضای ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و برخی از پژوهشگران و محققان دانشگاه تربیت مدرس از رشته‌های مختلف به بیان توانمندی‌های دپارتمان‌های دانشگاه پرداختند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا