انقراض حشرات به نابودی حیات منجر می‌شود

مراکز حفاظت منابع طبیعی از سال گذشته هشدار داد كه بیش از 40 درصد از گونه‌های حشرات در جهان، طی چند دهه آینده در معرض انقراض قرار دارند. در این میان به‌ طور ویژه پروانه‌ها و شاپرک‌ها، سوسک‌های سرگین غلطان، مورچه‌ها و زنبورها آسیب‌پذیرتر هستند.

دانشمندان تاکنون حدود یک‌میلیون گونه از حشرات را بررسی، نام‌گذاری و ثبت علمی کرده‌اند اما تقریباً پنج میلیون گونه از آن‌ها در این سیاره وجود دارند و امکان دارد بسیاری ازاین‌گونه‌ها، پیش از ثبت علمی منقرض شوند.

تصور می‌شود که عواملی همچون از بین رفتن زیستگاه‌ها، استفاده از سموم دفع آفات، امراض و بیماری و تغییرات آب و هوایی از عوامل مرگ حشرات باشند. به‌طورکلی حشرات هم توسط پرندگان خورده می‌شوند و توسط خزندگان وحشی مصرف می‌شوند.

تصور می‌شود که عواملی همچون از بین رفتن زیستگاه‌ها، استفاده از سموم دفع آفات، امراض و بیماری و تغییرات آب و هوایی از عوامل مرگ حشرات باشند. وجود حشرات برای حیات زمین و انسان‌ها بسیار مهم است و در باروری گیاهان و گردافشانی گل‌ها و انتهای زنجیره غذایی نیز مفید هستند. آن‌ها در تجزیه حیوانات مرده نقش مهمی دارند و مواد مغذی را به داخل زمین بازمی‌گردانند.

وجود حشرات برای حیات زمین و انسان‌ها بسیار مهم است. حشرات باعث گرده‌افشانی گل‌ها شده و به باروری محصولات کمک می‌کنند و نیروی کار پرداخت‌نشده‌ای محسوب می‌شوند که بین 235 میلیارد تا 577 میلیارد دلار ارزش دارد. در بین حشرات، زنبورها نقش اصلی را ایفا می‌کنند اما سایر حشرات 40 درصد گردافشانی‌های گل‌های گیاهان را در اختیار دارند. به‌عنوان‌مثال، مگس‌ها، گرده‌افشان‌های مهم درخت کاکائو هستند.

علاوه بر باروری گیاهان و گردافشانی گل‌ها، حشرات در انتهای زنجیره غذایی نیز مفید هستند. آن‌ها در تجزیه حیوانات مرده نقش مهمی دارند و مواد مغذی را به داخل زمین بازمی‌گردانند.

اگر انسان‌ها برای نمونه کشاورزان اطلاعات بیشتری داشته باشند که چقدر حشرات برای باروری و گردافشانی گیاهان و محصولات کشاورزی مفید هستند شاید فعالیت‌های جانبی بهتری در جهت جلوگیری از انقراض آن‌ها انجام دهند. برای مثال استفاده از سموم مختلف برای دفع آفات محصولات کشاورزی یکی از عوامل مهم از بین رفتن حشرات است.

درخت کاکائو که از محصول آن می‌توان شکلات را تهیه کرد، توسط حدود 15 گونه از مگس‌های کوچک، گرده‌افشانی می‌شود. کشاورزان اغلب به‌منظور افزایش بازده درخت کاکائو، درختان دیگر منطقه را از بین می‌برند اما با از بین رفتن دیگر درختان، سایه‌های آن‌ها که مگس‌های کوچک برای بقا به آن نیاز دارند، نیز از بین می‌روند. علاوه بر آن، بستر برگ تجزیه‌شده زیر درختان نیز که لاروها برای رشد خود نیازمند آن هستند، نیز از بین می‌رود.

بنابراین انسان‌ها باید از نقش مهم حشرات در حیات زمین آگاه شوند تا بتوانند قدمی هرچند کوتاه در ادامه آن بردارند. هر شخصی می‌تواند در سرسبزی و محافظت باغچه کوچک خانه خود تلاش کند و با کاشت درختان و گل‌های بومی در زنده ماندن و حیات حشرات کمک کند که درنهایت نقشی حتی کوچک در بقای زمین خواهد داشت.

شرح کامل این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  بیولوژیک (Biological) به چاپ رسیده و قابل‌دسترس است.