روز فناوری هسته ای

  • روز فناوری هسته ای

20 فروردین ماه سال 1385 خبر دستیابی ایران به فن آوری غنی سازی اورانیوم و راه اندازی یک زنجیره کامل غنی سازی در نطنز اعلام شد. در پی این خبر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، به پاس قدردانی از تلاش های افتخار آمیز دانشمندان جوان ایران اسلامی، بیستم فروردین ماه، مقارن با تکمیل چرخه سوخت هسته ای در تقویم رسمی ایرانیان روز ملی فن آوری هسته ای نام گرفت.

در  20 فروردين سال 1385 دانشمندان ايراني موفق به توليد چرخه كامل سوخت هسته‌اي در مقياس آزمايشگاهي شدند وخبر دستيابى ايران به فناورى غنى‌سازى اورانيوم و راه اندازى يك زنجيره كامل غنى سازى توسط سانتريفيوژهاى ساخت ايران اعلام شد.

در پي اين موفقيت دانشمندان و متخصصان كشورمان در دستيابي به نسل جديدي از سانتريفيو‌ژها در ايران و اعلام آن به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، كشورمان در زمره كشورهاي صاحب تكنولوژي در غني‌سازي اورانيوم محسوب مي‌شود و ايران به كشورهاي عضو باشگاه اتمي پيوست.

پس از آن با تصويب شوراى عالى انقلاب فرهنگى، به پاس قدردانى از تلاش‌هاى افتخار آفرين دانشمندان جوان ايرانى در دستيابى كشور به فناورى صلح آميز هسته اى، 20 فروردين در تقويم رسمى ايرانيان «روز ملى فناورى هسته اى» نام گرفت.

ايران بر حق قانوني خود در استفاده از انرژي هسته‌اي تأكيد دارد. ايران با امضاي پيمان عدم تكثير سلاح‌هاي هسته‌اي (N.P.T) در سال ۱۹۶۸، از حق استفاده از انرژي صلح‌آميز هسته‌اي برخوردار گشت. فعاليت‌هاي مركز نظام ايمني هسته‌اي كشور طي سالهاي ۸۴ و ۸۸ از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مورد تاييد قرار گرفته‌است.

  • ضبط قدیمی ترین صدای انسان ماشین فونوتوگراف (1860)

یک شهروند فرانسوی به نام Édouard-Léon Scott de Martinville در سال 1957 میلادی با ساخت یک فوناتوگراف (صدانگار)، دستگاهی شبیه فونوگراف، موفق به ضبط یک رسیتال موسیقی و ثبت قدیمی‌ترین صدای جهان شده است.قدیمی ترین صدای ضبط شده قابل تشخیص جهان ناشی از ارتعاش یک دیاپازون (tuning fork) با فرکانس 435 هرتز است.

لئون اسکوت مارتین ویل اولین کسی بود که توانست، 150 سال پیش صدا را ضبط کند.البته این صدا به علت ابتدایی بودن دستگاه ضبط نا مفهوم است،اما اولین صدای ضبط شده دنیا با کیفیتی بهتر در سال 1877 توسط دستگاه فونوگراف ادیسون تهیه شده است.اولین فونوگراف یا گرامافون توسط «توماس ادیسون» در ژوئن سال 1878 میلادی از ورق قلع ساخته شد.

محققان لابراتوار ملی لارنس برکلی در طرح مشترک با کتابخانه کنگره، از فناوری اسکن نوری برای تکرار عمل قلم فونوگراف استفاده کرده و با خواندن شیارهای موجود در ورق قلع، یک تصویر سه بعدی طراحی کردند؛ سپس این تصویر سه بعدی با یک برنامه خاص رایانه ای مورد آنالیز دقیق قرار گرفته و صدای اصلی ضبط شده بصورت دیجیتال بازیابی شد.به گفته محققان،‌اگرچه «ادیسون» بعنوان مخترع نخستین دستگاه ضبط و پخش صوت شناخته می‌شود، اما صدای وی قدیمی‌ترین صدای ضبط شده جهان محسوب نمی‌شود.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا