دستیابی به تکنولوژی ساخت دکل های تعمیراتی

مجتبی انوری، مدیر مرکز مهندسی و ساخت دکل‌های حفاری جهاد دانشگاهی کشور در این خصوص به سیناپرس گفت: سیستم برق و کنترل دکل های حفاری، یکی از محصولات این مرکز بوده که طراحی و ساخت آن با همکاری شرکت خارجی Hill Graham از سال 1380 آغاز شده است. در نهایت سال 1387 دانش ساخت نسل سوم سیستم های برق و کنترل دکل های حفاری و استراکچرها ((SUBSTRUCTURE یا سازه دکل حفاری حدود 45 درصد بومی سازی شد.

وی افزود: دستیابی به این دانش باعث شد در آن مقطع زمانی جهاد دانشگاهی قراردادی با شرکت کالای نفت تهران منعقد کند. طبق این قرارداد، مرکز مهندسی و ساخت دکل های حفاری جهاد دانشگاهی موکلف شد تا حدود 45 درصد سیستم برق و کنترل، نصب سازه دکل های حفاری، مخازن گل، سوخت و آب و پمپ های رودخانه ای را بومی سازی کند.

طی قراردادی دیگر جهاد دانشگاهی این مرکز موکلف به ساخت 14 دستگاه شد. این قرارداد امضا اما ابلاغ نشد؛ با اجرای این قرارداد سهم ساخت داخلی با استفاده از ظرفیت های کشور به 70 درصد افزایش پیدا می کرد که متاسفانه این امر تحقق پیدا نکرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از آن، شرکت های مختلفی اقدام به ساخت این دستگاه ها کردند اما هیچکدام به صورت مستمر فعالیت نداشتند. این درحالی است که اگر قراردادی برای ساخت دکل حفاری HP2000 منعقد شود، قادریم با حجم 60 تا 65 درصدی ظرفیت های داخلی، تجهیزات دکل های حفاری را به کارفرمایان ارایه کنیم.

وی ادامه داد: این دستگاه ها از طریق مهندسی معکوس هوشمندانه ساخته شده اند از اینرو قادر هستیم با طراحی های مختلف نیازهای کارفرمایان را رفع کنیم. به عنوان مثال ظرفیت و توان دکل حفاری با قدرت 2000 را می توانیم به 3000 اسب بخار افزایش دهیم یا به جای 4 مخزن گل یا آب، 6 یا 7 تانکر جانمایی کنیم.

 مدیر مرکز مهندسی و ساخت دکل‌های حفاری جهاد دانشگاهی کشور بیان کرد: طبق جدیدترین تکنولوژی ها دکل های حفاری باید در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه و نیروی انسانی برپا و جمع شوند؛ به عنوان مثال این دکل ها در یک بازه زمانی 3 ماه در مکانی به منظور حفاری نفت برپا می شوند، سپس در کوتاهترین زمان باید جمع آوری و به مکانی دیگر منتقل شوند. محصولات این مرکز نیز بر این اساس ساخته شده اند.

انوری به برنامه های آینده این مرکز اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: برنامه های آینده این مرکز به شرایط نفت بستگی دارد. هم اکنون سیاست های دولت برای بازار نفت تغییر کرده است. پیش از این دولت دکل های حفاری را خریداری می کرد اما اکنون دیگر خریدار دکل های حفاری نیست. رویکرد و سیاست کنونی دولت این است که اگر شرکتی قصد دارد در این عرصه ورود پیدا کند، باید ضمن خرید دکل، حفاری و برداشت نفت نیز داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست های جهاد دانشگاهی نیز تغییر یافته است زیرا عمر چاه ها به نیمه دوم رسیده و نیاز به تعمیرات و ازدیاد برداشت دارند. به عبارت دیگر چاه هایی که افت فشار دارند، باید برای برداشت و استخراج دوباره نفت، تعمیرات شوند. از اینرو برای احیای دوباره چاه های نفتی نیاز به دکل های حفاری تعمیراتی داریم بنابراین هم اکنون رویکرد اصلی مرکز مهندسی و ساخت دکل‌های حفاری جهاد دانشگاهی کشور دستیابی به تکنولوژی ساخت دکل های تعمیراتی است.

وی گفت: در حال حاضر به روی شناسایی بازار و شرکت ها تمرکز کرده ایم. اکنون با چند شرکت نیز مذاکراتی برای تعمیرات دکل هایشان را انجام داده ایم. پیش بینی می شود در مرحله نخست با سهم 30 درصدی ساخت داخل، تمامی تعمیرات دکل ها را آغاز کنیم. در نهایت پس از زیرسازی های لازم سقف این سهم را 60 تا 70 درصد افزایش دهیم. برنامه اصلی این مرکز طی 1-2 سال آینده به روی دکل های تعمیراتی است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اعمال تحریم های اقتصادی، روند اجرای این طرح را به تاخیر نمی اندازد؟ گفت: اکنون طرف حساب اصلی ما شرکت های چینی هستند زیرا شرکت های اروپایی و امریکایی طی بیست سال گذشته به دلایل مختلف از جمله نیروی انسانی ارزان تر و قدیمی شدن تکنولوژی، ساخت دکل های حفاری را به شرکت های چینی واگذار کرده اند.

از میان شرکت های چینی شاید تنها 10 شرکت دولتی باشند که با اعمال تحریم ها، در ارایه خدمات به ایران محدودیت دارند اما ادامه همکاری ما با سایر شرکت های خصوصی امکان پذیر است بنابراین مشکلی در روند اجرای این طرح نداریم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا