سفر مجازی از قرنطینه به اهرام مصر

در پی همه‌گیری ویروس کرونا در گوشه و کنار جهان، بسیاری از کشورها سیاست قرنطینه و فاصله‌گیری اجتماعی و فیزیکی را در پیش‌گرفته و از شهروندان خود درخواست کرده‌اند حتی‌المقدور در خانه باقی‌مانده و از تردد در خیابان‌های شهر خودداری کنند.

در این میان سیاست‌های تشویقی متعددی برای ترغیب مردم به ماندن در خانه از سوی مراکز دولتی و خصوصی اتخاذشده است که از آن جمله می‌توان به رایگان کردن دسترسی به بسیاری از وب‌سایت‌های تفریحی و سرگرمی و سایت‌های پخش فیلم و آثار سینمایی اشاره کرد.

در این تورهای مجازی بازدیدکنندگان می‌توانند از آثار مختلف باستانی مصر بازدید کرده و به‌تازگی امکان بازدید مجازی از مقبره ملکه مره‌ سانخ سوم (Queen Meresankh III) نیز برای بازدیدکنندگان از سراسر دنیا فراهم شده است.

 در این میان یکی از نخستین مراکزی که برای مقابله با کرونا تعطیل‌شده‌اند، مراکز میراث فرهنگی و موزه‌ها و آثار تاریخی بودند. این موضوع با ابتکاری جالب همراه شده و بسیاری از موزه‌ها و مراکز تاریخی اقدام به ارائه رایگان تورهای گردشگری مجازی کردند.

در همین راستا وزارت جهانگردی و آثار باستانی مصر اخیراً خبر از آغاز به کار سری دوم تورهای بازدید مجازی از اهرام، موزه‌ها و مقابر باستانی این کشور داد. در این تورهای مجازی بازدیدکنندگان می‌توانند از آثار مختلف باستانی مصر بازدید کرده و به‌تازگی امکان بازدید مجازی از مقبره ملکه مره‌ سانخ سوم (Queen Meresankh III) نیز برای بازدیدکنندگان از سراسر دنیا فراهم شده است.

این پروژه با همکاری وزارت جهانگردی و آثار باستانی مصر و چند موسسه علمی و باستان‌شناسی مختلف در حال انجام بوده و به‌گونه‌ای طراحی‌شده است که مردم جهان را قادر می‌سازد از خانه‌های خود به مصر باستان سفرکرده و از زاویه دید دوربین و با زاویه دید 360 درجه در این مراکز حرکت کرده و گوشه و کنار آن را جستجو کنند.

ملکه مره سانخ سوم نوه فرعون خوفو، سازنده هرم بزرگ جیزه و همسر خفره (Khafre) بود. معبد و زیارتگاه منحصربه‌فرد وی در زیرزمینی (با نام G 7530-7540) قرار داشته و صحنه‌های زیبایی در آن حک و نقاشی شده است. این تصاویر عمدتاً به ملکه و خانواده او و همچنین خدمتگزاران، صنعتگران و کاهنان برگزارکننده مراسم تشییع‌جنازه اختصاص دارد.

 از طریق این وب‌سایت می‌توانید وارد تورهای مجازی مصر باستان شده و علاوه بر موزه‌های مختلف این کشور، از آثار باستانی شهرهای اسکندریه، قاهره و اهرام سه‌گانه جیزه دیدن کنید.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا