کرونا مهم‌ترین رصدخانه‌های جهان را تعطیل کرد

رصدخانه‌های شهر ساحلی " لاسرنا"( La Serena) که در بیابان آتاکاما شیلی قرار دارد، برای اولین بار پس از چندین دهه فعالیت، به طور موقت و  به دلیل شیوع "کرونا ویروس" تعطیل شد.

علت این تعطیلی هم احتمال شیوع بیماری "کووید-۱۹" میان بازدیدکنندگان بین‌المللی و محققان رصدخانه بود.

همچنین برخی از تیم‌های تحقیقاتی این رصدخانه اغلب اوقات به صورت شیفتی در این رصدخانه فعالیت می‌کردند و از شهرهای اطراف و پایتخت شیلی یعنی شهر "سانتیاگو" با هواپیما به محل این رصدخانه سفر می‌کردند.

حال که به دلیل شیوع کرونا ویروس محدودیت‌های رفت‌وآمد وجود دارد و اغلب پروازها لغو شده است، امکان رفت‌وآمد این محققان نیز وجود نداشت.

مدیر این رصدخانه گفت: تعطیلی این رصدخانه بزرگ منجر به تاخیر در انجام بسیاری از تحقیقات نجومی می‌شود.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد تحقیقات حوزه نجوم در جهان در این رصدخانه انجام می‌شود و در سال‌های اخیر تلسکوپ‌های این رصدخانه در پیشبرد تئوری‌های مرتبط با شکل‌گیری سیارات و کهکشان‌ها کمک شایانی کرده است.

همچنین این تلسکوپ‌ها مجموعه‌ای از سیارات را کشف کرده‌اند که می‌توانند به یافتن حیات فرازمینی کمک کنند.

سال گذشته، ستاره‌شناسان شیلی در ثبت اولین تصویر از سیاهچاله نقش مهمی ایفا کردند.

"شان داگورتی"(Sean Dougherty)، مدیر تلسکوپ "آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما"( ALMA) که در بیابان آتاکاما واقع است، اظهار کرد: تعطیلی این رصدخانه "بی‌سابقه" ولی اجتناب‌ناپذیر بود.

به این ترتیب تمامی پروژه‌های رصد محققانی که از خارج از کشور، به شیلی سفر می‌کردند، در ماه‌های آوریل و مه سال جاری لغو شد و پروژه‌های رصدی قابل توجهی را تحت تاثیر قرار داد.