پیش‌بینی پیک کروناویروس با نظارت بر تغییرات ژنومی

این تصویر که توسط میکروسکوپ الکترونی عبوری ثبت شده است، کروناویروس جدید یا همان "SARS-CoV-۲" را نشان می‌دهد که با عنوان "۲۰۱۹-nCoV" نیز شناخته می‌شود.

ویروسی که موجب بیماری کووید-۱۹ می‌شود. این تصویر، ویروس جدا شده از یک بیمار در ایالات متحده را نشان می‌دهد.

با توجه به گسترش بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان، طبق گفته محققان دانشگاه "کالیفرنیا دیویس"، نرخ انتقال آن با توجه به تغییرات ژنوم آن متفاوت است و به گفته آنها، نظارت بر ژنوم ویروس می‌تواند به محققان و مقامات دولتی کمک کند تا مناطقی را که شیوع در آنها صعودی خواهد بود، هدف قرار دهند.

"بارت ویمر" استاد سلامت اجتماعی و تولید مثل در دانشگاه کالیفرنیا دیویس گفت: آنچه ما در تلاش هستیم انجام دهیم این است که ثابت کنیم که آیا تغییر ژنومی در ویروس، پیش‌بینی کننده تغییر در عفونت و شیوع آن است یا نه.

"ویمر" و همکارش "داروین باندوی"، ژنوم ۱۵۰ گونه از "SARS-CoV-۲" را که عمدتاً متعلق به شیوع در آسیا قبل از اول مارس ۲۰۲۰ بودند را همراه با اپیدمیولوژی و اطلاعات شیوع آنها تجزیه و تحلیل کردند.

آنها میزان شیوع را در شاخص‌های بدون شیوع، صعود شیوع، رشد نمایی و افول طبقه‌بندی کردند.

آنها برای شناسایی هویت ژنوم پاتوژن، تمام این اطلاعات را در یک معیار به نام "GENI" ترکیب کردند.

"ویمر" گفت: اگرچه این ویروس فقط ۱۵ ژن دارد، اما همواره با گسترش در نقاط مختلف دنیا، جهش می‌یابد. اغلب این تغییرات، تفاوت کمی ایجاد می‌کنند، اما بعضی اوقات این تغییرات، میزان عفونی بودن این ویروس را کم یا زیاد می‌کنند.

مقایسه معیار "GENI" با مرحله اپیدمی نشان داد که افزایش تغییرات ژنتیکی بلافاصله قبل از رشد نمایی به عنوان مثال در کره جنوبی در اواخر فوریه انجام می‌شود. با این حال، در سنگاپور، انفجار تغییرات با شیوع کمتری همراه بود و مقامات بهداشتی این کشور توانستند به سرعت آن را تحت کنترل خود بگیرند.

محققان دانشگاه کالیفرنیا دیویس در حال برنامه‌ریزی برای انجام یک آنالیز عمیق‌تر با مجموعه بزرگتری متشکل از ۲۰۰۰ ژنوم SARS-CoV-۲ هستند که هم اکنون در دسترس آنها است.

"ویمر" می گوید، ترکیب اطلاعات ژنومی و اپیدمیولوژیکی از این طریق می‌تواند به مقامات این امکان را بدهد که پیش‌بینی کنند که در چه مواردی افزایش سریع موارد ابتلا به کووید-۱۹ رخ خواهد داد.