پنج یافته جدید علمی در رابطه با کووید 19

بیماری کووید 19 همه جهان را به بن‌بست کشانده و روزبه‌روز بر آمار مبتلایان و تلفات آن افزوده می شود. دانشمندان و محققان در سرتاسر دنیا در تلاش‌اند که اطلاعات بیشتری نسبت به این ویروس به دست آورند تا بتوانند یک روش درمانی و واکسن مؤثری برای مقابله با آن پیدا کنند؛ اما اینکه چه مدت‌زمان طول می‌کشد تا این دارو و واکسن موردنظر وارد بازار شود، مشخص نیست.

روزانه با مطالعات جدیدی نسبت به بیماری کووید 19 و ویروس مسبب آن روبرو می‌شویم که به دنبال آن جنبه‌های تاریک این‌گونه جدید ویروس کرونا را روشن می‌کند. برخی از این اطلاعات را به‌طور مختصر در اینجا ذکر می‌کنیم. استفاده از هوش مصنوعی برای شناسایی افرادی که در معرض خطر شدید بیماری کووید 19 قرار دارند:

یک ابزار جدید آزمایشگاهی که مبتنی بر هوش مصنوعی است به پزشکان کمک می‌کند تا پیش‌بینی کنند، بیماران جدیدی که به‌تازگی به بیماری کووید 19 مبتلا شده‌اند، آیا دچار شدت عفونت ریوی خواهند شد یا خیر؟ این دستگاه هوش مصنوعی مبتنی بر الگوریتم یادگیری ماشینی کار می‌کند.

استفاده از این ابزار می‌تواند به پزشکان کمک کند تا بیمارانی که احتمال شدت بیماری در آن‌ها بالاست، شناسایی‌شده و پیش از اینکه بیماری در بدن این افراد گسترش پیدا کند، از وخامت بیماری آن‌ها جلوگیری شود. درواقع پزشکان با کمک این ابزار می‌توانند جان تعداد بیشتری از بیماران را نجات دهند و به‌طورکلی توسط این دستگاه، سیستم‌های مراقبت بهداشت جهانی در سراسر دنیا سهولت پیدا می‌کند.

تحقیقات انجام‌شده در مورد این دستگاه و عملکرد آن توسط محققان دانشکده پزشکی گروسمن (Grossman) و انستیتوی علوم ریاضی کورانت (Courant) دانشگاه نیویورک به همراه پزشکان بیمارستان مرکزی ونژو (Wenzhou) چین و بیمارستان خلق کانگان (Cangnan) صورت گرفته است. این تحقیقات در آخرین شماره مجله Computers, Materials & Continua به چاپ رسیده و برای محققان و داوطلبان مطالعه آن قابل‌دسترس است.

  • امکان دارد گربه‌ها به بیماری کووید 19 مبتلا شوند اما دلیلی برای نگرانی وجود ندارد:

یک مطالعه جدید توسط پژوهشگران موسسه تحقیقات دامپزشکی هاربین (Harbin) از آکادمی علوم کشاورزی چین واقع در شمال شرقی این کشور اعلام کرد؛ گربه‌ها ممکن است مستعد ابتلا به بیماری کووید 19 باشند، بااین‌حال جایی برای نگرانی افرادی که حیوانات خانگی دارند، وجود ندارد. البته باید اعلام کرد که محققان کماکان در حال تحقیق در مسئله عفونت و انتقال آن توسط حیوانات اهلی و خانگی هستند.

در همین حال، برخی از کارشناسان گفتند که هیچ مدرک قطعی برای اثبات انتقال این ویروس از حیوانات خانگی به انسان وجود ندارد؛ اما به افرادی که از حیوانات خانگی نگهداری می‌کنند، توصیه می‌شود، حیوانات خود را در خانه نگه‌داشته و تا حد امکان از مواجه آن‌ها با عفونت و عوامل بیماری‌زا جلوگیری کنند.

  • آیا فقط با تنفس می‌توان این بیماری را پخش کرد؟

گروهی از دانشمندان و محققان اعلام کردند که این‌گونه جدید ویروس کرونا نه‌تنها با عطسه و سرفه قابل پخش شدن و گسترش پیدا کردن است بلکه با صحبت کردن و حتی تنفس نیز قابل‌سرایت است. ظاهراً یک هیئت معتبر علمی این مسئله را برای کاخ سفید عنوان کرده است.

با توجه به این گفته‌ها، کارگروه کاخ سفید به‌طورجدی به این مسئله نگاه کرده و برای جلوگیری از شیوع این بیماری، توصیه استفاده گسترده از ماسک را در کشور ایالات‌متحده آمریکا اعلام کرده است.

  • انتقال هوایی ویروس کرونا تا 8 متر امکان‌پذیر است:

یکی از محققان مؤسسهٔ فناوری ماساچوست در جدیدترین بررسی خود نسبت به پویایی ذرات و مولکول‌های ناشی از سرفه و عطسه بیماران مبتلا به کووید 19 دریافت که این ویروس در هراندازه‌ای قادر است 8 متر در هوا پرتاب‌شده و سطوح را آلوده كند و بقایا یا هسته این قطرات می‌تواند ساعت‌ها در هوا معلق بماند.

علاوه بر آن، این محققان اعلام کردند که دستورالعمل‌های فاصله فیزیکی فعلی که توسط سازمان بهداشت جهانی و مراكز كنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده آمریکا ارائه می‌شود، ممکن است به‌اندازه کافی برای راهکار گسترش این بیماری کشنده کافی نباشد.

این پژوهش‌ها در جدیدترین نسخه مجله انجمن پزشکی آمریکا به چاپ رسیده و حاکی از این است که دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی که در حال حاضر از سوی سازمان بهداشت جهانی و مراكز كنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا ارائه می‌شود، مبتنی بر مدل‌های منسوخ‌شده از دهه 1930 میلادی که در چگونگی شیوع توسط ابرهای انباشته از ذرات ناشی از عطسه، سرفه یا بازدم بوده، است. در واقعیت، محققان می‌گویند، قطرات در تمام اندازه‌ها می‌توانند بین 23 تا 27 فوت یا 7 تا 8 متر با حمل پاتوژن، حرکت کنند.

  • دانشمندان به دنبال واكسن سل در درمان بیماری کووید 19 هستند:

بر اساس مطالعه محققان موسسه فناوری نیویورک، کشورهایی که سیاست اجبار واکسینه شدن علیه سل را در برنامه بهداشتی خود دارند، مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا را کمتر از کشورهایی که این سیاست‌ها را ندارند، ثبت کرده‌اند. این پژوهشگران رابطه مستقیمی بین کشورهایی که مردمش را نسبت به بیماری سل واکسینه می‌کنند و تعداد کم کشته‌شدگان ناشی از بیماری کووید 19 پیداکرده‌اند.

در حال حاضر محققان شش کشور را مورد آزمایش استفاده از واکسن سل قرار دادند و منتظر هستند تا ببیند افراد مسن و مبتلایان به کووید 19 نسبت به این واکسن، چه واکنش درمانی نشان می‌دهند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا