اضطراب کودکان، در رابطه با کرونا را مهار کنیم

در چنین شرایطی واضح است که کودکان نیز در معرض پیام ها، استرس و اضطراب محیط قرار می گیرند. با توجه به شرایط کنونی که همه به سلامت جسمانی خود و رعایت توصیه های بهداشتی اهمیت می دهند، ممکن است آنگونه که لازم است به سلامت روانی خود و کودکانشان توجه نکنند.

این در حالیست که اضطرابی که از والدین و محیط به کودکان منتقل می شود اگر اثر مخرب بیشتری از ویروس کرونا نداشته باشد، قطعا اثر کمتری نیز نخواهد داشت.

یک پژوهشگر و روانشناس در رابطه با اهمیت این موضوع در گفتگو با خبرنگار سیناپرس با بیان اینکه اگر در شرایط کنونی بتوانیم رفتار درستی در برابر کودکان داشته باشیم، می‌توانیم از برخی آسیب‌های روانی احتمالی در آینده پیشگیری کنیم، گفت: این روزها اغلب افرادی که در اطراف کودکان حضور دارند از ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده استفاده می کنند.

دکتر امیرهوشنگ مهریار ادامه داد: از سوی دیگر، رسانه‌ها مدام اخبار فعالیت های کادر درمانی و ابتلای افراد و مرگ بیماران را گزارش می کند. قطعا چنین جوی می تواند هیجانات زیادی را در کودکان برانگیزد.

وی با بیان اینکه سوالی که در این راستا پیش می آید این است که در چنین شرایطی وظیفه والدین و بزرگسالان چیست؟، تصریح کرد: والدین باید مراقب فرزندانشان باشند تا متوجه شوند که آنها در این روزها چه چیزهایی دیده و شنیده‌اند و چه سوالاتی در این باره دارند.

اختصاص زمانی به کودکان

وی اظهار کرد: نکته ای که در این میان باید مورد توجه قرار گیرد این است که کودکان اطلاعات و موقعیت ها را بسته به سنی که دارند، به‌صورت متفاوتی درک می‌کنند و اگر اطلاعات صحیحی راجع به موضوعی نداشته باشند، آن‌ را با اطلاعات نادرست پر می‌کنند. بنابراین، والدین باید زمانی را برای صحبت کردن با بچه‌ها و گوش کردن به آن‌ها اختصاص دهند.

مهریار خاطرنشان کرد: البته والدین در این رابطه باید مراقب باشند که با دادن اطلاعات بیشتر فرزند خود را مضطرب‌ تر نکنند. به این معنا که ارائه اطلاعات باید به‌ صورتی مناسب، صادقانه و شفاف صورت گیرد که برای تحقق این امر والدین باید خود اطلاعات دقیقی از موضوع داشته باشند.

 وی تاکید کرد: ضمن اینکه در شرایطی که جو مضطرب است کودکان به والدین خود نگاه می‌کنند و واکنش بزرگسالان در رابطه با ویروس کرونا برایشان بسیار مهم است. از این رو، رفتار مناسب این است که با رویکردی منطقی توصیه ها و مراقبت های بهداشتی را رعایت کرده و آنها را انجام دهند.

حریم شخصی نوجوانان را به رسمیت بشناسید

مهریار با بیان اینکه در شرایط کنونی باید حواسمان بیشتر به کودکان کم ‌سن‌ و سال باشد، گفت: ایجاد سرگرمی‌های مختلف، از جمله کتاب خواندن، تماشای کارتون، نقاشی و فعالیت‌هایی از این قبیل می تواند جو شاد و آرامی در خانواده ها ایجاد کند.

وی ادامه داد: ضمن اینکه نوجوانان نیز در این روزها به دلیل اینکه بخش اعظمی از ساعات روز را با والدین خود می‌گذرانند خسته و بی حوصله خواهند بود. در چنین شرایطی والدین باید برای جلوگیری از ایجاد تنش در خانواده به حریم شخصی آنها توجه ویژه‌ ای داشته و به یکدیگر اجازه دهند زمانی را با خود تنها باشند.

بر اساس این گزارش، باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشیم که درست است رفت ‌و آمدهای ما محدود شده، اما ذهن و فکر ما باز است. به این معنا که احساسات و هیجانات انسان ها در شرایط کنونی از اولویت ویژه ای برخوردار است؛ پس باید به هم کمک کنیم تا بتوانیم این شرایط را پشت سر بگذاریم.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا