نفود به مغز با تجهیزات الکترونیکی انعطاف پذیر

دستیابی به درکی روشن از فرآیندهایی که در مغز صورت می گیرد به این نکته وابسته است که پرده از راز تولید سیگنالها در نورونها برداشته شود. به همین دلیل همواره تلاش شده تا فرآیند تولید سیگنالهای مغزی ثبت و ضبط شود اما این اگر قرار باشد از فناوری های فعلی برای این منظور استفاده شود، آسیب رسیدن به مغز نتیجه حتمی چنین تلاشی خواهد بود.

از آن گذشته اگر دستگاهی نیز در مرکز فرماندهی بدن کار گذاشته شود، عملکرد آن برای مدت طولانی نخواهد بود.

اکنون گروهی از محققان نسل جدیدی از تجهیزات الکترونیکی انعطاف پذیر را طراحی کرده اند که به راحتی به مغز تزریق می شود و برای مدتی طولانی عملکرد جزئی ترین بخش های آن را زیر نظر قرار می دهد.

این فناوری جدید توسط محققان دانشگاه هاروارد ارایه شده و امید می رود که با استفاده از آن شیوه های مناسبی جهت درمان بیماری های پیچیده مغزی نظیر آلزایمر ارایه شود.

این ریز قطعه الکترونیکی پس از تزریق به مغز به نقشه برداری دقیق از شبکه مداری آن یا همان نورونها می پردازد و از این طریق عملکردهای مختلف آن نظیر حافظه بلند مدت رمزگشایی می شود.

در عین حال محققان می توانند هرگونه نقصی در عملکرد مغز که به بیماری هایی نظیر شیزوفرنی یا پارکینسون منجر می شود را شناسایی کنند.