ناسا تابستان بزرگی را شاهد خواهد بود

"جیم برایدنستاین"(Jim Bridenstine) در این پیام ویدئویی به کارمندان ناسا گفت: می‌دانم که شیوع "کروناویروس" و ماندن در خانه و پیگیری کارها از منزل، زندگی را برای بسیاری از شما سخت کرده است. من به واقع این سختی و درد را احساس می‌کنم.

وی که این ویدئو را در اتاق نشیمن خانه خود ضبط کرده بود اظهار کرد: هم‌اکنون دختر ۱۲ ساله من در حال فیلمبرداری از من است.

برایدنستاین از کارمندان ناسا به خاطر تلاش‌هایشان در این زمان سخت تشکر کرد و به دو ماموریت فضایی مهم ناسا تحت عناوین "دمو-۲"(Demo-۲) و مریخ‌نورد "استقامت"(perseverance) اشاره کرد.

ماموریت سرنشین‌دار "دمو-۲"(Demo-۲) یک آزمایش فضایی است که طی آن، دو تن از فضانوردان ناسا یعنی "داگلاس جی. هارلی"(Douglas G. Hurley) و "روبرت ال. بهنکن"(Robert L. Behnken) به فضا اعزام خواهند شد.

هارلی و بهنکن طی چند ماه گذشته تمرینات مختلفی را انجام داده‌اند و تیم‌های کنترل پرواز ناسا و اسپیس ایکس در فلوریدا، تگزاس و کالیفرنیا نیز در حال شبیه‌سازی جنبه‌های مختلف این مأموریت هستند.

قرار است این فضانوردان از طریق کپسول "دراگون" شرکت "اسپیس ایکس" به فضا بروند.

در این ماموریت که برای اواسط ماه مه سال جاری برنامه‌ریزی شده است، برای نخستین بار از زمان آخرین ماموریت شاتل فضایی در سال ۲۰۱۱، فضانوردان مجددا با پرتاب یک موشک و فضاپیمای آمریکایی از خاک آمریکا به فضا خواهند رفت.

همچنین این ماموریت، اولین پرتاب فضایی سرنشین‌دار شرکت "اسپیس ایکس" هم خواهد بود.

اگر ماموریت "دمو-۲" موفقیت‌آمیز انجام شود، اسپیس‌ایکس می‌تواند تحت یک قرارداد ۲.۶ میلیارد دلاری که در سال ۲۰۱۴ میلادی با ناسا امضا کرده بود، ماموریت‌های سرنشین‌دار به ایستگاه فضایی بین‌المللی را انجام دهد.

"ایلان ماسک" و "جیم برایدنستاین" رئیس ناسا گفته‌اند: این ماموریت سرنشین‌دار که "دمو-۲"(Demo-۲) نام دارد، زمانی‌ که انجام شود، لحظه‌ای به یادماندنی را برای پروازهای فضایی و آمریکا رقم خواهد زد.

در همین حال، مریخ نورد جدید ناسا موسوم به "استقامت"(perseverance) هم به فضا پرتاب خواهد شد و در ماه فوریه سال ۲۰۲۱ میلادی در دهانه "جزرو"(Jezero) مریخ فرود خواهد آمد تا علائم حیات در این سیاره را بررسی کرده و نمونه‌هایی را از سیاره سرخ جمع‌آوری کند و به زمین بازگرداند.

در ماموریت پرتاب مریخ‌نورد استقامت، عملکرد فناوری‌های جدید اکتشافی از جمله بالگرد جدیدی که روی آن نصب شده است، ارزیابی می‌شود.

این بالگرد مریخی اولین هوانوردی خواهد بود که تا به حال در سیاره دیگری به پرواز درخواهد آمد.

جیم برایدنستاین  در صحبت‌های خود به نام این مریخ‌نورد که پیش از این "مارس ۲۰۲۰"(Mars ۲۰۲۰) بود هم اشاره کرد و ادامه داد، انتخاب نام "استقامت" برای این مریخ‌نورد انتخابی عالی بود. زیرا استقامت همان کاری است که ما در ناسا انجام می‌دهیم. ما استقامت می‌کنیم.

وی افزود: ملت ما نیز در دوران شیوع "کرونا ویروس" استقامت می‌کند.

برایدنستاین گفت: و وقتی که ما این کار را انجام می‌دهیم، آینده‌ی روشنی در انتظار ماست. این آینده روشن هم توسط یک سازمان کوچک که ما آن را "ناسا" می‌نامیم، هدایت می‌شود.

وی در نهایت ادامه داد، این را بدانید که من قدردان هستم و ملت ما هم زمانی که در تابستان این دستاوردهای خیره‌کننده را مشاهده کنند، قدردان خواهد بود.

به این ترتیب، بیایید سر خود را بالا نگه داشته و به تلاش خود ادامه دهیم و سخت کار کنیم. برای همه کارهایی که انجام می‌دهید، سپاسگزارم.

هم‌اکنون به دلیل شیوع "کروناویروس" بسیاری از مراکز ناسا تعطیل هستند ولی مرکز فضایی "کندی" ناسا که در حال آماده‌سازی ماموریت‌های "دمو-۲" و "استقامت" است، در حال فعالیت است.