ضرورت افزایش ضریب برداشت از میادین هیدروکربوری

نسیم حیدریان دهکردی، مدیر گروه پژوهشی زمین شناسی نفت پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی در این خصوص به سیناپرس گفت: در شرایطی که بسیاری از مخازن نفت و گاز کشور به نیمه عمر خود رسیده و با کاهش تولید طبیعی روبرو هستند، ضرورت استفاده صحیح از این منابع به منظور افزایش طول عمر آنها و برخورداری نسل های آینده از این ذخایر خدادادی، ایجاب می ‌کند تا با برنامه ریزی های اصولی و بکارگیری روش های نوین، در جهت مدیریت و صیانت از این منابع گام برداریم.

این عضو هیات علمی گروه پژوهشی زمین شناسی نفت افزود: هم اکنون وابستگی کشور به درآمدهای نفتی به ‌گونه ‌ای است که حتی نوسانات قیمت نفت خام نیز می تواند بر روند فعالیت‌ های اقتصادی کشور تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد. همچنین در شرایط کنونی که بیشتر میادین نفتی ما با افت فشار مواجه هستند، با اتخاذ یک سیاست صحیح در زمینه افزایش بهره وری از مخازن هیدروکربوری ( ذخایر زیرزمینی نفت خام و گاز طبیعی) می توان حداقل به میزان 5 تا 10 درصد به حجم تولید روزانه اضافه کرد.

وی اظهارداشت: افزایش ضریب برداشت از میادین هیدروکربوری، امروزه نه یک رویکرد علمی، بلکه ضرورتی استراتژیک برای آینده صنعت نفت است؛ دستیابی به این امور نیازمند استفاده از تکنولوژی ها، روش ها و ابزارآلات به روز، بهینه و کارآمد است.

وی در پاسخ به این سوال که باید چه تدابیری برای رفع این چالش ها اندیشید،گفت: صیانت از ذخایر نفت خام کشور به عنوان ثروت امروز و میراث آیندگان، یکی از ضرورت های مهم و استراتژیک در بخش انرژی و اقتصاد کلان مملکتی است که این مهم با راهکار مدیریت یکپارچه مخازن با هدف حداکثرسازی سود آوری مخازن، بیشینه کردن بازیافت آنها و حداقل سازی هزینه های تولید محقق خواهد شد.

مدیر گروه پژوهشی زمین شناسی نفت پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی ادامه داد: در کشورى مانند ایران که از نظر ذخایر نفت و گاز دارای جایگاه ویژه ای است، استفاده از دستاوردهای علمی جدید در امور اكتشاف و حتی استخراج منابع هیدروكربوری، می ‌تواند از نظر سرمایه و زمان، صرفه‌ جویى‌ هاى قابل ملاحظه ‌اى را به دنبال داشته باشد.

حیدریان به فعالیت های جهاد دانشگاهی اشاره کرد و به سیناپرس گفت: اهمیت این مساله باعث شد تا گروه پژوهشی زمین شناسی نفت پژوهشکده علوم پایه کاربردی جهاد دانشگاهی واحد شهید بهشتی به منظور رفع چالش های موجود در حوزه بالادستی صنعت نفت با پشتیبانی و حمایت دکتر سعید میرزایی، رئیس محترم پژوهشکده علوم پایه کاربردی، از سال 1386 فعالیت خود را آغاز کند.

وی خاطر نشان کرد: اکنون این گروه با انجام مطالعات و پژوهش در حوزه‌های مختلف زمین شناسی (زمین شناسی نفت، رسوب ‌شناسی، زمین شناسی ساختمانی، چینه شناسی و فسیل ‌شناسی)، ژئوفیزیک و ژئوشیمی، به انجام پروژه‌های تحقیقاتی و عملیاتی در حوزه اکتشاف می ‌پردازد. همچنین این گروه ضمن جذب نخبگان علمی و همچنین بهره مندی از توان اعضای هیات علمی، زمینه بسط پژوهش های بنیادی، کاربردی، توسعه‌ای و تجاری سازی نتایج پژوهش را تا تحقق کامل اهداف پژوهشی پیگیری می کند.