شبیه‌ ساز سفر به ماه ساخته می‌شود

موسسه تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه آزمایش‌های نمونه آزمایشی طیف‌سنج امواج گاما و نوترون را برای اکتشاف ساختار لایه‌های ماه از مدار قمر زمین به پایان رسانده و در حال ساختن نمونه پروازی اصلی جهت اکتشاف ماه است.

ایگور میتروفانوف (Igor Mitrofanov) از مدیران ارشد سازمان فضایی روسیه در گفتگو با رسانه‌ها به‌طور رسمی از برنامه‌های آتی این کشور برای اکتشاف ماه خبر داده و افزود: «ما درحال‌توسعه، آزمایش و ساخت نمونه‌های فناورانه ای برای سفر به ماه هستیم. در مرحله بعدی، هدف ما ساخت شبیه‌ساز سفر به ماه و نمونه‌های پروازی این عملیات خواهد بود.»

ابزارها و سیستم‌های نصب‌شده روی مدارگرد موسوم به Luna-26 امکان اسکن تقریباً کامل سطح ماه را به سازمان فضایی روسیه خواهد داد. این ابزار، تابش گاما و جریان نوترون‌ها را در سطح ماه اندازه‌گیری می‌کند.

البته باید اذعان داشت که هنوز تاریخ تحویل نمونه‌های شبیه‌سازی‌شده جهت این پرواز مشخص نیست. پیش‌ازاین، میتروفانوف به خبرگزاری رسمی روسیه، TASS گفته بود که ابزارها و سیستم‌های نصب‌شده روی مدارگرد موسوم به Luna-26 امکان اسکن تقریباً کامل سطح ماه را به سازمان فضایی روسیه خواهد داد.

این ابزار، تابش گاما و جریان نوترون‌ها را در سطح ماه اندازه‌گیری می‌کند. با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده بر اساس تابش گاما، نقشه‌ای به‌طور متوسط ایجاد می‌شود که می‌تواند ساختار و میزان ترکیبات فرار را در سطح ماه تعیین کند. به‌این‌ترتیب متخصصان سازمان فضایی روسیه قادر به بازسازی شرایط مشابه سطح ماه بوده و شبیه‌ساز ماه به‌این‌ترتیب عمل خواهد کرد.

بر اساس اطلاعات رسمی منتشرشده، پیش‌بینی می‌شود مأموریت فضایی مطالعه و اسکن ماه توسط Luna-26 در فاصله سال‌های 2023 و 204 انجام‌شده و این مدارگرد روسی به مأموریت فضایی اکتشاف ماه اعزام شود.

پیش‌بینی می‌شود داده‌های ارسالی از سوی این مدارگرد، اطلاعات ارزشمندی در اختیار پژوهشگران قرار دهد که از آن می‌توان برای اکتشافات بعدی ماه استفاده کرد.