پژوهشگران از انتشار نتایج پژوهش ها خودداری کنند

محمد علی صحرائیان، افزود: تاکنون ۱۳۳ طرح برای تحقیقات در مورد ویروس کرونا به تصویب رسیده و مجوز دریافت کرده که، ۳۳ طرح کارآزمایی بالینی هستند که به صورت یک مرکزی یا چند مرکزی در بیمارستان های مختلف در حال انجام هستند و مابقی طرح‌ها نیز به بررسی همه‌گیر شناسی ویروس کرونا، اثرات کرونا بر شرایط اقتصادی، اجتماعی و روانی جامعه و همچنین بررسی اثرات کرونا بر خستگی کادر درمان می‌پردازد.

 صحرائیان، آمادگی نهاد دانشگاه برای مشارکت در مطالعات جهانی را اقدامی مثبت خواند و گفت: در حال حاضر، دانشگاه علوم پزشکی تهران در یکی از مطالعات سازمان بهداشت جهانی شرکت کرده و مراکزی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در این مطالعه وارد شدند.

وی اظهار داشت: از زمان شیوع کرونا در ایران، یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان، تولید ماسک خود را به سه برابر قبل افزایش داده، ۲ شرکت دانش بنیان دیگر نیز برای تحقیق در زمینه واکسن به صورت شبانه روزی در حال فعالیت هستند. همچنین در زمینه داروهای پیشنهاد شده برای درمان کرونا ویروس، یکی از شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه، مشغول تحقیق برای ساخت نمونه داخلی این داروهاست. در واقع شیوع کرونا موجب شد که پژوهشگران نیز همزمان با فعالیت کادر درمان که در خط مقدم مقابله با این ویروس هستند، فعالیت پژوهشی خود را افزایش دهند.

 صحرائیان، پژوهش در زمینه کووید را تسهیل‌گر مسیر درمان دانست و خاطرنشان کرد: امروز در شرایط بحران لازم است به سوالاتی پاسخ دهیم که در حوزه درمان و همه‌گیرشناسی مطرح شده است ازاین رو پژوهش‌هایی در اولویت این گرنت قرار دارند که مشکلی را از جامعه حل کنند و نه آن که صرفا به یک مقاله منجر شود.

وی بر رعایت موازین و اصول اخلاقی در پژوهش تاکید کرد و گفت: در این شرایط، برای دانشگاه مهم است که پژوهش‌ها با رعایت موازین اخلاقی انجام شود و تولیدات علمی آن بر پایه اصول صحیح باشد. حتی یک مورد باز پس‌گیری مقالات می تواند فعالیت‌های مثبت دانشگاه را خدشه‌دار کند.

صحرائیان تصریح کرد: تمامی تولیدات علمی، پیش از انتشار باید به تایید کمیته اخلاق و حوزه معاونت تحقیقات و فناوری برسند تا در این شرایط گفته‌ها و مطالب مختلف از کانال‌های متفاوت منتشر نشود.

بر این اساس مقرر شده است تا در صورتی که دانشگاه موفق به تولید دارو و یا واکسنی موثر در زمینه کووید ۱۹ شد، انتشار آن پس از مراحل علمی با هماهنگی وزارت بهداشت انجام شود و پیش از اینکه مطالعه‌ای قدرت و شواهد کافی برای نشان دادن تاثیر بر کرونا را نداشته باشد، در رسانه‌ها منتشر نشود.

وی انتشار اخبار متناقض در خصوص تاثیر داروهای مختلف بر کرونا را موجب سردرگمی تیم درمان دانست و یاداور شد: وزارت بهداشت در این مدت ۲ کمیته اخلاق را به دلیل تصویب طرح‌هایی که از پایه علمی برخوردار نبودند، معلق کرده و این نشان از دقت و حساسیت وزارت بهداشت برای انتشار مطالعات علمی دارد.

در زمینه کرونا امروز سوالات بسیار زیادی مطرح است و این سوالات تنها از طریق پژوهش قابل پاسخ گویی است. از این رو تحقیقات در همه ابعاد باید تقویت شود تا بتوانیم پاسخگوی سوالات باشیم.

صحرائیان با بیان اینکه امروز پژوهش برای کمک به درمان است و نباید مانعی برای آن باشد، تاکید کرد: کرونا ویروسی بود که دنیا را درگیر کرد و حتی کشورهایی که از لحاظ علمی پیشرو بودند، نتوانستند پاسخگوی سوالات جامعه باشند.

یادمان باشد که حتی اگر بتوانیم یک ساعت زودتر به سوالات پاسخ دهیم ممکن است بتوانیم از آسیب رسیدن به هموطنانمان جلوگیری کنیم. سرعت انتشار ویروس بسیار زیاد است از این رو لازم است که ما نیز سرعت پاسخگویی به ناشناخته‌ها را زیادتر کنیم و همه گروه‌های بالینی و علوم پایه صرفا برای نجات جان بیماران تلاش کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا