مسوولیت اجتماعی روزنامه‌نگار، بیان واقعیت‌ها است

کرونا، پدیده‌ای است نوظهور که کل جهان را به چالش کشیده و جان بسیاری را هم گرفته است؛ ویروس ناخوانده‌ای که اصلا شوخی سرش نمی‌شود و با سرعت بسیار بالایی در حال جهان‌گردی است؛ اما همچنان برخی از مردم نسبت به این موضوع بی‌تفاوت هستند.

از سوی دیگر این ویروس هراس آفرین بر تمامی شئون زندگی مردم تاثیر گذاشته است؛ به حدی که بسیاری، زندگی خود را به شدت درگیر و تحت تاثیر تبعات این بیماری جدید می بینند. تلخی این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که پای روزنامه‌نگاران هم به سهل‌انگاری‌ها باز ‌شود.

اما در کمال ناباوری روز گذشته برخی از روزنامه‌نگاران پیشکسوت در یکی از استانها به دلیل شوخی هراس آفرین با کرونا و انتشار خبر اشتباهی که از آن به عنوان «دروغ ۱۳» یاد کردند(!)، چند ساعتی را در بازداشت سپری کردند.

اگرچه برخورد قهری با اهالی رسانه هیچ‌گاه مورد تایید نبوده است، اما این اقدام عجیب روزنامه‌نگاران محلی که اتفاقا از ظاهرشان برمی‌آید از نوع باتجربه‌اش هم باشند، در شرایطی که این روزها جامعه چیزی جز اطلاع رسانی صحیح و روشنگری از آنها انتظار ندارد، نوعی اهمال‌کاری است که به این ‌راحتی‌ها نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.
آن هم در شرایطی که حتی گوگل به عنوان یکی از بزرگترین غول‌های تکنولوژی در جهان اعلام کرده است که رسم قدیمی و همیشگی دروغ آوریل را که هر سال موجب سرگرمی خیل عظیمی از مردم در کشورهای مختلف جهان می‌شد، امسال با توجه به بحران‌های  ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا و بنا بر احساس مسوولیت اجتماعی، از تمامی پلتفرم‌های خود حذف خواهد کرد.

در همین راستا، بیژن نفیسی _ روزنامه‌نگار پیشکسوت و استاد دانشگاه _ در گفت‌وگویی با ایسنا در این زمینه با تاکید بر اینکه کرونا اصلاً موضوع شوخی‌برداری نیست، اظهار کرد: رسالت رسانه با جدی بودن آن تعریف می شود. طرح شوخی در رسانه‌ها نیز کاملا تعریف مشخصی دارد؛ همانند کاریکاتورها یا مطالبی که به زبان طنز نوشته می‌شوند که آنها نیز بر اساس واقعیت‌ها مطرح می‌شوند.

او با بیان اینکه رسانه‌ها نمی‌توانند موضوعات شوخی و مطالب غیرواقعی منتشر کنند، خاطرنشان کرد: در شرایط اضطراری همانند شیوع روزافزون ویروس کرونا در جهان، دیگر جای شوخی و بیان دروغ ۱۳ نیست و چنین اقداماتی جای تاسف دارد. اگر روزنامه‌نگاران تشکل‌های قوی صنفی می‌داشتند، در چنین شرایطی حتما برای کسانی که با موضوع جدی و مهمی همانند شیوع ویروس کرونا شوخی می‌کنند، تنبیه‌های جدی در نظر می‌گرفتند؛ چراکه وظیفه تشکل‌های صنفی در چنین شرایطی بسیار بیشتر از نهادهای حکومتی و دولتی است.

نفیسی تاکید کرد: مسوولیت اجتماعی روزنامه‌نگار، بیان واقعیت‌ها است. ممکن است مردم عادی گاهی با موضوعات جدی شوخی و مسائل غیر واقعی را مطرح کنند، اما هیچ‌گاه از یک روزنامه‌نگار انتظار نداریم که با موضوعات جدی، شوخی یا مطالب غیرواقعی را در رسانه خود منتشر کند؛ همان‌طور که از یک پزشک انتظار نداریم به غیر از طبابت کار دیگری انجام دهد. در نهایت جای تاسف دارد برای برخی اهالی رسانه که در چنین شرایطی موضوع غیرواقعی را به شوخی مطرح کردند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا