بهبود عملکرد سلول های خورشیدی با صفحات پلاستیکی

یکی از اهداف محققان دستیابی به چینش مولکولی مناسب برای رسیدن به عملکرد بالا با کمترین اتلاف انرژی و بیشترین جذب پرتو های نوری از خورشید است. آن ها امید وارند که با پشتیبانی صنعت ساختمان از این تحقیق شاهد روزی باشیم که تمام ساختمان ها از پنجره های نیمه شفاف پوشانده شده باشند و با جذب انرژی از خورشید، انرژی لازم  ساختمان را تولید کنند.

پاتریک تپینگ Patrick Tapping ، دانشجوی دکتری فیزیک به این نکته اشاره کرد که سلول های خورشیدی موجود از سیلیکون (silicon) ساخته شده است که برای تولید آن به انرژی و هزینه بالا نیاز است. اما سلول های خورشیدی با مصالح پلاستیکی به نام نیمه رسانا ارگانیک، که همانند پلاستیک های معمولی از زنجیره های هیدروکربنی و یا پلیمر ساخته شده اند، قادر به تولید  برق هستند.

پاتریک تپینگ  اضافه کرد : خصوصیت های مواد پلاستیکی انطاف پذیری بالا و ارزان بودن آن است و همچنین می توان آن ها را در ورقه های بزرگ تولید کرد. اما در حال حاضر این محصول در جذب انرژی و انتقال الکترون ها به الکترود ها عملکرد مناسبی ندارد و تحقیقات ما به فهم بهتر رفتار ماده در سطح مولکولی کمک می کند.

محققان دانشکده شیمی دانشگاه آدلاید با استفاده از طیف سنج های لیزری فوق سریع و همچنین مدلسازی کامپیوتری، عکس العمل مولکولی داخل سلول خورشیدی پلیمری را مشاهده کردند. استفاده از طیف سنج های لیزری فوق سریع به محققان اجازه می دهد تا عکس العمل های مولکولی را به روش های الکترونی محاسبه کنند.

تکپینگ معتقد است آزمایشات و مدل های کامپیوتری با هدف فهمیدن میزان تاثیر چینش زنجیره های مولکولی در برقراری جریان الکتریسیته است. با تغییر میزان سرعت و شدت جذب انرژی در این نوع سلول های خورشیدی می توان امید وار بود که سلول های خورشیدی پلیمری انرژی کمتری از دست می دهند و با جذب بهتر انرژی خورشید، تولید انرژی مفیدتری خواهد داشت.