ابتلا به کرونا چه تاثیری بر سیستم مغز و اعصاب دارد؟

علايم تیپیک این بیماری به صورت شایع شامل تب‌، سرفه‌های خشک‌، کوتاه شدن تنفس و دردهای عصبی عضلانی است‌ اما در موارد شدید ممکن است منجر به نارسایی تنفسی و حتی مرگ شود. افراد مسن‌تر به خصوص آنهایی که مبتلا به بیماری طبی زمینه‌ای (برونشیت مزمن‌، آسم‌، نارسایی قلبی‌، بیماری‌های قلبی – عروقی‌، دیابت و سرطان‌ها) هستند بیشتر در معرض کرونا قرار دارند و در صورت ابتلا نیز عوارض و علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند.

در بررسی‌هایی که بر روی موارد ابتلا به این بیماری صورت گرفته گزارش شده که حدود یک سوم یعنی تقریبا ۳۰ درصد مبتلایان به خصوص مبتلایان با علائم شدیدتر دچار عوارض با درگیری سیستم عصبی مرکزی و محیطی شده‌اند‌ که این عوارض مغزی و عصبی به صورت سکته‌های حاد مغزی (۶-۵ درصد)، افت سطح هوشیاری و آنسفالوپاتی (۱۵ درصد)، عوارض اسکلتی (۱۹ درصد‌) و سرگیجه و سردرد (۱۲-۱۰ درصد) گزارش شده است.

علائم دیگری مثل عدم تعادل و تشنج هم در بیماران گزارش شده‌اند. بسیاری از بیماران مبتلا به ویروس کرونا که به صورت ناگهانی دچار افت هوشیاری شده‌اند و سی‌تی‌اسکن مغزی در آنها نرمال بوده است با انجام دادن نوار مغزی کند شدن امواج مغزی یا به اصطلاح آنسفالوپاتی مشخص می‌شود.
البته در بعضی از بیماران موفق شده‌اند که ویروس کرونا را در مایع مغزی نخاعی جدا کنند اما در تعداد زیادی از بیماران هم مایع مغزی نخاعی از نظر بررسی ویروس منفی بوده است، بر این اساس محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ویروس کرونا می‌تواند از طریق خون و یا از طریق پایانه‌های عصبی باعث درگیری مغز و سیستم عصبی شود.
در مطالعات اخیر درباره کرونا کاهش ناگهانی حس بویایی و حس چشایی بدون گرفتگی بینی و آبریزش بینی به عنوان یک علامت قطعی بیماری کرونا در ۵ درصد موارد مطرح شده است که نشان‌دهنده درگیری پایانه‌های عصبی با ویروس است.

همچنین باید مد نظر داشته باشیم که تعدادی از بیماری‌های مغز و اعصاب نیز هستند که فرد را بیشتر مستعد به ابتلا به ویروس کرونا می‌کنند و یا در صورت ابتلا می‌توانند باعث ایجاد علائم و درگیری بسیار شدیدتری شوند.
بیماران مبتلا به ام‌اس چون ممکن است داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی یا کورتون مصرف کنند حتما باید با پزشک معالج خود صحبت کرده و اقدام به قطع این داروها کنند، اما داروهای تعدیل کننده سیستم ایمنی از جمله اینترفرون‌ها باید ادامه داشته باشد.
بیماران مبتلا به بیماری میاستنی گراویس هم به دلیل اینکه درجاتی از ضعف و درگیری عضلات تنفسی دارند و هم به دلیل مصرف برخی داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی یا کورتون در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند و در صورت ابتلا علائم شدیدتری خواهند داشت.
همچنین بیماران مبتلا به سکته مغزی لازم است داروهای رقیق کننده خون‌، داروهای کنترل کننده چربی، داروهای کنترل فشارخون را طبق نظر پزشک معالج با دقت مصرف کرده و نکات بهداشتی و نظافتی و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را با دقت بیشتری انجام دهند، چون همانطور که گفته شد ممکن است ابتلا به این بیماری ریسک سکته مغزی را ۶-۵ درصد افزایش دهد.
در بیماری پارکینسون خفیف تا متوسط تغییر چندانی در وضعیت سیستم ایمنی ایجاد نمی‌شود، اما در موارد پارکینسون شدید معمولا سیستم ایمنی ضعیف‌تر است لذا این بیماران باید داروهای مربوط به پارکینسون و برخی مکمل‌ها را دریافت و مراقبت‌های بهداشتی و اصول قرنطینه بودن را دقیق‌تر رعایت کنند.
بیماران مبتلا به ALS هم به دلیل این که ممکن است درجاتی از تنگی نفس و درگیری سیستم تنفسی به صورت زمینه‌ای داشته باشند باید اصول مراقبتی و پیشگیری و ایزوله بودن را برای جلوگیری از ابتلا به ویروس حتما رعایت کنند.
بیماران مبتلا به آلزایمر و اختلال شناختی یا اختلال حافظه به دلیل اینکه ممکن است تمرکز کافی در رعایت نکات پیشگیری و مراقبتی نداشته باشند و یا شستن دست‌ها و عدم تماس با دیگران، ماندن در خانه و حتی خوردن داروها را ممکن است فراموش کنند بسیار در معرض خطر ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا هستند.
نکته آخر اینکه سیستم عضلانی و اسکلتی هم در این ویروس درگیر شده و ممکن است دردهای پراکنده در نقاط مختلف بدن ایجاد شود و همچنین آنزیم‌های عضلانی نیز در اثر ابتلا به ویروس کرونا ممکن است افزایش یابد.

دکتر هیوا امجدی متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی دارای بورد تخصصی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا