روزی برای طبیعت

همه فعالیت های بشری و نحوه رفتار، تعامل و زندگی انسان ها دچار دگرگونی شد. به گونه ای که تشویق افراد به ماندن در خانه هایشان در زمره وظایف دولت ها قرار گرفته و هر شهروندی که در خانه خود بماند شهروندی مسوول تلقی می شود.

در ایران هم دست کم 80 درصد مردم این ویروس را جدی گرفته و با اینکه ورود کرونا به کشور مصادف با جنب و جوش پایان سال و سفرهای نوروزی بود اغلب ایرانیان به قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی احترام گذاشته اند.

با توجه به رسم دیرین ما ایرانیان در روز طبیعت که هرساله به بیرون از خانه هایمان می رویم، امسال بر هر فرد وظیفه شناسی واجب است تا در خانه بماند تا بتوانیم کرونا را شکست دهیم. البته این در خانه ماندن نه تنها به نفع خودمان که به نفع طبیعت نیز است.

یک فعال محیط زیست در گفتگو با سیناپرس پیرامون این موضوع اظهار کرد: بسیار امیدواریم که در چنین روزی کسی از خانه بیرون نرود. البته اگر کسی از این دستورالعمل تخطی کند، قطعا نیروهای امنیتی و پلیس با شدت عمل با آنها رفتار کرده و اجازه نمی دهند کسی قانون شکنی کند.

محمد درویش با بیان اینکه این قانون شکنی فقط به ضرر خودشان نیست بلکه به ضرر همه هموطنان و به ویژه کادر درمانی کشور تمام می شود، گفت: البته، عارضه من این است که روزی برسد که مردم نه از سر اجبار و ترس از مرگ بلکه از سر خرد، دانایی و درایت یاد بگیرند که می توانند در طبیعت باشند بدون آنکه ردپایی از خود در طبیعت برجای بگذارند.

وی ادامه داد: در چنین روزی است که می توانیم تصور یک سیزده بدر رویایی را به حقیقت نزدیک کنیم که مردم هیچ شاخ و برگی را برای روشن کردن آتش قطع نمی کنند، با خودشان کپسول گاز سفری حمل نمی کنند، هرگز به هیچ حیات وحشی حمله نمی کنند، با سرعت مطمئنه رانندگی کرده تا به هیچ حیوانی آسیب نزنند و آلودگی صوتی و محیطی ایجاد نمی کنند.

درویش افزود: اینها اتفاقاتی است که می تواند منجر به این شود که سیزده بدر هم خاطره خوبی برای مردم به ویژه کودکان باشد و هم منجر به خسارت برای طبیعت نشود که البته تا رسیدن به چنین روزی راه زیادی در پیش داریم. از این رو، امیدوارم پتک کرونا بتواند کمک کند که این راه کوتاهتر شود.

وی اذعان کرد: با بررسی اتفاقات چند ماه اخیر درمی یابیم با کاهش محسوس اکسیدنیتروژن در اتحادیه اروپا، آمریکای شمالی، بخش هایی از چین، ژاپن، کره جنوبی که عمده ترین کشورهای تولیدکننده گازهای گلخانه ای هستند، طبیعت مجددا در حال نفس کشیدن است.

درویش خاطرنشان کرد: شاهد آن بودیم که نهنگ ها تا نزدیکی سواحل ونکوور یکی از پرترددترین بندرهای کانادا آمده اند و دلفین ها در کوچه های ونیز شنا می کنند. اینها اتفاقاتی است که نشان می دهد طبیعت از یک زنگ تفریح استفاده می کند و جلوه های زیبای خود را به نمایش گذاشته است.

این کارشناس محیط زیست اذعان کرد: در ایران نیز در چند روز گذشته به طرز استثنایی پرستوها آسمان اصفهان و زاینده رود را فراگرفته بودند، در پارک ملی گلستان حیوانات به راحتی و با امنیت بیشتر در حال تردد هستند، تعداد شکارهای غیرمجاز و تصادفات راهنمایی و رانندگی به شدت کاهش پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: هرساله در هفته های نخست سال، اوج آمار قربانیان ناشی از تصادفات رانندگی را داشتیم که حیات وحش را هم در برمی گرفت. اما امسال با کاهش چشمگیر تلفات انسانی و جانوری و معلولیت ناشی از تصادفات رانندگی روبرو بودیم.

درویش تصریح کرد: ضمن اینکه سالانه 35 هزار نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را در کشور از دست می دهند که دست کم در این ماه های اخیر تعدادی از این افراد هم کشته نشدند. البته حدود سه هزار نفر از هموطنانمان به دلیل ابتلا به کرونا متاسفانه جان خود را از دست دادند.

وی در رابطه با شرایط محیط زیست در دوران پساکرونا گفت: در دوران پساکرونا نمی توان انتظار یک معجزه داشت، نمی توان انتظار داشت که به یکباره همه چیز درست شود و مردم و دولت ها سر عقل بیایند. باید بسترهای لازم برای تحقق این امر فراهم شود.

درویش تاکید کرد: یکی از بسترها این است که دولت ها در دوران پساکرونا سهمی از بودجه های خود را به ارتقای سطح آموزش و پرورش خود اختصاص دهند و به حوزه محیط زیست و سلامت توجه ویژه ای داشته باشند. اگر این اتفاق بیفتد می توانیم شاهد بروز اتفاقات مثبتی باشیم.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا