باروری زمین به کمک ماهواره‌های موقعیت‌یاب

سامانه موقعیت‌یاب بیدو (BeiDou navigation system)، سامانه موقعیت‌یاب ویژه چین محسوب می‌شود که سازمان فضائی چین در نظر دارد آن را به‌گونه‌ای توسعه دهد که امکان استفاده از آن در بیشتر مناطق دنیا وجود داشته و بتوان از آن برای مصارف متعددی ازجمله سرویس‌های پیام کوتاه، موقعیت‌یابی و … استفاده کرد.

به‌تازگی اعلام‌شده که این سامانه موقعیت‌یاب در چین به کشاورزان کمک می‌کند تا به‌طور دقیق کودها و سموم دفع آفات را مورداستفاده قرار داده و محصول خود را افزایش دهند. در این سامانه، یک سیستم هوشمند استفاده از کود و آفت‌کش‌ها طراحی‌شده که در حال حاضر به‌طور آزمایشی در مزارع گندم روستای هانکوم (Hancun) در بخش جیانگودو (Jiangdu) واقع در شرق استان جیانگ سو (Jiangsu) آغاز به کار کرده است.

هنگامی‌که حرکت ماشین‌آلات کشاورزی از مسیر مشخص‌شده منحرف شود، سیستم می‌تواند انحراف را در زمان مناسب اصلاح کند. سامانه هوشمند فوق از طریق سیستم‌عامل سرویس فناوری شبکه از راه دور، به ماشین‌آلات کشاورزی کمک می‌کند تا توزیع کودهای کشاورزی را با هدف افزایش باروری زمین با دقت بیشتری انجام دهند.

بر اساس اطلاعات منتشرشده در این رابطه، سامانه هوشمند فوق از طریق سیستم‌عامل سرویس فناوری شبکه از راه دور، به ماشین‌آلات کشاورزی کمک می‌کند تا توزیع کودهای کشاورزی را با هدف افزایش باروری زمین با دقت بیشتری انجام دهند.

دکتر ژانگ روی هونگ (Zhang Ruihong) استاد دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یانگژو (Yangzhou University) سرپرستی این پروژه را بر عهده دارد. وی در این رابطه گفت: هنگامی‌که حرکت ماشین‌آلات کشاورزی از مسیر مشخص‌شده منحرف شود، سیستم می‌تواند انحراف را در زمان مناسب اصلاح کند.

کشور چین طی سال‌های اخیر به‌طورجدی در حال گسترش شبکه جهانی موقعیت‌یاب ماهواره‌ای خود با نام بیدو BeiDou Navigation Satellite System (BDS) است. امروزه و با توجه به گسترده شدن مناطق تحت پوشش سیستم بیدو؛ رفته‌رفته می‌توان این سیستم را به‌عنوان یک سیستم رقیب و جایگزین سیستم موقعیت‌یاب جهانی آمریکا یعنی جی‌پی‌اس و سیستم مشابه ساخته‌شده توسط روسیه با نام گلوناس، به شمار آورد. پیش‌بینی می‌شود این سیستم موقعیت‌یاب جهانی تا پایان سال 2020 میلادی تمامی کره زمین را تحت پوشش قرار دهد.

موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که سیستم موقعیت‌یاب جهانی بیدو هنوز به نسبت جی‌پی‌اس دارای نواقصی بوده و البته باید اذعان داشت که این پروژه در سال 1994 میلادی و حدود بیست سال پس از شروع پروژه جی‌پی‌اس، آغازشده است و به نسبت آن بسیار جدیدتر است. نخستین ماهواره این سیستم در سال 2000 میلادی به مدار زمین فرستاده‌شده و رفته‌رفته تکمیل‌تر شد.

چندی پیش سیستم بیدو نخستین پایگاه زمینی بین‌المللی خود را کشور لائوس راه‌اندازی کرد که این موضوع می‌تواند در توسعه سیستم موقعیت‌یاب جهانی بیدو بسیار تأثیرگذار باشد.

به‌هرحال آنچه که مسلم است، ظهور رقبای قدرتمندی برای جی‌پی‌اس در سال‌های اخیر بوده که انحصار این سامانه را از ایالات‌متحده آمریکا گرفته است. امروزه بخش بزرگی از کاربران اینترنت و تلفن همراه در کشور چین و برخی از کشورهای شرق آسیا از سامانه بیدو استفاده می‌کنند.

در جریان بحران ویروس کرونا در کشور چین، دولت این کشور به‌طور گسترده‌ای از سامانه بیدو برای انتقال تجهیزات، تأمین دارو و هدایت پهپادها استفاده کرد. در حال حاضر این سامانه جدید نیز به کشاورزی و صنعت باغداری چین کمک گسترده‌ای خواهد کرد.

هان بائولونگ (Han Baolong) یکی از کشاورزان این منطقه که از پروژه آزمایشی این سامانه بهره‌برداری کرده است در این رابطه گفت: توزیع‌کننده اتوماتیک کود و سایر مواد بارور کننده خاک به کشاورزی کمک زیادی کرده است زیرا شیوع کرونا ویروس جدید از ماه ژانویه باعث فقدان شدید نیروی انسانی و کارگرانی شده که به‌طور سنتی کودهای شیمیایی و سموم دفع آفات را در مزارع به کار می‌بردند، استفاده از این سامانه هوشمند، موجب افزایش بهره‌وری و دقت بیشتر شده که درنهایت منجر به افزایش چشمگیر محصولات کشاورزی خواهد شد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا