ضدعفونی کردن باعث نابودی کامل میکروب‌ها نمی‌شود

امروزه با توجه به شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید 19 در گوشه و کنار جهان، بسیاری از افراد با وسواس زیادی در حال ضدعفونی کردن محیط و وسایل اطراف خود هستند. این امر اگرچه بسیار مفید است اما باید توجه داشت که هیچ ماده ضدعفونی‌کننده‌ای جایگزین شستشوی مناسب دستان با آب و صابون نیست.

نتایج یک مطالعه جدید که توسط پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو انجام‌شده، نشان می‌دهد که حتی تلاش‌های سازمان‌یافته برای تمیز کردن سطوح نیز می‌تواند نتیجه کاملاً مطلوب نداشته باشد. درک این موضوع به‌طور ویژه برای مبارزه با شیوع بیماری کووید 19 مهم است.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد به‌طورکلی، فقط نیمی از تمام سطوح در طول دوره مطالعه به‌طور کافی تمیز شدند. بر این اساس وسایل پزشکی، موس و صفحه‌کلید، بسیار آلوده‌تر باقی‌مانده و به نسبت مناطقی که توسط حیوانات لمس می‌شد، کمتر موردتوجه قرارگرفته و کمتر تمیز شده‌اند.

محققان سطوح یک درمانگاه کوچک دامپزشکی را به مدت 5 هفته و نیم با رنگ فلورسنت که فقط در زیر نور سیاه قابل‌مشاهده است علامت‌گذاری کردند. سطوح علامت خورده 24 ساعت بعد از انجام عملیات اولیه، مجدداً بررسی شدند تا مشخص شود آیا این سطوح به‌طور کامل پاک‌شده‌اند یا خیر؟ به گفته پژوهشگران اگر رنگ موردنظر کاملاً تمییز شده و از بین برود، سطوح تمیز در نظر گرفته می‌شد.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد به‌طورکلی، فقط نیمی از تمام سطوح در طول دوره مطالعه به‌طور کافی تمیز شدند. بر این اساس وسایل پزشکی، موس و صفحه‌کلید، بسیار آلوده‌تر باقی‌مانده و به نسبت مناطقی که توسط حیوانات لمس می‌شد، کمتر موردتوجه قرارگرفته و کمتر تمیز شده‌اند.

دکتر جیسون استول (Jason Stull)، استادیار رشته دامپزشکی در دانشگاه ایالتی اوهایو، در این رابطه گفت: نتایج مطالعات پیشین نشان داد که ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 توانایی زنده ماندن در انواع خاصی از سطوح برای ساعت‌ها تا چند روز دارد. به همین دلیل تمییز کردن و ضدعفونی کردن سطوح در درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها بسیار مهم است.

افراد زیادی به‌طور روزانه وارد این اماکن می‌شوند و ممکن است یک منطقه را آلوده کرده و آن منطقه به‌طور بالقوه می‌تواند منبع آلوده کردن افراد دیگر باشد.

در این مطالعات حدود 5 هزار سطح مختلف موردبررسی و مطالعه قرار گرفت که نشان می‌دهد 50 درصد سطوح تمییز و ضدعفونی شده و به‌ویژه سطوحی که توسط انسان‌ها لمس می‌شود، هنوز دارای آلودگی و عوامل بیماری‌زا هستند.

این مطالعه همچنین شیوه‌های تمیز کردن روزمره را در مکانی که افراد، زمان زیادی را با سایر انسان‌ها یا حیوانات خانگی می‌گذرانند اندازه‌گیری کرده است.

دکتر جیسون استول در ادامه توضیحات خود، افزود: در روزهای اخیر، بسیاری از صنایع و گروه‌های خارج از مراکز بهداشتی تلاش‌های خود را برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوح لمسی مشترک افزایش داده‌اند.

نتایج این مطالعات می‌تواند برای بسیاری از مراکز، مانند کلینیک‌های پزشکی، فروشگاه‌ها، مراکز عرضه مواد غذایی و … مهم و مورداستفاده باشد. نتایج این یافته‌ها همچنین تأکید می‌کند که علیرغم تلاش حداکثری ما برای تمیز کردن و ضدعفونی سطوح، دستیابی به ضدعفونی 100 درصدی، بسیار بعید است.

به باور متخصصان، درک این موضوع بسیار مهم است زیرا ممکن است افراد با تصور اینکه با محیط‌های ضدعفونی شده سروکار داشتند، شستشوی دستان را جدی نگرفته و موارد احتیاطی لازم را رعایت نکنند.

سرپرست این تیم تحقیقاتی در پایان توضیحات خود خاطرنشان کرد: وقتی به پایان این بیماری همه‌گیر رسیدیم، سخت‌ترین بخش ادامه زندگی به روشی سالم‌تر است.

استول در این نسخه گفت: هنگامی‌که ما به پایان این بحران رسیدیم نیازمند یک تغییر فرهنگ اساسی خواهیم بود. تجربیات مبارزه با کرونا به ما آموخت که کنترل عفونت از طریق شستشوی دست و تمیز کردن کامل سطوح مشترک موضوع بسیار مهمی است که همه ما می‌توانیم آن را انجام داده و نقش مهمی در حفظ سلامت عمومی داشته باشیم.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا