آموزش سگ‌ها برای بو کشیدن ویروس کرونا

پروژه‌های تحقیقاتی درازمدت و بسیاری وجود دارد که هدف آن استفاده از حساسیت بینی سگ‌ها برای تشخیص خطرات برای سلامتی انسان از جمله مواد منفجره، سرطان و بیماری‌های دیگر است. اما آیا سگ‌ها می‌توانند به ما در مبارزه با یکی از جدی‌ترین خطراتی که در تاریخ معاصر با آن روبرو شده‌ایم، کمک کنند؟

دانشمندان انگلیسی در تلاش هستند تا روش جدیدی را برای آموزش سگ‌ها بکار گیرند تا آنها بتوانند بوی کوید-19 را استشمام کنند و امیدوارند که سگ‌ها بتوانند راهی غیر تهاجمی برای تشخیص این بیماری ارائه دهند و به جلوگیری از شیوع آن کمک کنند.

این پروژه توسط محققان دانشگاه "دورهام"(Durham) انجام می‌شود که با کارشناسان دانشکده بهداشت "LSHTM" به همراه سگ‌های خیریه پزشکی همکاری می‌کنند.

همین گروه مطالعه‌ای را در سال 2018 منتشر کردند که در آن چگونگی آموزش یکی از نژادهای سگ را برای تشخیص بوی مالاریا در جوراب‌های پوشیده شده توسط کودکان آلوده شرح دادند. مهارتی که محققان امیدوارند روزی بتواند در بنادر و پایانه‌های ورودی برای متوقف شدن شیوع بیماری‌ها انجام شود.

محققان در حال حاضر به دنبال آموزش این توانایی به سگ‌ها برای تشخیص بیماری همه‌گیر کروناویروس هستند.

پروفسور "جیمز لوگان" رئیس گروه کنترل بیماری‌ها در LSHTM می‌گوید: کار قبلی ما نشان داد که سگ‌ها می‌توانند ابتلا به مالاریا را با دقت بسیار بالا -بالاتر از معیارهای سازمان بهداشت جهانی- تشخیص دهند.

وی افزود: ما می‌دانیم که سایر بیماری‌های تنفسی مانند کووید-19 بوی بدن ما را تغییر می‌دهند، بنابراین احتمال بسیار بالایی وجود دارد که سگ‌ها بتوانند آن را تشخیص دهند. این ابزار جدید تشخیصی می‌تواند واکنش ما به شیوع کووید-19 را در کوتاه مدت، به ویژه در ماه‌های آینده متحول کند و می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

راه دیگری که ممکن است سگ‌ها بتوانند کسانی که مبتلا به کووید-19 هستند را شناسایی کنند، تغییرات در دمای پوست آنها است که ممکن است نشانه تب باشد.

به گفته محققان، سگ‌های آموزش دیده می‌توانند روش‌های غربالگری موجود را تکمیل کنند و به طور بالقوه می‌توانند تا 250 نفر را در ساعت غربال کنند.

محققان سگ‌ها را با استفاده از همان روش‌هایی که قبلاً برای آموزش سگ‌ها در تشخیص سرطان، عفونت‌های باکتریایی و پارکینسون استفاده کرده بودند، آموزش می‌دهند.

دکتر "کلر گست" مدیرعامل و بنیان‌گذار خیریه سگ‌های تشخیص پزشکی می‌گوید: در اصل ما یقین داریم که سگ‌ها می‌توانند کووید-19 را تشخیص دهند. اکنون ما در حال بررسی این مسئله هستیم که چگونه می‌توان با خیال راحت مطمئن شد که سگ‌ها بوی ویروس را در بیماران تشخیص می‌دهند.

وی افزود: هدف این است که سگ‌ها بتوانند هر کسی را از جمله افرادی که دارای علائم هستند، غربالگری کنند و به ما بگویند که آیا نیاز به آزمایش دارند یا نه. این روش می‌تواند سریع، مؤثر و غیر تهاجمی باشد و اطمینان حاصل شود که از منابع محدود کیت‌های آزمایش فقط در مواردی که واقعاً مورد نیاز است، استفاده می‌شود.