کاهش صدمات شیمی درمانی با استاتین ها

این مطالعه متمرکز بر زنان کانادایی بود که تحت درمان با داروهای شیمی درمانی موسوم به آنتراسایکلین ها یا داروی Herceptin بودند. اگرچه این نوع درمان‌ها جان بیمار را نجات می‌دهند، اما می‌توانند به قدری به ماهیچه قلب آسیب برسانند که در نهایت منجر به نارسایی قلبی شوند.

محققان دریافتند زمانی که زنان در طول دوره درمان، استاتین ها را مصرف می‌کنند احتمال ابتلا به نارسایی قلبی در آنان در سال‌های بعد بالغ بر دوسوم کمتر می‌شود.

«دیوید بابرووسکی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه تورنتو، در این باره می‌گوید: «ما توصیه نمی‌کنیم که زنان فقط به این دلیل شروع به مصرف استاتین ها نمایند.»

نارسایی قلبی شرایط مزمنی است که در آن، عضله ضعیف شده قلب دیگر به خوبی قادر به پمپاژ خون برای تأمین نیازهای بدن نیست و در نتیجه مشکلاتی نظیر نارسایی و تنگی نفس ایجاد می‌شود.

در این مطالعه، محققان گزارش مربوط به حدود ۴۰۰۰ زن ۶۶ سال به بالا را که سرطان سینه شأن با آنتراسایکلین ها یا Herceptin درمان شده بود بررسی کردند. تنها بالغ بر ۱۵۰۰ نفر از این زنان در مدت یک سال از شروع درمان سرطان شأن، استاتین هم دریافت کرده بودند.

در مجموع مشخص شد افرادی که استاتین مصرف کرده بودند ۵۸ درصد کمتر با احتمال ابتلا به نارسایی قلبی بعد از دروه درمان با آنتراسایکلین ها و ۶۶ درصد کمتر با احتمال نارسایی قلبی بعد از مصرف Herceptinروبرو بودند. دوره پیگیری وضعیت این زنان بالغ بر ۵ سال بود.

محققان معتقدند استاتین ها می‌تواند موجب کاهش التهاب و مرگ سلولی در عضله قلب شود.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا