نتایج پژوهش‌ها درباره ماندگاری کرونا ویروس در هوا

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره نتایج تحقیقات بین‌المللی پیرامون ماندگاری ویروس کرونا در هوا گفت: اخیرا پژوهشی در این زمینه توسط پژوهشگران دانشگاه‌های "پرینستون"، "یو-سی-ال-ای" و موسسه ملی بهداشت آمریکا(NIH) انجام گرفت که در ۱۷ مارس ۲۰۲۰ در نشریه علمی معتبر N.E.J.M (مجله پزشکی "نیو انگلند") به چاپ رسید. طبق این پژوهش، مدت پایداری ویروس کرونای زنده در هوا تا ۳ ساعت است.

دکتر مصطفی معین در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ماندگاری ویروس کرونا در هوا گفت: هنوز درباره اپیدمیولوژی پاندمی کرونا(COVID-۱۹)، ابهامات، ناشناخته‌ها و اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد و مطالعات فزاینده‌ای در کشورهای مختلف در این زمینه آغاز شده است. اخیراً پژوهشی در این زمینه توسط پژوهشگران دانشگاه های "پرینستون"، "یو-سی-ال-ای" و موسسه ملی بهداشت آمریکا(NIH) انجام گرفت که در ۱۷ مارس ۲۰۲۰ در نشریه علمی معتبر N.E.J.M (مجله پزشکی "نیو انگلند") به چاپ رسید. طبق این پژوهش، مدت پایداری ویروس کرونای زنده در هوا تا ۳ ساعت، روی سطح مسی تا ۴ ساعت، روی سطح کاردبرد تا ساعت و روی سطوح پلاستیکی و استیل تا ۷۲ ساعت خواهد بود.

 وی درباره انتشار خبری در صداوسیما مبنی بر این که ویروس کرونا تا هشت ساعت در هوا زنده می‌ماند گفت: توصیه می‌شود صدا و سیمای ملی به دلیل وابستگی به حکومت و گستردگی پوشش آن در داخل و خارج کشور، منابع اطلاعات علمی خود را از مراجع تخصصی رسمی و معتبر انتخاب کند. آنچه در شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی و یا نشریات و روزنامه‌های داخلی و یا خارجی منتشر می‌شود چندان دقیق و روزآمد نیست و نمی‌تواند مورد استناد واقع شود.

رییس شورای عالی نظام پزشکی در ادامه با بیان این که«بیش از آنکه فضای باز و یا بسته در مدت زنده ماندن ویروس کرونا و سرایت و انتقال آن از اشخاص ناقل ویروس یا بیمار به دیگران تاثیرگذار باشد، نزدیک بودن افراد به یکدیگر و عدم حفظ فاصله‌ها تاثیرگذار است.» افزود:  البته کادرهای پزشکی و دندانپزشکی، پرستاری، آزمایشگاهی یا رادیولوژی به خاطر اینکه تماس بیشتر و از نزدیک با بیماران یا افراد آلوده و ناقل ویروس دارند طبیعی است که بیش از سایر حرفه‌ها و گروه‌های اجتماعی در معرض خطر قرار بگیرند و باید ماسک و پوشش‌های ایمنی و محافظ داشته باشند.

اگر در مورد استفاده از ماسک توسط افراد سالم در همه شرایط اختلاف نظر و یا تردید وجود دارد ولی در تماس با بیماران و یا خود افرادی که حالت سرماخوردگی دارند(برای عدم سرایت به دیگران)، زدن ماسک الزامی است.

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی در خصوص میزان ابتلای بیماران آسمی به کووید- ۱۹ گفت: آسم از جمله بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن راه‌های هوائی ریه است که بیماران مبتلا به آن از نظر شدت ابتلا به عفونت ویروسی کرونا و عوارض آن در معرض مخاطره بیشتری قرار دارند. بنابراین بیمارانی که سابقه آسم و یا بیماری‌های انسدادی مزمن ریه(COPD) داشته‌اند باید مراقبت بیشتری از نظر عدم تماس با بیماران دچار کرونا، رعایت توصیه‌های بهداشتی چون شستشوی منظم دست، حفظ فاصله فیزیکی، ماندن در منزل، خواب و استراحت کافی و تغذیه مناسب و مصرف دقیق داروهای خود داشته باشند.

وی در پایان افزود: پرهیز از مواد و عوامل آلرژی زا، دود سیگار و قلیان و آتش، گرد و غبار، بوی تند مواد شیمیائی و شوینده‌ها و برخی مواد غذائی و یا داروئی حساسیت‌زا که پزشک معالج منع کرده است نیز ضروری است. مصرف دقیق داروهای استنشاقی و یا خوراکی ضد آسم و یا آلرژی که پزشک معالج تجویز کرده است باید ادامه یابد. حال اگر آسم و یا آلرژی بیمار تحت کنترل مطلوب است، طبق نظر پزشک معالج نیازی به آغاز مصرف مجدد دارو نخواهد بود.

در هر صورت چنانچه علائم تنفسی و یا آلرژی بینی و یا پوستی(اگزما) و… رو به شدت گذاشت و با داروهای تجویز شده بر طرف نشد باید به پزشک و یا در صورت نیاز به اورژانس مراجعه کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا