افزایش سن موجب ثبات احساسات می‌شود

تحقیقات جدید پژوهشگران نشان می‌دهد که یکی از مزایای افزایش سن، افزایش ثبات عاطفی است. تیمی مشترک از پژوهشگران دانشگاه‌های دوک و وندربیلت (Duke and Vanderbilt university) در بررسی‌های اخیر خود دریافتند که افراد مسن به طرز مطلوب‌تری قادر به مقاومت در برابر وسوسه‌های موجود در زندگی روزمره خود هستند.

تحقیقات پیشین در مورد اینكه آیا افراد کهن‌سال در تنظیم احساسات خود بهتر از افراد جوان‌تر عمل می‌کنند یا نه، به جواب قطعی نرسیده بود. از منظر روانشناسی، تعادل در رفتار عاطفی ویژگی بارز سلامت عاطفی در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، تحقیقات پیشین مبتنی بر مطالعات آزمایشگاهی است که ممکن است چگونگی تنظیم احساسات در آن، با واقعیت زندگی روزمره متفاوت باشد.

درنتیجه این تحقیقات، مشخص شد که افراد مسن دارای ثبات عاطفی و روحی بیشتری بوده و سن به‌عنوان عاملی قوی در زمینه مقاومت در برابر وسوسه‌ها و عدم ثبات عاطفی است. از سوی دیگر اهداف یک فرد با افزایش سن وی تغییر کرده و احتمالاً افراد مسن بیشتر به زندگی در زمان حال متمایل باشند. .

پژوهشگران معتقدند که یافته‌های جدید ممکن است به رفع این باور کمک کند که افراد مسن معمولاً بدخلق بوده ازنظر کیفیت سلامت روانی در سطح پائین تری قرار دارند. دیزی بور (Daisy Burr) پژوهشگر دانشگاه دوک در این رابطه گفت: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد سلامتی و تعادل عاطفی انسان با افزایش سن، بهبود می‌یابد.

محققان با استفاده از نرم‌افزاری نصب‌شده روی تلفن‌های همراه 123 شرکت‌کننده حاضر در این مطالعه، از آن‌ها درخواست کردند در یک بازه زمانی 10 روزه، روزانه سه بار اقدام به ثبت حالت احساسی خودکرده و آن را در هشت حالت مختلف ازجمله رضایت، شوق، آرامش و رخوت توصیف کرده و امتیازی بین 1 تا 5 برای شدت آن اعلام کنند. این افراد بین 20 تا 80 سال سن داشتند.

گفتنی است سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده دکتر گرگوری سامان- لارکین (Gregory Samanez-Larkin)، استادیار گروه روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه دوک قرار دارد. در ادامه از آن‌ها سؤال شد كه آیا احساس علاقه به در اختیار داشتن مواردی ازجمله غذا، الكل، سیگار، رسانه‌های اجتماعی، خرید، گفتگو، رابطه جنسی، خواب و کار، دارند یا خیر. این افراد مجاز بودند سه مورد از موارد فوق‌الذکر را انتخاب کنند.

هر یک از این شرکت‌کنندگان همچنین در یک معیار استاندارد میزان رضایت از زندگی ارزیابی‌شده بودند که شرایط زیستی عمومی آن‌ها را بدون توجه به حالات لحظه‌به‌لحظه‌شان تعیین می‌کرد. هدف اصلی محققان این بود که دریابند آیا با افزایش سن افراد، احساسات مثبت یا منفی و توانایی مقاومت در برابر وسوسه‌ها تغییر می‌کند یا خیر؟

دکتر لارکیندر این رابطه اعلام کرد: درنتیجه این تحقیقات، مشخص شد که افراد مسن دارای ثبات عاطفی و روحی بیشتری بوده و سن به‌عنوان عاملی قوی در زمینه مقاومت در برابر وسوسه‌ها و عدم ثبات عاطفی است. از سوی دیگر اهداف یک فرد با افزایش سن وی تغییر کرده و احتمالاً افراد مسن بیشتر به زندگی در زمان حال متمایل باشند. از سوی دیگر با افزایش سن، فرد سعی در به حداکثر رساندن رفاه روزانه داشته و می‌خواهد تا حد ممکن احساس خوبی داشته باشد.

شرح کامل این پژوهش و یافته‌های به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی Emotion منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.