روز جهاني كتاب كودك

  • روز جهاني كتاب كودك

روز دوم آوريل هر سال، يادآور سال‏روز تولد هانس كريستين اندرسن، نويسنده مشهور دانماركي است. وي از سال 1835 تا سال 1872م به مدت 37 سال، هر سال قصه‏اي براي كودكان نگاشت و در رديف بهترين نويسندگان دانمارك و در شمار بهترين داستان‏سرايان جهان جاي گرفت.

از اين‏رو، به منظور ارج نهادن به كوشش‏هاي وي در خلق آثار داستاني ارزنده كودكان، اين روز (برابر با چهاردهم فروردين) را به عنوان روز جهاني كتاب كودك نام‏گذاري كرده ‏اند.

هرسال يكي از كشورهاي عضو به عنوان مسئول برگزاري اين مراسم انتخاب مي‏شود و اين كشور، پوستر و پيام روز جهاني را تهيه مي‏كند و براي ساير كشورهاي عضو ارسال مي‏ دارد. جمهوري اسلامي ايران نيز در سال 1992م (1371ش) عهده‏دار برگزاري اين مراسم بوده است.

  • روز جهانی آگاهی از اوتیسم

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۸ دسامبر سال ۲۰۰۷ قطعنامه ۱۳۹/۶۲ را که توسط دولت قطر ارائه شده بود به تصویب رساند.این قطعنامه اعلام می‌کند که روز ۲ آوریل (مصادف با ۱۴ فروردین در ایران) به عنوان روز جهانی آگاهی از اوتیسم (WAAD) است.

این قطعنامه، یکی از سه قطعنامه‌ای است که تاکنون در خصوص بیماری‌های خاص به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسیده و توجه جهانیان را به آگاهی بخشی و شیوع اوتیسم جلب کرده است.

قطعنامه روز جهانی آگاهی از اوتیسم، همه کشورهای عضو را تشویق می کند که اقدامات لازم را برای افزایش آگاهی در مورد اوتیسم در سراسر جهان بعمل آورند و آنان را به تشخیص و مداخله زودهنگام ملزم مینماید. در همین راستا تمامی ماه آوریل از سوی نهادهای مرتبط با اوتیسم به عنوان ماه اطلاع‌رسانی در زمینه این اختلال نامگذاری شده است.

  • تولد هانس كريستين اندرسن

هانْسْ كريستيَن اندرسن، نويسنده دانماركي، در دوم آوريل 1805م در خانواده‏اي فقير در يكي از شهرهاي دانمارك به دنيا آمد. وي يازده ساله بود كه پدرش مُرد و چون پولي براي ادامه تحصيل نداشت به پايتخت رفت. وي در ابتدا رمان‏ هاي مختلفي را نگاشت و چون موفقيت چنداني كسب نكرد، تصميم گرفت داستان‏هاي كودكان را به صورت ادبي بنگارد.

اين كار با استقبال چشم‏گيري مواجه شد و اندرسن پس از مدتي شهرتي عالم‏گير يافت. اين داستان‏ها در رديف زيباترين و در عين حال غم ‏انگيزترين داستان‏هايى است كه تا كنون نوشته شده است.

يكي از آثار معروف اندرسن، كتاب جوجه اردك زشت نام دارد كه تقريباً شرح حالي از زندگي خود اوست و به خاطر تجارب تلخ دوران كودكيش بود كه به صورت معروف‏ترين نويسنده داستان‏هاي كودكان درآمد و در سراسر عالم طرفداران فراواني يافت.

او از 1835 تا 1872م به طور متوسط هر سال يك قصه از نوع قصه‏ هاي معروف به قصه‏ هاي پريان براي كودكان مي‏نوشت. هانس كريستين اندرسن سرانجام در 4 اوت 1875م در هفتاد سالگي در اوج شهرت و محبوبيت درگذشت.

  • تولد ماريا مريان

ماريا زيبيلا مِريان محقق و نقاش آلمانی، در دوم آوريل 1647م در نزديكی شهر فرانكفورت آلمان به دنيا آمد. وي از كودكی علاقه فوق‏ العاده ‏ای به طبيعت داشت و كنجكاوی زيادی درباره آن از خود ابراز كرد. به طوری كه در ده سالگي راز دگرديسي پروانه و تبديل تخم به كرم پروانه را كشف كرد.او با مهارتي غير قابل تصور، با پايه‏ گذاری سبكی جديد در نقاشي، حشرات و گل‏ها را مي‏ كشيد و با كوشش خود توانست سبك نقاشی طبيعت بي‏جان را به وجود آورد.

كتاب‏های مريان اولين كتاب‏های طبيعت‏ شناسی است كه هنوز اعتبار و ارزش خود را حفظ كرده‏اند. از آثار اين محقق و هنرمند بزرگ مي‏توان كتاب نقاشي دگرديسی حشرات استوا را نام برد.

هنر ماريا زيبيلا مريان همانند لئوناردو داوينچي نقاش بزرگ ايتاليايي، در زمان خود يگانه بود. مريان در آخرين ماه‏هاي زندگي مبتلابه فلج گرديد و قدرت بينايي ‏اش را از دست داد تا اينكه سرانجام پس از عمری تلاش خستگي‏ ناپذير، در 13 ژانويه 1717م در 70 سالگي در آمستردام هلند درگذشت.

  • تولد امیل ادوار شارل آنتوان زولا

امیل ادوار شارل آنتوان زولا متولد ۲ آوریل ۱۸۴۰ بود.وی رمان‌نویس، نمایش‌نامه‌نویس و روزنامه‌نگار فرانسوی، مهم‌ترین نماینده مکتب ادبی ناتورالیسم و عامل مهم در گسترش تئاتر ناتورالیستی بود. او یکی از معروف‌ترین نویسندگان فرانسوی است که کتاب‌هایش در سطح وسیع در جهان ترجمه و چاپ شده و مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است. از کتاب‌های او در سینما و تلویزیون فراوان اقتباس شده است.وی  ۲۹ سپتامبر ۱۹۰۲درگذشت.

  • مرگ ساموئل مورس

ساموئل فينلي بريس مورْسْ، مخترع تلگراف، در 27 آوريل 1791م در ايالت ماساچوست امريكا به دنيا آمد.  مورس در طي اين سال‏ها با برق و فيزيك آشنا شد و به آزمايش‏هاي الكتريكي پرداخت. وي به اين نتيجه رسيد كه هرگاه برق در طول سيم جريان يابد، مي‏توان اخبار را به وسيله آن از جايى به جاي ديگر فرستاد. ساموئل مورس بر خلاف اصول جوانمردي و حق‏شناسي، كمك‏ها و راهنمايي‏ هاي جوزف هنري، فيزيك‏دان معروف هم‏وطنش را ناديده گرفت و از مساعده‏ هاي ارزنده و بي‏ حساب او در اختراع تلگراف سخني به ميان نياورد. ساموئل فينلي مورس سرانجام در دوم آوريل 1872م در 81 سالگي درگذشت.

  • درگذشت استاد عباس سحاب

استاد عباس سحاب فرزند ابوالقاسم در سوم دي ماه سال 1300 ش در يكي از روستاهاي اطراف تفرش در استان مركزي به دنيا آمد. وي فراگيري علم را از چهار سالگي آغاز كرد و در ده سالگي به همراه پدر راهي تهران گرديد. در تهران بود كه براي نخستين بار، استعداد و علاقه او به جغرافيا نمايان شد و در او رشد كرد به طوري كه در پانزده سالگي اولين نقشه تهران را تهيه کرد. اين نقشه و نقشه‏ هاي بعد از تهران و شهرهاي ديگر، شالوده و اساس يك مؤسسه جغرافيايي را در سال 1324 ش به وجود آورد و عباس را به شهرت رساند.

استاد عباس سحاب به عنوان پدر علم كارتوگرافي يا نقشه كشي ايران، بنيانگذار چاپ نقشه در بخش خصوصي كشور، نخستين توليدكننده كره جغرافيايي به زبان فارسي، مؤلف ده‏ها اطلس جغرافيايي، آخرين بازمانده نسل نقشه‏كشانِ صاحب سبك جهان و باني مؤسسه جغرافيايي و نقشه‏كشي سحاب، در چهاردهم فروردين 1379 ش در 79 سالگي درگذشت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا